کسب و کار اجتماعی – ستون بومرنگ نشریه صبح ایرانیان
بومرنگ – کسب و کار اجتماعی
نويسنده: زهرا گليج، مدرس و پژوهشگر كارآفريني
امروزه دست روي دست گذاشتن ديگر راه علاج معضلات و مشكلات اجتماعي نيست متخصصان بحثهاي اجتماعي و كسب و كار موضوع حل مسائل اجتماعي را از طريق كسب و كار راهكار برونرفت از اين معضلات ميدانند و شعار حل مسائل اجتماعي با كسب و كار را سر ميدهند. تعداد بنگاههاي اجتماعي در دنيا رو به رشد و گسترش است. در كشورهاي مختلف براي كسب و كار اجتماعي كه ايده آن زاييده اذهان خلاق و اراده پولادين كارآفرينان اجتماعي است تعاريف مختلفي دارند كه اين تعريف به نوع مدل كسب و كارِ كسب و كارهاي اجتماعي بستگي دارد. مدل كسب و كار روش تامين منابع مالي كسب و كار را تعيين ميكند. مدل كسب و كار يا بوم كسب و كار در كشور بنگلادش مدل كسب و كارهاي اجتماعي غير انتفاعي و مبتني بر انتفاع اجتماعي و تنها به نفع اعضاي جامعه ميانديشد. در حالي كه در ژاپن مدل كسب و كارهاي اجتماعي تركيبي و تلفيقي از انتفاعي و غير انتفاعي است. كسب و كار اجتماعي اكنون تبديل به يك جنبش اجتماعي شده و نوع تازهاي از سرمايهداري است. پروفسور محمد يونس اقتصاددان و مبدع طرح اعتبار خرد و مروج كسب و كار اجتماعي در بنگلادش و موسس مجموعه معروف گرامين بانك درباره كسب و كار اجتماعي عقيده دارد؛ كه اين نوع كسب و كار با كارآفريني اجتماعي، مسئوليت اجتماعي شركتي و خيريهها و ساير فعاليتهاي اجتماعي تفاوت دارد. پروفسور يونس در كتاب معروفش با نام “بناي كسب و كار اجتماعي” به تفصيل درباره كسب و كار اجتماعي و گونههاي مختلف اين كسب و كار در بنگلادشسخن ميگويد كه با همكاري برندهاي معروف دنيا و با تاسيس شركتهاي مخاطرهپذير مشترك متولد شده است. در نوشتههاي بعدي درباره بخشهايي از كتاب يونس مطالبي خواهم نوشت.
ادامه دارد…..