آخرین خبرها

مصاحبه کارآفرینی: مصاحبه با موسس و مدیر رستوران سنتی خوان باشی

مصاحبه کارآفرینی: مصاحبه با موسس و مدیر رستوران سنتی خوان باشی

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج

رستوران خوان باشی یک رستوران سنتی در بازار تهران است که محلی برای حضور گردشگران خارجی است در این رستوران غذاهای محلی که بیشتر شمالی و مازندرانی هستند طبخ و عرضه می­شود. معماری فضای رستوران به سبک سنتی طراحی شده و غذاهی محلی که بیشتر مازندرانی است و به سبک کاملا قدیمی و با مواد اولیه سالم و سبزیجات معطر با پیش خدمت­های با لباس محلی سرو می­شود تصویری از روستا را در ذهن مهمانان به ویژه گردشگران خارجی تداعی می­کند. به همین منظور با موسس و مدیر این رستوران که یک خانم است مصاحبه کردیم. متن مصاحبه با ایشان را بخوانید.

سوال 1- خودتان را مختصرن معرفی کنید و درباره کسب و کار خود بگوئید؟ این ایده از کجا به ذهنتان رسید؟

سال­ها در کار بازرگانی در صنایع غذایی، تولید، طراحی لباس فعالیت داشته­ام. به پیشنهاد دوستان در حوزه گردشگری به خاطر نوع غذاهایی که در فرهنگ غذایی مازندران خیلی مورد توجه بوده و به خاطر حضور گردشگران خارجی در بازار تهران این رستوران را ویژه آنان راه­اندازی کنیم، این ایده و پیشنهاد منجر به این شد که این مجموعه را ثبت و راه­اندازی کردم. حداقل روزانه میزبان 40-50 نفر از گردشگران خارجی هستیم. به عنوان موزه غذایی میراث عمل کردیم. یعنی روزانه برای مهمانان جشنواره غذایی اجرا می­کنیم. الان هم در این فکر هستیم که جایی خارج از محدوده بازار برای مهمانان در نظر بگیریم. غذاها همه ارگانیک و طبیعی است. مواد اولیه همه از شمال کشور تهیه می­شود. سبزی­های معطر منطقه که بیشتر خاصیت دارویی دارد. شربت­ها همه سنتی و ارگانیک است.

سوال 2- چند وقت است که این رستوران را راه انداختید؟

2 سال و 3 ماه و نیم.

سوال 3-  درباره مسیری که از زمان شروع تاکنون طی کردید، بگویید. لطفا از طراحی داخلی رستوران تا استخدام نیروی انسانی درباره مشکلات و تجربه خودتان بگوئید.

در ایران فعالیت اقتصادی چارچوب مشخصی ندارد. حتی برای استخدام پرسنل با توجه به اینکه منوی متفاوتی  داشتیم حتی برای آشپزی به مشکل برخوردیم. سرآشپز اصلی اینجا خودم هستم. با توجه به مشکلات و موانع توانستم مراحل را با موفقیت سپری کنم.

سوال 4- برنامه شما برای توسعه رستوران چیست؟

غذاهایی را معرفی کردیم که این غذاها درمازندران فراموش می­شود، حتی در روستاهای مازندرانی تحقیقات گسترده­ای کردیم. غذاهایی که در زمان قدیم در روستاهای مازندران می­پختند همان دستور پخت را اجرا کردیم. این غذاها که در رستوران ما طبخ می­شود مانند غذاهای روستاهای 50 سال قبل است. روستاهای قدیمی به این سبک غذا می­پختند. حتی مصرف رب گوجه فرنگی صنعتی نداریم و خودمان در رستوران      می­پزیم. محصولات مصرف رستوران به صورت طبیعی آماده می­شود و کاملا سالم است. برای توسعه در شهر تهران برنامه داریم تا یک شعبه دیگر در منطقه دیگر راه بیاندازیم. سعی داریم محل رستوران را به بنای دیگری در خود بازار منتقل کنیم. در بنای تاریخی در محوطه بازار تهران این رستوران را بنا کنیم تا در دل بازار تهران موزه غذایی وجود داشته باشد. جذاب ترین بخش تهران داخل بازار است. افراد بخصوص خارجی­ها، مایلند با فرهنگ غذایی ما آشنا شوند. توانستیم جاذبه غذایی خوبی برای گردشگران خارجی خلق کنیم.

سوال 5- درباره چالش­های کار خود بگوئید. آیا صنعت رستوران داری، صنعت مناسبی برای خانم هاست؟

بنده کارآفرین برتر میراث فرهنگی شناخته شدم. در استان مازندران با 28 خانواده روستایی قرارداد کاری داریم. این افراد روستاها را ترک کرده بودند. آنها را به روستاها برگرداندیم و اکنون از این افراد محصولات روستایی را به طور مستقیم خریداری می­کنیم. کار رستوران داری سختی است اما چون سابقه بازرگانی داشتم و سابقه انجام کارهای به ظاهر مردانه در کسب و کار را توانستم انجام بدهم برایم پیچیده نیست. خانم­ها بهتر می­توانند این کارهای به ظاهر مردانه را انجام بدهند. با مدیریت مناسب می­شود همه کارها را انجام داد. این کارها به ظاهر مردانه است اما خانم­ها به خوبی می­توانند کارهای مردانه را انجام بدهند.

سوال 6- نظر خود را درباره خانم های شمالی بگوئید. چرا اینقدر فعال هستند؟

خانم های شمالی بسیار زنان سخت کوش  و فعالی هستند. شاید به خاطر صنایع موجود در آن خطه و آب و هوا و اقلیم آن منطقه است. در روستاها، خانم­ها نقش پررنگتری نسبت به آقایان دارند. به جرات می توان گفت در منطقه شمال معمولا بزرگان و سرپرست خانوار خانم­ها هستند. حضور در اجتماع یکی از عوامل دیگر حضور فعال زنان خطه شمال در این کار است. در یک جمله این خانم­ها مرد عمل هستند. اکثر خانم­های خطه شمال حضور پررنگی در جامعه و زندگی دارند.

سوال 7- برای جوانان و بانوانی که می­خواهند فعالیتی را شروع کنند توصیه و نظرتان چیست؟

به نظرم هر کسی سراغ کاری برود که به آن رشته کاری علاقه داشته باشد. در نتیجه با عشق بیشتری آن را دنبال می­کند. کاری که فرد به آن علاقه داشته باشد و به کار خود ایمان داشته باشد. خلاقیت نقش کلیدی در کار ما دارد چون در فرایند طراحی غذاها، چیدمان غذای خاصی را به منو اضافه می­کنیم.

سوال 8- ویژگی اصلی شما که شما را از بقیه متمایز می­کند چیست؟

 هرگز در زندگی تقلید نمی کنم و همیشه کار جدیدی انجام می­دهم. بزرگترین ویژگی من، پشتکار و تلاش زیادی دارم و هیچ وقت از نه شنیدن خسته نمی­شوم. اگر سدی ایجاد شود تمام تلاشم را کردم. زیبایی و زیبا زندگی کردن را دوست دارم. به روابط اجتماعی اهمیت می­دهم و به آن علاقمند هستم.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *