آخرین خبرها

ثبت چشمه معدنی ديگ رستم در فهرست آثار ملی

ثبت چشمه معدنی ديگ رستم در فهرست آثار ملی

7bbd942b-0cad-4555-911a-7c0868569389

چشمه‌ی ديگ رستم، يكی از چشمه‌های معدنی مهم استان خراسان جنوبی است، که به تازگی در فهرست ميراث طبيعی و ملی به ثبت رسيد است.

پرونده پيشنهاد ثبت چشمه معدنی ديگ رستم طبس در جلسه كميته ثبت و حريم ميراث طبيعی كه در تاريخ ۹۵/۲/۸ در سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كشور برگزار شد، پس از تائید كارشناسان در فهرست آثار طبيعی-ملی ثبت شد.

«زهرا رضایی ملكوتی» كارشناس ثبت ميراث طبيعی استان خراسان جنوبی در اين خصوص گفت:چشمه رستم یکی از چشمه‌های معدنی در جنوب خراسان جنوبی است كه به ديگ رستم شهرت دارد.

او گفت که، ديگ رستم چشمه‌ای است كه در اطراف محل جوشش آن و مسيری كه آب به طرف پائين طی می‌كند همه

 به رنگ زرد است، كه علت آن وجود گوگرد در داخل اين چشمه است.

به گفته ملكوتی، حرارت آب چشمه بسيار بالا و در محل خود چشمه در آستانه‌ی جوشيدن است. پس از طی حدود ۲۰۰ متر آب به داخل استخری هدايت می‌شود. طی اين مسير، آب كمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است كه می‌توان در داخل آب شنا كرد. به علت حرارت و املاحی كه اين آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتيسمی و آب‌درمانی استفاده می‌شود.

ملكوتی خاطرنشان كرد که در نزدیکی اين چشمه و در داخل كوير، منطقه وسيعی پوشيده از سنگ‌های آتشفشانی وجود دارد كه در سفرنامه‌های جهانگردان نيز به آن اشاره شده است.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *