آخرین خبرها

مجوز برای کسب و کارهای مجازی

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج

از آنجا که رونق کار در فضای مجازی بسیار زیاد است، شاید هر کدام از ما روزی به فکر راه اندازی یک کسب و کار در فضای مجازی بیفتیم و تصمیم به فعالیت در این حوزه بگیریم. اما همانطور که می دانید راه اندازی کسب و کار در هر فضایی قوانین و ضوابط خاص خود را دارد و می بایست روند قانونی آن طی شود.

طی این مطلب قصد داریم تا روندی را که دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کار مجازی در بهار 96 برای دریافت مجوز اعلام کرده است، را ارائه کنیم. کسب و کارهای مشمول قانون نظام صنفی که قصد راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی را دارند می بایست پس از راه اندازی کسب و کار مجازی بر اساس دستورالعمل اعطای نماد و نظارت بر کسب و کار های اینترنتی و چک لیست الزامات فنی نسبت به دریافت پروانه کسب و کار مجازی و نماد اعتماد الکترونیک اقدام نمایند.

مقررات نظام صنفی به شرح زیر است: ابتدا این موارد را ملاحظه فرمایید:

فایل مبانی کسب و کارهای مشمول قانون نظام صنفی

فایل کسب و کارهای مشمول قانون نظام صنفی

فایل آیین نامه تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی

اینفوگراف مراحل صدور پروانه کسب و اعطای نماد اعتماد الکترونیک

 سپس می توانید ثبت تقاضا را به صورت زیر انجام دهید:

  1. ابتدا به آدرس اینماد مراجعه نمایید:  www.enamad.ir
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture1.JPG
  1. فایل راهنمای ثبت تقاضا در سامانه اینماد را دانلود نمایید.
  2. برای درخواست پروانه کسب و کارهای مجازی در سامانه اینماد، هنگام تکمیل فرم باید نوع فعالیت صنفی را انتخاب نمایید.
  3. . سپس بر روی گزینه درخواست پروانه کسب کلیک نمایید.
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture3.JPG
  1. فرم اطلاعات درخواست پروانه کسب را تکمیل و دکمه تایید را انتخاب نمایید.
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture4.JPG

 پس از انجام مراحل فوق زمان تکمیل مدارک در سامانه اصناف می رسد. برای این کار مراحل زیر را طی نمایید:

  • برای پیگیری درخواست خود و تکمیل مدارک در سامانه اصناف به آدرس www.iranianasnaf.ir مراجعه نمایید.
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture6.JPG
  •  برای پیگیری ثبت نام پروانه کسب کد رهگیری، کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید.
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture7.JPG
  •  در بخش پیپیری ضمن مشاهده پیام و اطلاعات تماس اتاق اصناف، می توانید پاسخ را مشاهده و مدارک را بارگذاری نمایید.
Description: https://www.iranhoshdar.ir/userfiles/files/1/Capture8.JPG
  •  پس از پذیرش اولیه، متقاضی می بایست در دوره آموزش احکام کسب و کار و تجارت که توسط اتاق اصناف شهرستان خود برگزار می شود، شرکت نماید و گواهی آن را در سامانه بارگذاری کند.
  • پس از تکمیل مدارک، پروانه کسب صادر و نماد اعتماد الکترونیک نیز به متقاضیان اعطا می شود.

چه مدارکی نیاز است؟ 

  •  گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت بدهی مالیات قطعی شده.
  •  گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  •  فایل تصویر پرسنلی متقاضی
  •  پروانه تخصصی و فنی و یا دیپلم فنی یا مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور
  •  مصوبه هیات مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل با یکی از صاحبان امضا مطابق اساسنامه
  •  آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت (برای اشخاص حقوقی)

به طور کلی در صورت عدم وجود مشکل خاصی در بارگذاری، پس از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن، ظرف حداکثر 15 روز، پروانه کسب صادر و همزمان نماد اعتماد الکترونیکی اعطا خواهد شد.

هزینه صدور تمدید پروانه کسب در کلان شهرها مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال و در مراکز استان ها، مبلغ نهصد هزار ریال و سایر شهرستان ها هفتصد و پنجاه هزار ریال است. همچنین مبلغ حق عضویت برای سال اول حق عضویت متقاضیان پروانه کسب حداکثر تا هشت میلیون ریال است.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *