آخرین خبرها

بندر صُحار خواهرخوانده بندر چابهار

بندر صحار (منطقه آزاد ویژه)

01143

منطقه آزاد صحار هنوز هم در حال توسعه است و به محض تكميل 4500 هکتار بر روي بندر صحارخواهد بود. اين بندرگاه مناسب براي صنايع زير است:

توليد فولاد، تجارت و تدارکات، نفت و گاز، پتروشيمی، مواد معدنی و مصالح، سراميک، مواد غذايی، تدارکات غذايی و فرآوری مواد غذايی.

مجوز صادره می تواند 1) پراونه صنعتی2) توليد نور و مونتاژ، و 3) تدارکات باشد.

اين منطقه حق مالکيت100 درصد خارجی و 10 سال معافيت ازعمليات مالياتی ارايه مي نمايد. اگر شركت تعداد زيادي اتباع عماني در استخدام خود داشته باشد معافيات مالیاتی می تواند به طور نامحدود تمديد شود. مقامات منطقه آزاد با روش one stop shop پروسه ثبت شركت راكوتاه و راه اندازی کسب و كار را كمتر از سه هفته ميسر ساخته اند، ثبت شرکت صحارارزشمند است.

جذابیت‌های صحار برای سرمایه‌گذاران خارجی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در گفت‌وگو با صمت درباره منطقه آزاد صحار، اظهار کرد: منطقه آزاد صحار در جذب سرمایه‌گذار از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران یکی از فاکتورهایی است که تمایل شرکت‌ها برای حضور در این منطقه را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران حاضر در این منطقه از معافیت‌های مالیات بر درآمد و مالیات حقوق پرسنل و همچنین معافیت‌های گمرکی برخوردار هستند. نکته جالب در صحار قوانین ثبت شرکت‌های خارجی است، به عنوان مثال اگر بخواهیم شرکتی را در کشور عمان به ثبت برسانیم باید ۳۰ درصد از سهام آن عمانی باشد درحالی که ثبت شرکت در منطقه آزاد با سهام با ۱۰۰درصد مالکیت خارجی انجام می‌شود. همچنین در صورت ثبت شرکت در عمان باید ۳۵ درصد از نیروی کار عمانی باشد اما در منطقه صحار این رقم به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

محسن ضرابی بیان کرد: در منطقه آزاد صحار زمین با تمامی زیرساخت‌های لازم برای ۲۵ سال به سرمایه‌گذاران اجاره داده می‌شود. درواقع وجود زیرساخت‌های لازم، دارابودن رتبه کسب‌وکار ۴۸ و تورم کمتر از ۳ درصد از دلایلی است که سرمایه‌گذاران خارجی را به سوی خود جذب می‌کند. با توجه به روابط سیاسی خوب میان ایران و عمان ریسک سرمایه‌گذاری برای ایرانی‌ها در این منطقه بسیار کم است. درنتیجه حضور در این منطقه برای صنایع ایران به ویژه صنایع معدنی می‌تواند فرصت مناسبی باشد.

وی ادامه داد: این منطقه زیرساخت‌های خوبی در حوزه فعالیت صنایع معدنی در اختیار دارد. به عنوان مثال تاسیسات بندری در فاصله ۴ کیلومتری از این منطقه قرار دارد. همچنین تمامی زیرساخت‌های بارگیری مواد معدنی نیز در بنادر وجود داشته و کشتی‌های بزرگ می‌توانند در این منطقه به‌راحتی پهلو گرفته و اقدام به بارگیری کنند.

ضرابی تصریح کرد: شرکت واله برزیل یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان با احداث کارخانه گندله‌سازی ۱۰میلیون تنی در صحار نیاز کشورهای منطقه به گندله را تامین می‌کند. این شرکت کنسانتره سنگ آهن را با کشتی‌های ۴۰۰ هزار تنی وارد منطقه می‌کند و در این کارخانه به گندله تبدیل می‌کند. همچنین کارخانه بزرگی در زمینه آلومینیوم در این منطقه فعالیت کرده و ماده اولیه برای تولید را وارد منطقه کرده است. از سویی دیگر ۴ کارخانه فروکروم نیز برای احداث در منطقه مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند. به‌طور کلی منطقه آزاد صحار با ایجاد زیرساخت‌های اساسی نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. شرکت واله با بررسی کارخانه‌های فولادسازی در منطقه نیاز به گندله را پیش‌بینی کرد و درنهایت منطقه صحار را برای ساخت کارخانه گندله‌سازی مناسب دانست. منطقه آزاد صحار در مدت نه‌چندان زیادی که احداث شده است توانسته ۱۳/۵میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، با توجه به وضع تحریم‌ها علیه ایران، حضور در منطقه آزاد صحار می‌تواند فرصتی خوب برای حضور در بازارهای جهانی باشد. درواقع با توجه به روابط خوب ایران با عمان سرمایه‌گذاران ایران می‌توانند در این منطقه حضور داشته باشند.

خواهرخواندگی صحار و چابهار

چندی پیش مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به پیوندهای قومی و روابط حسنه سیاسی با ملت دوست و برادر عمان و نیز توسعه روابط اقتصادی فعال بین طرفین اظهار کرد: چابهار و صحار عمان خواهرخوانده می‌شوند. با توجه به ارتباط عمان با کشورهای اروپایی و حضور سرمایه‌گذاران بزرگ در منطقه صحار این اقدام می‌تواند گامی مهم در توسعه منطقه آزاد چابهار تلقی شود. از سویی دیگر همکاری با منطقه ویژه شناخته‌شده‌ای مانند عمان می‌تواند دروازه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را باز کند. از سویی دیگر با ایجاد چنین روابطی، ورود ایران به بازارهای جهانی با وجود تحریم‌ها می‌تواند آسان‌تر از گذشته انجام شود.

همچنین بخوانید

جذابیتهای گردشگری شهر تفلیس پایتخت گرجستان

شهر تفلیس تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است. این شهر در دو طرف رود ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *