آخرین خبرها

باغ فین ، نمونه ای بی نظیر از باغ ایرانی

باغ فین ، نمونه ای بی نظیر از باغ ایرانی

82057294-70691702

باغ فین، نام یک باغ ایرانی در کاشان است که حمام فین نیز در آن واقع شده است. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره‌ی صفویه باز می‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله‌ی دیوار، بارو و برج‌های استوانه‌ای‌شکل محصور شده ‌است. برای آشنایی بیشتر با این باغ ایرانی با کجارو همراه باشید.

باغ فين در سال ۱۳۱۴ به شماره‌‌ی ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ تاريخی ديگر با عنوان باغ ايرانی به شماره‌ی ۱۳۷۲ در فهرست ميراث جهانی قرار گرفت.

تاریخچه

باغ فين يكی از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی است كه از آن به‌عنوان نمونه‌ی كامل باغ سازی ايرانی ياد می‌شود. از گذشته‌های بسيار دور، منطقه‌ی فين به واسطه‌ی چشمه‌ی روح‌افزايی كه در آن جريان دارد، مورد توجه حاكمان و پادشاهان بوده است. تاريخ قم، قديمی‌ترين مأخذ تاريخی موجود، در اين خصوص می‌نويسد: «بناها و كاريزهای فين به امر جمشيد احداث شده است.» پس از آن احداث بناهای شاهانه را به پادشاهان آل بويه نسبت داده‌اند و در عهد ايلخانان مغول عمارات كهنه‌ی آن (باغ كهنه) نوسازی شده است.

 شكل‌گيری باغ فين در محل جديد خود به دوران صفويه و پس از زلزله‌ی سال ۹۸۲ ه.ق  مربوط می‌شود که ساختمان هشتی ورودی و سردر، كوشك ميانی، حمام صفوی و برج و باروی باغ در اين دوره شكل می‌گيرد. پس از آن در دوران زنديه عمارت خلوت كريم‌خانی در مجاورت باغ احداث می‌شود و پادشاهان قاجار نيز به فراخور، بخش‌هايی نظير شترگلوی فتحعلی شاهی، حمام قاجار، تالار شاه‌نشين، خلوت نظام‌الدوله و عمارت بادگير (كتابخانه‌ی فعلی) را به باغ می‌افزايند. در دوران معاصر نيز الحاقاتی به مجموعه باغ فين اضافه می‌شود.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *