آخرین خبرها

تجربه اقامتی شاهانه در هتل کاخ تاج محل، بمبئی

تجربه اقامتی شاهانه در هتل کاخ تاج محل، بمبئی

7bbd942b-0cad-4555-911a-7c0868569389

دروازه هندوستان از معدود آثار تاریخی ای است که به مناسبت یک رویداد واحد، برای پذیرایی از میهمان ساخته شده است. دروازه هندوستان یک طاق باشکوهی است که به مناسبت دیدار شاه‌ جرج پنجم و شهبانو مری بریتانیا از هند ساخته شده بود.

جالب اینجاست که این دروازه عظیم که احداث آن سال 1947 میلادی پایان یافت، بیشتر نقش سنگ قبر سلطه بریتانیا بر هند را ایفا کرد. در همان سال بود که ملوانان بریتانیایی از زیر همین دروازه زیبا رد شدند، سوار کشتی‌هایشان شدند و برای همیشه هندوستان را به مقصد انگلیس ترک کردند.

روبروی دروازه هندوستان هتل تاج محل قرار دارد، که یکی از بناهای زیبا و دیدنی هند و از هتل‌های معروف و بسیار گران‌قیمت و مجلل بمبئی است. این مجموعه شامل دو بنا است که از دیدگاه تاریخی و معماری متفاوت و قابل تفکیک می‌باشند. یکی «قصر تاج محل» و دیگری «شاه‌ جرج پنجم ».

داستان احداث تاج محل بمبئی، مانند داستان بنای تاج محل اصلی در آگرا شنیدنی است. در زمان سلطه بریتانیا در هند، جمشیدجی ‌تا‌تا، از بازرگانان پارسی یا زرتشتی هند که بعدا پدر صنعت هندوستان لقب گرفت، می خواست برای یکی دو روز در هتل واتسن، از بهترین هتلهای بمبئی بماند. به او اجازه نمی‌دهند، چون هتل مختص سفیدها یا فرنگیها بود. زخم این اهانت اجنبی‌ها در سینه‌ جمشیدجی ‌تاتا می ماند و تصمیم می‌گیرد هتلی بسازد که هتل واتسون را هم تحت الشعاع قرار دهد.

این پارسی بزرگوار که سرمایه‌دار هم بود، با کمک دو معمار هندی و یک معمار انگلیسی همین هتل مجلل را ساخت که روز 16 دسامبر سال 1903، یعنی 112 سال پیش، درهایش را به روی میهمانها باز کرد و اجازه داد که هندی ها هم مانند انگلیسیها زیر یک سقف اقامت کنند و هیچ نوع تبعیض قومی و نژادی برای میهمانهایش قائل نبود.

در جریان جنگ جهانی نخست وارثان جمشیدجی تاتا، هتل تاج محل را به یک بیمارستان 600 تخت خوابی تبدیل کردند. خود جمشیدجی ‌تاتا در سال 1904، یک سال بعد از گشایش هتل تاج درگذشت. اما او در طی 65 سال زندگی اش یک امپراطوری صنعتی را بنا نهاد که همچنان با نام گروه تاتا پابرجاست و از بزرگترین شرکتهای هند به شمار می‌رود.

حالا هم می توان نام تاتا را روی بسیاری از فرآورده‌ های صنعتی هند دید؛ از رایانه گرفته تا خودرو و کامیون.

این که میدانستم در هتلی اقامت دارم که سازنده آن و یکی از طراحان اصلیش هر دو زرتشتی بوده اند و اصالتی ایرانی داشته اند حس خیلی خوبی بود. گویی که سخاوت و شکوه هتل و زیاده خواهی سازنده آن، بویی از فرهنگ دست و دلباز ایران قدیم را به مشام میرساند، گرچه ردی از معماری ایران در هیچ کجای هتل دیده نمیشد اما مهم نام ایرانی جمشید بود که لبخندی پر غرور بر لبان ما می نشاند. هتل کاخ تاج‌محل دارای ۵۶۵ اتاق است. در تمام راهروهای هتل اشیای بسیار گرانبهای عتیقه و مبلمان سلطنتی دوران رنسانس از اروپا قرار داشت. هر نقطه از این هتل لوکس را که نگاه کنید اوج اشرافیت را میبینید. همه چیز در نهایت دقت انتخاب شده است.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *