آخرین خبرها

آشنایی با یخچال طبیعی پای فیل در گرینلند

آشنایی با یخچال طبیعی پای فیل در گرینلند

7bbd942b-0cad-4555-911a-7c0868569389

یخچال طبیعی پای فیل؛ یک اثر هنری خلق شده توسط طبیعت در منطقه گرینلند است که از نمای بالای منظره‌ای فوق‌العاده را پیش چشمان هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد. اینجا محلی مناسب برای ماجراجویان عاشق طبیعت است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

یخچال طبیعی پای فیل در شمال شرقی گرینلند، شبیه خمیری است که روی تابه پهن شده باشد. فشار عظیم ناشی از میلیارد‌ها تن یخ ذوب شده از میان کوه‌ها عبور کرده، به دریا ریخته و این توده‌ی پنکه شکل متقارن را به وجود آورده است. این یخچال‌ها به نام یخچال‌های کوه پایه‌ای شناخته می‌شوند.

این یخچال‌ها از فوق‌العاده‌ترین پدیده‌های طبیعی زمین هستند. این رودخانه‌های برفی یخ‌زده که در طول دهه‌ها بارش انباشته شده‌اند، به یک منطقه بزرگ متراکم تبدیل شده است. آن‌ها در شرایط سرازیر بودن دائمی و جریان داشتن به سمت پایین در جهت شیب دره‌ها به سمت آب‌ها قرار گرفته اند. حرکت آن‌ها نا‌محسوس است، اما اگر دهه‌ها بعد به همان مکان بروید، تغییرات اساسی در چشم‌انداز آن را مشاهده خواهید کرد.

یخچال طبیعی پای فیل، در شبه جزیره «کرون‌‌پرینز» شهر کریستین‎لند واقع شده است، اما به ورقه‌ی یخ اصلی گرینلند متصل نیست. در عوض بخشی از شبکه یخچال‌ها و کلاهک‌های یخی پیرامون جزیره را تشکیل می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد این یخچال‌ها و کلاهک‌های یخی آن، به طور کل ۵ تا ۷ درصد یخ‌های پوشاننده گرینلند را تشکیل می‌دهند، اما سهم‌شان در بالا بردن سطح آب دریا‌ها ۲۰ درصد است.

مثال دیگری از یخچال‌های کوهپایه‌ای، یخچال طبیعی مالاسپینا در جنوب شرقی آلاسکا است که با داشتن ۶۵ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا، بزرگترین یخچال کوهپایه‌ای جهان است.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *