نشستهای یک عصرانه یک تجربه
نویسنده: زهرا گلیج
موفقیت مثل ویروس قابل تکثیر است و قانونی در جهان آفرینش هست که اگر یک نفر در جهان توانسته یک موفقیتی کسب کند حتما دیگران هم میتوانند فقط کافیست باورهای او و رفتار فرد موفق را الگوبرداری کنند با همین نگاه نشستهای دو هفته یکبار یک عصرانه؛ یک تجربه را برنامهریزی و اجرا کردیم و این حرکت را ادامه خواهیم داد. از افراد کارآفرین و بازرگان موفق دعوت میکنیم تا در برنامههای ما شرکت کنند.
نشست اول: با حضور آقای مهندس ظهیری 21 مهر
نشست اول که با حضور آقای مهندس شاهرخ ظهیری بنیانگذار صنایع غذایی مهرام و پدر صنایع غذایی ایران دوشنبه 21 مهر ماه برگزار شد. این نشستهای به صورت مرتب دو هفته یکبار توسط موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم در محل مرکز خدمات اجتماعی منطقه 6 تهران برگزار میشود و مدیران، علاقمندان و دانشجویان در این نشستها شرکت میکنند. در این نشست که از مدیران سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز شرکت داشتند. آقای ظهیری از زمان شروع کار خود سخن گفت که به دوران پیش از انقلاب باز میگردد. علاقه ایشان به تولید، سخت کوشی و تلاش و صداقت داشتن و انجام کار درست و با کیفیت رمز موفقیت ایشان است و به جوانان توصیه کردند برای موفقیت به اصولی توجه کرده و آن را رعایت کنند. پایبندی به قول و تعهد دلیل اصلی موفقیت بزرگان تجارت و کسب و کار است. پایبندی به قول و تعهد، صداقت، پشتکار، کیفیت و کار درست را به جوانان توصیه کردند.
از ایشان پرسیدم آقای ظهیری شما چه عواملی را در موفقیت خود موثر میدانید؟ عواملی چون پایبندی به قول و وعده، توجه به کیفیت محصول، و تسلیم نشدن در برابر مشکلات و موانع وقتی به مانعی و سدی برخورد میکنید خلاقانه دنبال راهکار بگردید تا آن مشکل را حل کند. زمانی که من سس را با کلی هزینه تولید کردم و وارد بازار کردم در حالی که هیچ فروش نداشتیم و در واقع مثل این بود که سرمایه خود را دور ریختیم، این یک مانع برای من بود اما من با دیدن این مانع ناامید نشدم بلکه دنبال راهی گشتم تا این مانع را از سراه بردارم پس جوانان و افرادی که میخواهند کاری را شروع کنند با دیدن یک مانع نباید ناامید شوند و دست از ادامه مسیر بردارند. {این موضوع مرا یاد یک داستانی انداخت داستانی که وقتی میخواهند درختی را قطع کنند صد ضربه بر درخت وارد میکنند اما با ضربه صدم درخت میافتد از طرفی وقتی یک ضربه به درخت میزنیم درخت هیچ حرکتی و تغییری نمیکند بلکه فقط را یک ضربه به آن وارد کردیم. اما تمام نود و نه ضربه بعدی که در کنار هم میآید باعث میشود درخت قطع شود.
این نشست که به صورت منظم و پیوست دو هفته یکبار برگزار میشود با هدف معرفی بزرگان و انتقال تجربه آنان است. گزارش این نشست را در این میخوانید.
او از گذشته خود این چنین یاد میکند که پدرش رییس یکی از ادارات دولتی بود و زمانی که دوران ابتدایی را داشت تمام می کرد پدرش را از دست داد. یعنی زمانی پدرش را از دست داد که تا قبل از آن به گونهای دیگر میاندیشید. اما بعد تازه به خود آمد که باید برای آینده خود فکری کند. با حمایت مادر، تحصیلاتش را ادامه داد و لیسانس حقوق و اقتصاد را اخذ کرد.
در کنار تحصیلش کار هم میکرد و از آنجایی که کار خودش را عالی و به نحو احسن انجام میداد به ایشان پیشنهاد میشود که چون تحصیلات حقوق داشت برای آقای دکتر بوشهری همسر اشرف پهلوی که زبان فارسی را تنها میتوانست صحت کند و از نوشتن و نامهنگاری به زبان فارسی عاجز بود، با او همراهی کند و در تمام جلسات، نشستها و قرارهای کاری با او رفته و تمام موارد را مو به مو یادداشت کرده و به او منتقل کند. حسن انجام کار، دقت نظر و امانت داری و نظم باعث شد توجه آن فرد به او جلب شود و به او پیشنهاد همکاریهای بیشتری بدهد. اما این بین اتفاق جدیدی افتاد آقای دکتر بوشهری تصمیم میگیرد که یک شرکت در زمینه ساختمان، یک شرکت در زمینه مواد غذایی و دو شرکت دیگر با موضوعات دیگر ایجاد کند. شرکت مواد غذایی مهرام نام گرفت که این شرکت آقای ظهیری خودش این شرکت را با شریک یزدیاش راه انداخت. اما چرا آقای ظهیری مصمم شدند که در به سرعت در این جهت اقدام کنند به اتفاقی برمیگردد که قبل از تصمیم برایشان رخ داد. یک روز که برای انجام کارهای آقای دکتر بوشهری به دعوت ایشان به منزلشان میرود و در لابی پایین پلههای خانه منتظر دکتر بوشهری ایستاده بودند. ناگهان اشرف پهلوی از بالای پلهها متوجه حضور ایشان میشود و از بالای پلهها فریاد میزند تو کی هستی؟ برای چه کاری اینجا آمدی؟ و آقای ظهیری در پاسخ میگوید با آقای دکتر بوشهری هماهنگ شده و به دعوت و درخواست ایشان آمدم ناگهان اشرف پهلوی برافروخته شده و بر سر ایشان فریاد میزند و با کلمات نامناسب ایشان را از منزلش بیرون میکند.
[wpstatistics stat=usersonline]درباره اینکه چگونه وارد صادرات شد میگوید. به عقیده ایشان صادرات نیاز به زیرساخت مناسب دارد. زیرساخت مناسب حمل و نقل، تعداد کامیونهای یخچالدار ما در کشور کم است. سیستم بستهبندی و جداسازی محصولات کشاورزی برای صادرات مناسب نیست. این زیرساختها در هر کشوری توسط دولتها ایجاد شود. ایشان قائم مقام اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هستند و میگویند در سفرهای مختلفی که به این کشور داشتیم روسها تشنه محصولات ایرانی آنهم محصولات کشاورزی ایران هستند یا حتی روسها عاشق گل ایرانی هستند اما امکان انتقال گل از ایران به روسیه وجود ندارد چون هواپیمای باری برای انتقال گل به روسیه موجود نیست. نبود هواپیماهای باری و کامیونهای یخچالدار از مشکلات صادرکنندگان ایرانی است. سالهای اخیر موضوع تحریم و عدم امکان انتقال پول از ایران به بانکهای خارجی و از بانکهای خارجی به بانکهای ایرانی به مسائل دیگر اضافه شده است. اما ایشان به تجربه صادراتیاش در خصوص محصولات کشاورزی و سایر مواد غذایی اشاره میکند. این تجربه به چه چیزی میپردازد؟ به نقل ایشان، با کمک یکی از دوستانش آقای راهب که انواع عرقیجات و گلاب ایرانی را به کشورهای عربی صادر میکردند. محصولات غذایی ایرانی را با برند غیر ایرانی به صورت فله به دوبی میفرستند و با بستهبندی دیگری به پاکستان و سایر کشورها حتی آمریکا صادر کردند با صادرات محصولات غذایی ایرانی در همان سالها موفق شدند از دست رییس جمهور وقت آقای هاشمی رفسنجانی (مرحوم) جایزه و نشان افتخار دریافت کردند.
پرسیدم آقای ظهیری شما چه عواملی را در موفقیت خود موثر میدانید؟
عواملی چون پایبندی به قول و وعده، توجه به کیفیت محصول، و تسلیم نشدن در برابر مشکلات و موانع وقتی به مانعی و سدی برخورد میکنید خلاقانه دنبال راهکار بگردید تا آن مشکل را حل کند. زمانی که من سس را با کلی هزینه تولید کردم و وارد بازار کردم در حالی که هیچ فروش نداشتیم و در واقع مثل این بود که سرمایه خود را دور ریختیم، این یک مانع برای من بود اما من با دیدن این مانع ناامید نشدم بلکه دنبال راهی گشتم تا این مانع را از سراه بردارم پس جوانان و افرادی که میخواهند کاری را شروع کنند با دیدن یک مانع نباید ناامید شوند و دست از ادامه مسیر بردارند. {این موضوع مرا یاد یک داستانی انداخت داستانی که وقتی میخواهند درختی را قطع کنند صد ضربه بر درخت وارد میکنند اما با ضربه صدم درخت میافتد از طرفی وقتی یک ضربه به درخت میزنیم درخت هیچ حرکتی و تغییری نمیکند بلکه فقط را یک ضربه به آن وارد کردیم. اما تمام نود و نه ضربه بعدی که در کنار هم میآید باعث میشود درخت قطع شود. تمام اقداماتی که پشت سر هم انجام میدهیم باید انجام شود تا ما به نتیجه برسیم قدم پایانی نتیجه را مشخص میکند اما بدون قدمهای قبلی این نتیجه بدست نمیآید. در واقع اگر هنوز به نتیجه نرسیدیم به معنای این نیست که هیچ وقت به نتیجه نرسیم بلکه به این معنی است که باید صبر کنیم موفقیت در گرو صبر و شکیبایی و ادامه دادن و تسلیم نشدن بدست میآید. باید آنقدر ادامه دهیم و جلو برویم تا نتایج خود را نشان دهد. پس از ناملایمات نهراسیم و مطمئن باشیم با ادامه مسیر به نتیجه مطلوب میرسیم.
در نشست بعدی درباره یک صادرکننده دیگر که موفق شده است در کشورهای دیگر به اهدافش برسد گفتگو میکنیم.
نشست دوم: 8 آبان با حضور آقای دکتر قهرمانی
نشست دوم با حضور آقای دکتر قهرمانی موسس فروشگاه زنجیرهای قهرمان در تفلیس، روز دوشنبه 7 آبان برگزار شد. در سال 1343 در شهرگرگر(هادی شهرفعلي) از توابع استان آذربایجان شرقی، متولد شدم. پس از گذراندن دوران تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم در سال 1364 متفاوت از خيلي جوانان كه مجبور بودند از صفر شروع کنند من از منهای پنجاه سالگی كسب وكار و فعالیت اقتصادی خود را در زمینه هنر (خطاطي ونقاشي) آغاز نمودم. در سال 1372 درست همزمان با فروپاشی شوروی سابق و به جهت هم مرز بودن شهرستان جلفا با جمهوری نخجوان و ارمنستان تصمیم به تاسیس شرکت بازرگانی مهتبار در زمینه صادرات و واردات كالا گرفتم. ثمره سالها فعالیت در این حوزه ارتباط کاری بسیار خوب با کشورهای گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، امارات متحده عربی، تایلند، و چین بود که از جمله فعالیتهای بارز در این سالها میتوان به صادرات و واردات انواع محصولات شوینده، بهداشتی، پزشکی، غذایی، شیمیایی، فلزی و ساختمانی به كشورهاي گرجستان و ارمنستان اشاره نمود.
هر درآمدی که داریم را بتوانیم با هوش مالی آن را بکار بگیریم و آن را مدیریت کنیم و بدانیم چه کنیم پول برای ما کار کند نه ما برای پول کار کنیم. اگر دانش مالی را داشته باشیم موفق خواهیم شد و داشتن هوش مالی بسیار مهم است. بدون دانش مالی و هوش مالی خیلی موفق نخواهیم بود و به جای دانش مالی زحمت ما بیشتر خواهد بود. اگر با داشتن صدهزار تومان یا یک میلیون تومان ببینیم چگونه میتوانیم آن را چند برابر کنیم؟ هوش مالی برای ما ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد کرد. هوش مالی اینست که چه کاری کنیم که پول برای ما کار کند نه اینکه ما برای پول کار کنیم و بدانیم که همیشه با کار کردن نمیشود به خواستهها رسید بلکه باید امکانات و سرمایه خود را بکار بگیریم و با کمک هوش مالی میتوانیم تولید ثروت بیشتری داشته باشیم. از سوی دیگر به مقوله اعتمادسازی و اعتبارسازی در مراحل ابتدایی کار خود توجه کنید و بدانید با تعهد به وعدهها و خوش قول بودن و اعتمادسازی میتوانید به تهاتر امکانات و تصمیمها بپردازید و سرعت پیشرفت خود را افزایش دهید.
نشست سوم با حضور خانم ندا رستمی 22 آبان
نشست سوم یک عصرانه؛ یک تجربه، روز دوشنبه 22 آبان ماه با حضور یک کارآفرین جوان اینترنتی در حوزه عینک آفتابی، طبی و لنز با حضور علاقمندان، دانشجویان و مدیران برگزار شد. این بار از یک استارتاپ جوان دعوت کردیم در نشست یک عصرانه؛ یک تجربه ما را همراهی کنیم. سرکار خانم ندا رستمی موسس سایت لوناتو اولین فروشگاه اینترنتی تخصصی در حوزه عینک هستند. این فروشگاه عینکهای اورجینال و اصل را به مشتریان عرضه میکند. این فروشگاه آنلاین قبلا با عنوان دیدیار فعالیت میکرد اما پس از مدتی توقف و تغییر نام داد و با نام لوناتو جذب سرمایه کرد و در شتاب دهنده آواتک مستقر شد. اکنون ارزشهایی که به مشتری ارائه میکند ارائه خدمات ویژه تست در محل است که این سرویس را به صورت حضوری در اختیار مشتریان قرار میدهند. لوناتو با وجود زمان اندکی که از شروع فعالیتش میگذرد توانسته به خوبی عمل کند و در جهت توسعه فعالیتش اقدامات خوبی را انجام داده است. خانم ندا رستمی با همکاری همسر خود این ایده را پیاده کردند و به تجربه دریافتهاند که برای کاهش هزینههای استارتاپ خویش خدمات مورد نیاز خود را به مجموعههای قوی برون سپاری میکنند. برون سپاری این خدمات در عین حفظ کیفیت هزینهها را کاهش میدهد.
نشست یک عصرانه یک تجربه
با حضور مدیرعامل گروه صنعتی نان سحر
چندی است نشستهایی را با هدف انتقال تجربه کارآفرینان و افراد موفق در موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم برگزار میکنیم. این نشستها برای ایجاد روحیه امید و انگیزه در میان جوانان و علاقمندان و کسانی که بدنبال چگونگی شروع کسب و کار خود هستند و نمیدانند و چگونه و از کجا آغاز کنند یا اینکه چه باور قدرتمندی موتور حرکت آنان به سمت پیشرفت و موفقیت است. این نشستها به پرسشهای علاقمندان و جوانان به شروع کسب و کار پاسخ میدهد.
نان سحر فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ در زمینه تولید نان و تحت عنوان نان پولکی پزی سحر آغاز نموده و از همان سال ضمن برقراری ارتباط با کمپانیهای معظم بین المللی تولیدکننده نان در کشورهای اروپایی، گامی بلند در راستای ارتقا سطح کیفی، ایجاد تنوع و کاهش ضایعات نانهای حجیم و نیمه حجیم برداشته است. شرکت نان سحر به عنوان یکی از ماهرترین و فنیترین واحدهای تولید نان در سطح کشور مطرح بوده و با بهرهگیری از پرسنل کارآزموده تجربی در مجاورت کارشناسان فنی و ورزیده صنایع غلات به تولید انواع نانهای حجیم و نیمه حجیم با کیفیتی بسیار مطلوب و ماکول مبادرت نموده و ضمن ارائه الگوهای نوین انواع نان همواره در جهت ارائه روشهای مطلوب تولید نان به متقاضیان و کاربران اقدام نموده است. به طوری که با ایجاد و احداث مرکز آموزش و تحقیقات تولید نان، ارائه آموزشهای علمی و کاربردی به منظور ارتقا مهارت کارگران بخش تولید نان را عملی ساخته است. شایان ذکر است که علاوه بر تولید انواع نانهای حجیم، تولید انواع نانهای رژیمی بر معیارهای علمی و تغذیهای از مجموعه فعالیتهای این واحد تولیدی بوده که تولید و عرضه انواع نانهای با فیبر بالا، نانهای رزیمی برای بیماران دیابتی و سلیاکی و کسانیکه از فشار خون رنج میبرند از شاخصترین آن است.
نشست یک عصرانه؛ یک تجربه آذرماه موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم با حضور آقای مهندس مهدی خانمحمدی بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر برگزار شد. در این نشست ایشان از خاطره شروع کسب و کارش گفت: پدرم ثروتمند بودند و ما در یک روستا زندگی میکردیم، یک شب با خانواده رفتیم عروسی شب وقتی برگشتیم، دیدیم خانه خالی است و همه چیز را بردند. پس از آن اتفاق، من برای کمک به پدرم و تامین هزینههای زندگی تصمیم به سفر به تهران گرفتم تا با عمویم در تهران زندگی و کار کنم، چندین کار مختلف را در تهران تجربه کردم از میوه فروشی، که در همه آن کارها موفق بودم تا اینکه خواستم کاری را انجام بدهم که به آن علاقه دارم آن هم فروش نان بود. پس از فروش نان تصمیم گرفتم وارد حوزه تولید نان شوم. ابتدای یک نانوایی را در زیر زمین یک ساختمان مسکونی زدم که باز کردن آن هم قصه خوش را دارد.
ریسک پذیری
ریسک پذیری
مجموعه نان سحر امروز علاوه بر تولید نان، دستگاه و ماشین آلات تولید نان هم ساخته و میفروشد برای بهبود پخت نان، نان سحر آموزشگاه و دانشگاه وابسته به صنعت نان را راهاندازی و اداره میکند. این مجموعه صنعتی که یک روز با همت و اراده و پشتکار یک فرد ایجاد شد امروز به این جایگاه و موقعیت دست پیدا کرده است که با این تعداد نیروی انسانی فعال و پویا در بخشهای متلف فروش، تولید و تحقیق و توسعه محصولات جدید و مورد نیاز را وارد جامعه میکند.
نشست یک عصرانه یک تجربه در حوزه کتاب
نشستهای یک عصرانه یک تجربه با هدف انتقال تجربه و بررسی تجربه افراد موفق انجام میشود به صورت پی در پی و با حضور بزرگان صنعت غذا و برخی دیگر از افراد موفق در صنایع گوناگون انجام گرفت تا کنون 6 نشست برگزار شده است و این مطلب به هفتمین نشست اختصاص دارد که در حوزه کتاب و شیوه خلاقانه در توزیع و فروش کتاب است.
این نشست با حضور عباس یداله زاده برگزار شد. او یک فرد جوان است که در زمینه توزیع و فروش کتاب توانسته است به موفقیت برسد. این روزها صنعت کتاب و نشر به قول عدهای دچار رکود است در این دوران که عمده ناشران از رکود شکایت دارند یک فرد موفق که برخلاف باور عمومی، با انگیزه و اشتیاق و این اعتقاد که در این صنعت پول زیادی وجود دارد و به راحتی میتوان از این راه پول ساخت، موفق شدند در این حوزه کارآفرینی کنند.
علاوه بر پشتکار، خودباوری و شناخت دقیق خود و توانایی عامل موفقیت ایشان در استقامت و ادامه دادن مسیر و بهبود سیستم پیشرفت بوده است. ایشان تسلیم شرایط موجود نشدند و باورهای حاکم بر جامعه در خصوص صنعت نشر را نپذیرفتند و باور داشتند که با خلاقیت میتوان موفق شد بنابراین با تیمسازی و جذب و آموزش نیروهای انسانی مناسب به صورت بازاریاب و پیک توانستند یک سیستم آموزشی هدفمند و پرباری را طراحی و اجرا کنند. سیستم بازاریابی برای فروش و ارتباط با مشتریان جهت ارائه خدمات فروش کتاب را ایجاد کردند و برای بهبود و توسعه آن کوشیدند. توسعه این سیستم بازاریابی و فروش از طریق ارتباط موثر با مشتریان، ارزیابی و تحلیل اطلاعات مشتریان ممکن است. با این سیستم تحلیلی میتوان به علایق، نیازها و سلایق مشتریان پی برد و براساس نیاز آنان مشتریان را تحلیل و بررسی کرد.
آقای یداله زاده در زمره افرادی است که بدون سرمایه و با امکاناتی که داشت مجموعهاش را راه انداخت و از افراد فامیل و خانواده کمک گرفت و کارش را به تدریج و اندک اندک توسعه داد و امروز بیش از 100 نیروی انسانی دارد که به خوبی آموزش داده و مدیریت میکنند. سیستم ارتباط با مشتری این مجموعه به اندازهای رشد یافته که به راحتی اگر مشتری از کتابی راضی نباشد آن را پس میگیرند. نمودارهای تحلیلی از فروش دورهای کتابهای هر بازاریاب تهیه و بررسی شده که بسیار کاربردی است و علاوه بر ارائه اطلاعات قابل ارزیابی در خصوص مشتری، میزان فروش و عملکرد آن بازاریاب را نیز نشان میدهد با این نمودار میتوان به عملکرد صعودی و نزولی آن بازاریاب پی برد و به آسیب شناسی رفتار بازاریاب و مشتری پرداخت.
نشست یک عصرانه یک تجربه
با حضور آقای شهرام فخار
عصر یک روز گرم تابستانی نهمین نشست یک عصرانه یک تجربه در محل نشستهای یک عصرانه یک تجربه در مرکز خدمات اجتماعی منطقه 6 با حضور تعدادی از علاقمندان و شرکت کنندگان مشتاق کارآفرینی و استارت آپ برپا شد. موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم برگزارکننده این نشست است که هر ماه این نشستها را برنامه ریزی و برگزار میکند. علاوه بر آقای فخار چند سخنران دیگر هم کوتاه در این جمع سخن گفتند. روز دوشنبه 26 تیر آقای شهرام فخار از رستوران پدر خوب مهمان برنامه یک عصرانه یک تجربه بودند، آقای فخار کارآفرین حوزه رستورانداری و فست فود است و رستوران زنجیره ای پدر خوب را ایجاد کرده است. اکنون او علاوه بر رستوران زنجیرهای، رستوران غذاهای سنتی هم دارد و انواع غذاهای سنتی ایرانی را در فضایی متفاوت و بسیار زیبا برای مشتریانش ارائه میکند.
مجموعه رستورانهای زنجیره ای پدر خوب با پخت بیش از 40 نوع غذا شامل انواع پیتزا، ساندویچ، غذاهای ایتالیایی، سوخاری، پیش غذا و سالاد گام جدیدی در عرصه رستورانداری مدرن برداشته است. نان و خمیری که در غذاهای مجموعه رستورانهای زنجیره ای پدر خوب مورد استفاده قرار می گیرد، به طور روزانه و به صورت ترکیبی از انواع سبزیجات و ادویه جات در خمیر مایه آماده طبخ، تهیه می گردد که فاقد جوش شیرین بوده و سرشار از فیبرهای گیاهی است.
نکته قابل تامل در ویژگی نان و خمیر مورد استفاده، عدم وجود ضایعات نان در مجموعه رستورانهای زنجیره ای پدر خوب می باشد .ویژگی بارز غذاهای مجموعه رستورانهای زنجیره ای پدر خوب طبخ آن به صورت تنوری می باشد. به عبارت دیگر استفاده از روغن و سرخ شدن در طبخ این غذاها جایی نداشته و ارزش غذایی آنها در هنگام پخت حفظ می شود. کارشناسان تغذیه و مسئولان کنترل کیفیت در مجموعه رستورانهای زنجیره ای پدر خوب همواره درصدد آن هستند تا غذایی به میهمانان عرضه شود که دارای بهترین کیفیت در پخت و بالاترین ارزش غذایی بوده تا موجبات رضایتمندی ایشان را فراهم نماید، و به همین دلیل است که ما می گوییم: غذاهای مجموعه رستوران های زنجیره ای پدر خوب.
آقای شهرام فخار بنیانگذار و موسس برند پدر خوب متولد سال 54 است و سالها پیش ادبیات خوانده بود و این رشته در نسوج ایشان رسوخ کرده است و بسیاری از باورهای ایشان الهام گرفته از رشته ادبیاتی است که سالها پیش خوانده بود. او قبل از ورود به صنعت رستورانداری چندین زمینه مختلف مانند سینما، ورزش و غیره را آزموده بود اما تجربه خوشایندی از آن کارها بدست نیاورده بود. علاقه به رستوران داری و ابتکار عمل در صنعت رستورانداری با سبک طبخ بدون روغن در نهایت به موفقیت فخار انجامید. علاقمندی به ادبیات و تحصیل در این رشته بذر باورهای موفقی را در ذهن ایشان پاشید که بعدها همین باورها در کار رستوران داری اش ریشه دار شد و پیروزیاش را تضمین کرد.
در اشعار مولانا، حافظ و سعدی رد پای باورهای معنوی و سوق به سمت کارآفرینی را میتوان یافت. مثلا مولانا در اشعار زیبای خویش میگوید:
«هر کجا دردی دوا آنجا بود هر کجا فقری نوا آنجا بود»
«آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالا و پست»
که در این شعر به موضوع کارآفرینی و فرصت برای کارآفرینی پرداخته شده است.
آقای فخار به جوانان توصیه کردند که در هر کاری که هستند آن کار را با کیفیت عالی کار را انجام بدهند و برای انجام کار خود از خلاقیت و ابتکار و ایدههای خلاقانه استفاده کنند. خلاقیت و تشخیص فرصت جوهره کارآفرینی است. به مشتری توجه کنید و خدمات با کیفیت به مشتری خود ارائه کنید.
نشست یک عصرانه یک تجربه دهم
با حضور دکتر شاه حسینی
برای موفقیت داشتن یک الگوی موفق امر مهمی است. اینکه فرد موفق چه باوری دارد و چگونه اقدام کرده، چه مسیری را طی کرده و در این مسیر در اثر ناملایمات و تضادها چه واکنشی نشان داده است موضوع مهمی است در سلسله نشستهای یک عصرانه؛ یک تجربه بر این هستیم این تجربیات را به افرادی که در جستجوی موفقیت هستند منتقل کنیم. در این نشستها این فرصت را دارید که با کارآفرینان از نزدیک دیدار کنید و از نحوه موفقیت آنان مطلع شوید و سوالات خود را بپرسید و خود را برای موفقیت آماده کنید.
این نشست که دهمین نشست با حضور کارآفرینان برتر بود. آقای دکتر علی شاه حسینی که کارآفرین برتر در حوزه آموزش هستند و آموزشگاه زبان بسیار موفقی در منطقه میدان خراسان دارند. ایشان مدیریت کسب و کار را آموزش میدهند خودشان میگویند چون موفق شدند که کسب و کارشان را مدیریت کنند به راحتی میتوانند مدیریت کسب و کار را به دیگران بیاموزند. با اینکه تجربه یادگیری زبان انگلیسی اش در طول دوران مدرسه موفق نبود اما در دوران سربازی با وجود یک مربی موفق زبان را بسیار عالی آموخت و سپس توانست خودش آموزشگاه زبان تاسیس کند. از سال 1368 که زبان تدریس می کرد آرزو داشت آموزشگاه داشته باشد اما سرمایه ی کافی نداشت سال 1372 زمانی که برای جشن عید غدیر همراه با دوستش به مسجد رفته بود متوجه شد در قسمت بسیج مسجد اتاق های خالی وجود دارد. با مسئول آنجا صحبت کرد تا بتواند کلاس زبان برگزار کند 20صندلی ویک تخته سیاه برای اتاق خرید و آگهی کلاس را داخل خانه ها پخش کرد. با افزایش تعداد دانش آموزان تصمیم گرفت یک ساختمان مستقل اجاره کند بعد از اخذ مجوز توسط یکی از دوستانش توانست اولین آموزشگاه را دایر کند همزمان در شرکت سایپا نیز استخدام شد. بعد از مدتی با افزایش درآمد توانست ازدواج کند و در مقطع کارشناسی کنکور داد و قبول شد اما چون سر کار می رفت رفتن به دانشگاه مشکلاتی داشت. اما او نا امید نشد ودرسال1375در رشته مترجمی زبان نیز پذیرفته شد و این یکی از اهداف او بود. تصمیم جدید او استعفا از کار شرکت وگذاشتن وقت بیشتر برای کار آموزشگاه بود اما همه مخالفت می کردند حتی همسرش ،او نیز نگران بود نکند علی ورشکسته شود.یک روز مجله ای را ورق می زد یا داستانی روبرو شد درجنگی یکی از فرماندهان ارتش نیروهایش را با قایق به کشور متخاصم برد. بعد دستور داد قایق ها را آتش بزنند آنها در جنگ پیروز شدند بعد ازجنگ شاه پرسید چرا این کار را کردی فرمانده گفت برای اینکه سربازان بدانند دو راه بیشتر ندارند یا کشته شوند ویا پیروز باشند چون راه بازگشتی وجود نداشت.این داستان دودلی هایش را پایان داد و بالاخره از شرکت استعفا داد و تمرکز خود را بر روی آموزشگاه گذاشت و با اعتماد به نفس زیاد باز هم ادامه داد.
تغییر باور
تغییر باور
او می گوید: از فردی علت موفق شدنش را پرسیدند که شما چه طور موفق شدید ایشان می گوید من فرمول و رمز خاصی برای موفقیت ندارم .فقط یک چیز اگر کسانی که واقعا آگاه هستند مشاوران و متخصصان به من دستو کاری رابدهند. مثلا بگویند صد روز از این رودخانه عبور کن و هر روز یک سنگریزه داخل این رودخانه بیانداز وبعد از این صد روز نتیجه دلخواه خواهی رسید من با بدون چون و چرا با باور و اعتقادی که به آن مشاور متخصص و راهنما دارم عین صد روز این کار را میکنم تا به حال این کار را کرده ام و نتیجه گرفته ام.
در ابتدای فرایند کارآفرینی فرد لازمست که خودش به تنهایی کارش را به ثبات برساند سپس آن را سیستم داده و افراد بسیار با تجربه را برای اداره آن استخدام کنند. پس از آن که به کارش سیستم داد و آن را با یک نظام ساختاری مناسبی تنظیم کرد وقت آن میرسد که مدیریت کسب و کار را به انجام برساند. وقتی فردی مدیریت کسب و کار بداند به راحتی قادر است از راه دور کسب و کارش را اداره کند. کارآفرین باید یک فرد یادگیرنده باشد و سیستم یادگیری را در سازمانش نهادینه کند و یک سازمان یادگیرنده را ایجاد کند وقتی یک چنین سیستمی در سازمانی وجود داشته باشد و یادگیری به یک امر اپیدمی در آن سازمان تبدیل شود این سازمان هیچ گاه از هم نمیپاشد چون هر جا لازم باشد با تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و حتی داخل سازمانی خود را منطبق میکند و همین انطباق و تغییر پذیری باعث رشد آن سازمان خواهد شد یادگیری و نوآوری اگر به فرهنگ یک سازمان تبدیل شود آن سازمان یک سازمان بالنده و موفق خواهد بود این سازمان میتواند حتی یک کسب و کار کوچک و خانگی باشد.
رویداد یک عصرانه یک تجربه
دور دوم نشستها
آقای هاشمی هفته نامه شنبه
رویداد یک عصرانه؛ یک تجربه برای دور دوم در حال برگزاری است دور اول این رویدادها به صورت نشست یک عصرانه؛ یک تجربه برگزار شد 10 نشست را با حضور کارآفرینان موفق و ارزشمند اجرا شد. آقای اکبر هاشمی مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه شنبه در رویداد یک عصرانه یک تجربه حضور یافته و درباره تجربه کارآفرینی خود در استارت آپ شنبه توضیح دادند این تجربه خواندنی و جذاب است شما را به خواندن این تجربه دعوت میکنم.
برای موفقیت داشتن یک الگوی موفق امر مهمی است. اینکه فرد موفق چه باوری دارد و چگونه اقدام کرده، چه مسیری را طی کرده و در این مسیر در اثر ناملایمات و تضادها چه واکنشی نشان داده است موضوع مهمی است در سلسله نشستهای یک عصرانه؛ یک تجربه بر این هستیم این تجربیات را به افرادی که در جستجوی موفقیت هستند منتقل کنیم.
در این نشستها این فرصت را دارید که با کارآفرینان از نزدیک دیدار کنید و از نحوه موفقیت آنان مطلع شوید و سوالات خود را بپرسید و خود را برای موفقیت آماده کنید.
اکبر هاشمی، کسی که بعد از ۲۳ سال کار روزنامه نگاری و ۵ سال دبیر ارشد مجلات همشهری، هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها، به نام شنبه را راه اندازی کرد تا از کسب و کارهای نوپا و مزایا و مشکلاتشان روایت کند. وی میگوید:
ضرورت دنیای شنبه از آنجایی شروع شد که میخواستم از فضای گزارش خارج شوم متولد شد. با توجه به مقتضیات روز می خواستم وارد حوزه استارت آپ شوم. همه چیز از یک پیامک شروع شد که چون فضای استارتاپ ایران نیاز به نشریه موثر دارد. برای اولین بار خودم این مسئولیت را بر عهده گرفتم.
خودم یک استارت تاپ را راه انداخته بودم و چون 5 سال دبیر نشریات آشنا بودم متوجه شدم خلایی در این حوزه شدم. 70% مردم ایران از اینترنت استفاده نمیکنند. بنابراین اگر فقط در فضای آنلاین بخواهیم کار کنیم یک بخش زیادی از مردم ایران را باید نادیده بگیریم. تصمیم سازان و تصمیم گیران در ایران هنوز در فضای اینترنت مطالعه نمی کنند. در ابتدا می خواستم نشریه اقتصادی منتشر کنم. نشریه اقتصادی است و در حوزه استارتاپی است. در فضای اینترنتی تعداد افراد اهل قلم کمتر کسی را داریم و بیشتر اینها مدیر و منتور هستند.
بخش بندی نیازهای جامعه استارتاپی است. در سطح کلان مسئولیت چه چیزی گفتند. بخش آغاز راه درباره انتقال تجربه استارت آپهاست. حوزه استارت آپی سلبریتی نداریم و ما داریم در این حوزه سلبریتی آفرینی میکنیم. ویژگی یک مدیر استارت آپ اینست که ایده داشته باشد، نوآوری و خلاقیت داشته باشد و سریع تصمیم بگیرد از مولفههای کار استارت آپی است.
استارت آپها در ایران وضعیت رو به رشدی را به خود گرفتند و خیل کثیریاز جوانان ایرانی به پیوستن به این جریان جذاب جلب شدهاند. رویدادهای یک عصرانه یک تجربه فرصتی برای انتقال تجربه استارتآپهای موفق ایرانی است که یک ایده خلاقانه را به یک استارتآپ موفق تبدیل شوند. علاقمندان می توانند در این رویدادها شرکت کنند و جسارت شروع را تجربه کنند.
رویداد یک عصرانه یک تجربه
با حضور کارآفرین حوزه کتاب: میتوان همیشه موفق بود
در رویداد دوازدهم یک عصرانه یک تجربه؛ با حضور عباس یداله زاده توسط موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم برگزار گردید با طرح تعدادی سوال جلسه اداره شد. ایشان از زمانی که دیپلم گرفت مدتی را در یک کتاب فروشی فرایند تولید و فروش کتاب را به صورت تجربی آموخت و سپس شیوه نوین بازاریابی در حوزه نشر و کتاب را به عنوان مزیت رقابتی و حلقه مفقوده بازار فعلی دریافت و مورد توجه قرار داد. اقدام اصلی او، که وی را در شرایط فعلی و از گذشته تا کنون به عنوان یک فرد موفق در حوزه کتاب و نشر متمایز نمود، توجه به ضعف موجود در بازار نشر بود از آنجایی که در حوزه نشر و کتاب دسترسی به کتاب تنها از طریق مراجعه به بازار کتاب که در میدان انقلاب متمرکز است امکانپذیر است خرید کتاب در هر حوزهای بسیاری از افراد علاقمند به مطالعه را از قید کتابخوابی براند وی این نقطه ضعف را به نقطه قوت کار خود تبدیل کرد و با تماس تلفنی به منازل کتابها را به راحتی با کمترین هزینه در اختیار متقاضیان قرار میداد. تهیه بانک اطلاعات، با تفکیک و دستهبندی بانک اطلاعات متقاضیان براساس چندین شاخص سن، شغل، موقعیت جغرافیایی، نوع علاقه، میزان رضایت از خرید و میزان مطالعه و سابقه خرید وی بسیار هوشمندانه به سمت جذب مشتری بیشتر و مشتری وفادار حرکت کرد. باورهای قدرتمند ایشان موفق بودن بدون تجربه شکست است.

برای خریداری فایل صوتی یا تصویری نشستهای یک عصرانه یک تجربه با شماره 09128079129 تماس بگیرید.
- نشست آقای دکتر شاه حسینی
- نشست آقای فخار
- نشست مرحوم آقای ظهیری
- نشست خانم مقیمی
- نشست آقای یداله زاده