آخرین خبرها

جذابیتهای گردشگری شهر تفلیس پایتخت گرجستان

شهر تفلیس

336326_965
شهر تفلیس

تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است. این شهر در دو طرف رود متکواری قرار داشته و جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان‌گذاری شده و به سبب آچشمه‌های آب گرم آن، “تْبیلیسی” نام گرفته است.

تفلیس در جنوب شرق اروپا قرار گرفته است، موقعیت مکانی تفلیس یعنی قرار گیری در مسیر شرق و غرب، این شهر را نقطه ی اتصال امپراتوریی های رقیب گوناگون قرار می داده است و امروزه موقعیت آن را به عنوان یک مسیر مهم برای انرژی جهان و پروژه های بازرگانی تضمین می کند. تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می توان از معماری آن درک کرد که ترکیبی از معماری قرون وسطی، معماری کلاسیک جدید و معماری استالینیست است.

آب و هوا

هوای تفلیس به سبب نسیمی که از کوهستانها در دره‌های اطراف می‌وزد همیشه پاکیزه‌است. متوسط درجهٔ حرارت آن 13.2 است. در گرمترین ماه تابستان درجهٔ حرارت به 25.2 و در سردترین ماه زمستان به -0.9 می‌رسد. از آذر تا اسفند (بین ۳۰ تا ۳۵ روز) دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. متوسط سالانة بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است که ۳۴ آن در ماههای گرم می‌بارد. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ بالا می‌رود.

336325_679
آب و هوای تفلیس

ساختار و معماری

تفلیس قدیمی از چهار بخش تشکیل می‌شد که سه بخش آن در ساحل راست کر واقع بود:

1.    کالا یا کالیسی (در غربی قلعه) بخش قدیمی اینتراموروس (بین نهرهای سولولاکی و دبه خانه که به کر می‌ریزند) و ارگ نارین قلعه.

2.    تفلیس در پیرامون چشمه‌های آب گرم رشد کرده بود. شهر در ساحل کر و در روبرو و پایین کالا قرار داشت. شاه صفی گروهی از سیدها را در ارتفاعات تابور (در شرق دبه خانه) سکونت داد.

3.    بخش خارجی ـ اوبانی نزدیک میدان اسبدوانی بالا و در جهت شمال دو بخش نخست.

4.    بخش واقع در ساحل چپ روبه‌روی کالا به نام ایسانی یا نیسانی (بعدها آولابار) و ارتفاعات ماخاتا در شمال آن. ایسانی با صغدبیل منابع عربی مطابقت دارد. گورستان صغدبیل در زندگی سنت ابو ذکر شده‌است.

دیدنی های تفلیس

ميدان آزادي و خيابان روستاويلي

خیابان روستاولی که قبلا خیابان گلوینی نامیده می شده است یکی از اصلی ترین و مرکزی ترین خیابانهای شهر تفلیس است که به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی گرجی یعنی شوتا روستاولی نامگذاری شده است . این خیابان 1.5 کیلومتری از میدان  تاویسوپلبا یا همان آزادی،  میدان لنین سابق شروع شده و  به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی می شود. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر هستند که از جمله آنها می توان به پارلمان گرجستان، اپرا و باله شهر تفلیس، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد .

336327_866
خیابان روستاولی و میدان آزادی

آتشکده تفلیس

آتشکده تفلیس در خیابان گومی و در یکی از محله های قدیمی تفلیس بنام کلدیس اوبانی قرار دارد. این بنا در زبان محلی آتشگاه و گاه آتشگاده نامیده می شود. قدمت این آتشکده مربوط به دوران ساسانیان است.

دریاچه لیسی

دریاچه لیسی از شمال غربی تا جنوب شرقی شهر گسترش پیدا کرده است. این دریاچه از سال ۱۹۵۳ مورد استفاده واقع شده است. طول آن ۸.75 کیلومتر ، حداکثر عرض آن۸۵. ۱دریاچه از باران، برف و آب های زیر زمینی تامین می شود. در بهار حداکثر مقدار و در پاییز حداقل مقدار آب را دارد. حداکثر دمای آب آن در تابستان به ۲۸ درجه سانتیگراد می رسد. آب دریاچه تا حدودی شور است. ۲۶۹۵ میلی گرم در لیتر املاح دارد. از این دریاچه جهت پرورش ماهی استفاده می شود و در تابستان مردم تفلیس جهت ماهیگیری و استراحت و شنا به کنار این دریاچه می آیند.

حمام هاي سولفور

حمام هاي گوگردي در محله اي قرار دارند بنام آبانتوباني كه بخشي از منطقه تفليس قديم است. آب گرم اين حمام ها مستقيما از چشمه هاي آبگرم تامين مي شود. هزينه استفاده از حمام هاي عمومي از 2 لاري به بالا و هزينه استفاده از حمام نمره يا همان كابين اختصاصي از 15 تا 80 دلاري براي يك ساعت مي باشد.هزينه ماساژ جداگانه است. ماساژ در اين حمام ها بيشتر به شستن شباهت دارند. نوشيدني هاي مختلف نيز به قيمت معمول در اين حمام ها عرضه مي شوند.

خیابان “مرجان‌اشویلی”، یکی از زیباترین خیابان‌های شهر تفلیس

336347_683
سوغاتی خوراکی تفلیس: ترکیب فندوق و گردو وشیره انگور

تفلیس هم مانند اکثر شهرهای معروف دنیا در کنار رودخانه زیبایی بنا شده است که از قلب شهر عبور می‌کند.

336350_629
بازار و مراکز خرید

منبع: سایت مجله برترین ها

همچنین بخوانید

جاذبه گردشگری خارجی: عمان در سال 2012 قطب گردشگری عرب شناخته شد

کشور عمان کجاست؟ (بخش اول) کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگی در شبه جزيره عربستان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *