آخرین خبرها

آغاز نخستین جشنواره گلابگیری در تهران

آغاز نخستین جشنواره گلابگیری در تهران

12121Untitled-280x290.png (280×290)

دبیر اجرایی جشنواره گلاب گیری و عرقیات گیاهی از آغاز به كار نخستین جشنواره گلابگیری از امروز در محل باغ گیاه شناسی ملی ایران در غرب تهران خبر داد.

فاطمه عسكری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده جشنواره گلاب گیری و عرق گیری از گل های معطر و گیاهان دارویی به مدت شش روز تا 13 اردیبهشت در محل باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع در بزرگراه تهران- كرج (جنب پارك چیتگر خروجی پیكان شهر) جریان خواهد داشت.
وی گفت: در نظر است روش های سنتی گلاب گیری، گل محمدی و تهیه گیاهان دارویی و معطر را در این جشنواره به صورت عملی در این جشواره برای دید عموم به نمایش گذاشته شود.
عسكری با بیان اینكه مراسم گلاب گیری هر سال به صورت سنتی در شهرهای قمصر و نیاسر كاشان انجام می شود، گفت: شهروندان تهرانی و علاقمند به این آئین می توانند امسال با حضور در باغ گیاه شناسی از نزدیك مراحل انجام گلاب گیری و عرق گیری از گل ها و گیاهان دارویی را مشاهده كنند.
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به ارزش دیرینه گل محمدی در طب سنتی كشور افزود: بر اساس آمار بیش از 15 هزار هكتار زمین زیر كشت این محصول رفته و سالانه حدود 27 هزار تن گل محمدی در كشور تولید می شود.
عسكری با تاكید بر اجرای استاندارد اجباری بر فراورده های عرقیات گیاهی كشور گفت: یكی از اهداف برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ استفاده صحیح از عرقیات گیاهی است كه با استاندارد سازی این محصولات تضمینی بر حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه باغ ملی گیاه شناسی یكی از بخش ها مهم موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع است، گفت: این باغ محلی برای انجام تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران فعالیت های گسترده ای در زمینه شناسایی و معرفی گیاهان دارویی، كشت و اهلی كردن، استخراج و آنالیز مواد موثر آنها انجام می دهد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: شركت كنندگان در این جشنواره علاوه بر حضور در مراسم گلاب گیری می توانند در یكی از زیباترین ماه های سال از قسمت های مختلف باغ ملی گیاه شناسی دیدن كنند.
باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال 1347 با مساحتی حدود 145 هكتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه بزرگراه تهران-كرج (خروجی پیكان شهر) به عنوان یكی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان با هدف ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز یا در گلخانه ها احداث و راه اندازی شد.
این باغ با آب و هوایی نیمه خشك و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود 240 میلی متر نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها دارد.
در این باغ با بیش از سه هزار گونه انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی، موزه زنده ای از تشكیل رویشگاه‌های گوناگون كوهستانی های البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان های ایران و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریكا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) است ضمن اینكه در آن قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیازدار و باغ میوه ایرانی و نیز قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشارها و دریاچه‌ها وجود دارد.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *