آخرین خبرها

ساخت کوه مصنوعی در دبی

ساخت کوه مصنوعی در دبی

 

82057294-70691702

امارات متحده عربی قصد دارد با ساخت یک کوه میزان بارش باران را کنترل کند. اگرچه کارشناسان در مورد تاثیر آن زیاد مطمئن نیستند. چون بیشتر شبیه نقشه جیمز باند به نظر می رسد تا راه مقابله با خشکسالی!

امارات متحده عربی قصد دارد با ساخت یک کوه میزان بارش باران را کنترل کند. اگرچه کارشناسان در مورد تاثیر آن زیاد مطمئن نیستند. چون بیشتر شبیه نقشه جیمز باند به نظر می رسد تا راه مقابله با خشکسالی!

البته ساختن یک کوه از قدرت مهندسی امارات خارج نیست. این کشور قبلا نیز پروژه های زیست محیطی بزرگی را انجام داده است. مثل جزایر نخل مصنوعی نزدیک ساحل دوبی، و تپه اسکی سرپوشیده در پاساژ امارات. اما آنچه مورد بحث است تاثیر علمی این کوه بر مشکل باران است.

مرکز هواشناسی و زلزله شناسی امارات (NCMS) در حال حاضر با موسسه دانشگاهی تحقیقات جوی (UCAR) در حال بررسی فاز اول این پروژه بلندپروازانه هستند. دولت امارات بودجه ای 400 هزار دلاری برای این دو گروه در نظر گرفته تا مشخص کنند آیا با ساختن این کوه و باروری بهتر ابرها باران بیشتری نصیب امارات می شود یا خیر؟

سال گذشته NCMS در خبری اعلام کرد دولت دوبی 588 هزار دلار برای باروری ابرها در سال 2015 هزینه کرده است. در طول سال 186 پرواز کلرید پتاسیم، کلید سدیم و منیزیم را به درون ابرها پاشیده اند. این پروسه بارش باران را تقویت می کند. حالا دولت امارات امیدوار است با جمع کردن ابرها در اطراف این کوه بتواند راحت تر و موثرتر آنها را بارور کند.

رییس تحقیقات NCAR گفت: “چیزی که ما در جست و جوی آن هستیم بررسی تاثیر این کوه ها بر روی آب و هواست. ما تابستان امسال گزارش خود را در مورد فاز یک منتشر می کنیم.”

اما بعضی دانشمندان بعید می دانند تحقیقات NCAR به کوه های باران زا ختم شود. یک استاد فیزیک دانشگاه آکسفورد گفت: “من واقعا بعید می دانم این کار نتیجه بخش باشد. شما برای این کار باید یک رشته کوه بلند بسازید نه فقط یک قله. در غیر این صورت هوا به راحتی از این کوه رد می شود. حتی اگر بتوان رشته کوه ساخت، کوه ها باعث بارش باران بیشتر بر روی شیب خود می شوند و حتی اگر بخواهید در همان نقطه ابرها را بارور کنید احتمال بارش باز هم پایین است چون شواهد دال بر این است که باروری ابرها در بارش باران چندان موثر نیست.”

پروفسور پیرهامبرت متخصص جئوفیزیک و تغییرات اقلیمی می گوید خصوصیات اقلیمی منطقه اجرای این پروژه را بسیار سخت می کند. “امارات متحده به دلیل جریان های هوایی غالب بر آن یک بیابان است و هر کوهی که ساخته شود این شرایط را تغییر نمی دهد.”

پیرهامبرت تاکید می کند که برای NCAR احترام زیادی قائل است و این موسسه می تواند از این مبلغ اندک برای تحقیق در مورد مشکل خشکسالی استفاده کند. او می گوید باید به طور علمی بررسی شود چرا در منطقه ای که با دریا احاطه شده و رطوبت بالایی دارد باران کمی می بارد.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *