آخرین خبرها

کارآفرینی زنان در دنیا (بخش سوم)

نویسنده: زهرا گلیج

در مطالبی که این مدت با عنوان کارآفرینی زنان ارائه شد به وضعیت کارآفرینی در چند کشور دنیا پرداخته شد در این نوشتار به بررسی کارآفرینی زنان در کشور کانادا به طور موجز و مختصر می‌پردازیم. تا سال 2010 این کشور دومین رتبه و جایگاه را از نظر کارآفرینی زنان در میان کشورهای دارای فضای مساعد برای کارآفرینی زنان داشت. سال‌های اخیر استرالیا جای کانادا را در این عرضه از آن خود کرد و کشور کانادا در جایگاه سوم ایستاد.

کارآفرینی برای توسعه اقتصادی عاملی حیاتی است، ترویج یکپارچگی اجتماعی و حذف نابرابری‌هاست. سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی OECD در یک نگاه ارائه می کند که مجموعه اصلی شاخص‌ها را که وضعیت کارآفرینی را اندازه می‌گیرد، مرجع مهمی برای بینش‌های سیاسی و سیاست‌گذاری تعیین می‌کند.

ریسک‌های دریافتی برای زنان بالاتر است.

یکی از عوامل مهم کارآفرینی ریسک نسبی را شامل می‌شود، یا ارزیابی میزان ریسکی است که افراد برای شروع کسب و کار این ریسک را می‌پذیرند. این افراد ترجیح می‌دهند این ریسک را به جان بپذیرند و زیر بار کار کردن برای فرد دیگری نروند و این ریسک بهای شروع کسب و کار کارآفرینانه برای آنان است.

این امر به زمینه بزرگ دیگری مربوط می‌شود که ریسک شکست نامیده می‌شود اما عوامل دیگری همچون شبکه‌های امن امنیت اجتماعی، دسترسی به منابع مالی، دسترسی به مهد کودک برای نگهداری کودکان، و دیگر پاداش‌های بالقوه، را در بر می گیرد؛ که این عامل به ما کمک می‌کند تا تفاوت‌های مهمی که روی میزان ریسک کارآفرینانه بین کشورها وجود دارد را بیان می‌کند. یک الگویی که به طور قابل ملاحظه‌ای ثابت و بدون تغییر است اینست که: زنان در سراسر دنیا تمایل کمتری دارند که به طور عمیق در کارآفرینی غرق شوند.

گرچه کانادا از میان کشورهای عضو گروه هفت، از این قاعده مستثنی نیست، اما شکاف بین کسب و کارهای مردان و زنان در این کشور کمترین میزان را به خود اختصاص داده است. طبق آمار 61% از مردان و 57% زنان بیانگر اینست که این تعداد از افراد ترجیح می‌دهند که به جای کار کردن برای دیگران کسب و کار شخصی خود را ایجاد کنند.

منبع:  گزارش Gall up data OECD

این شکل بیان می‌کند که میزان ریسک کارآفرینانه که توسط افراد در کشورهای مختلف درک شده است در زنان و مردان متفاوتست. این نمودار مقایسه بین ریسک کارآفرینانه در میان زنان و مردان کارآفرین در کشورهای ژاپن، آلمان، ایتالیا، کشورهای عضو توسعه همکاری‌های اقتصای، فرانسه، انگلیس، کانادا و آمریکا را نشان می‌دهد تقریبا تمایل به ریسک پذیری کارآفرینانه بین مردان بیشتر از زنان است. این شکل نشان می‌دهد که درصد افرادی که با این عبارت که “من ترجیح می‌دهم که ریسک شروع کسب و کار خود را بپذیرم به جای اینکه برای فرد دیگری کار کنم؟” موافق هستند. این اطلاعات مربوط به سال 2013 است و ماه مارس 2016 توسط OECD منتشر شده است.   

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image.png است

براساس همین گزارش علیرغم اینکه شاخص خوداشتغالی که اغلب به عنوان شاخص مهمی در کارآفرینی محسوب می‌شود با این حال از یک دهه قبل به بعد رشد نرخ خوداشتغالی در میان زنان در کانادا بیش از مردان است این در حالیست که سهم زنانی که کارآفرین و کارفرما هستند و کارکنانی را به استخدام خویش درآورده‌اند به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از مردان است. شکاف جنسیتی بین افراد خوداشتغال که کارکنانی برای خویش دارند نیز قابل تامل است. کارآفرینان زن در کانادا عمدتاً در بخش‌های خدماتی فعال هستند که این عامل در میان کشورهای عضو OECD  نیز به وضوح دیده می‌شود. در بسیاری از کشورها، گرچه کارآفرینان زن جوان گواهی بر وجود تنوع چشمگیر در این حوزه است.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *