آخرین خبرها

آثار تاریخی 3 استان در معرض نابودی است

آثار تاریخی 3 استان در معرض نابودی است

82055293-70688069.jpg (450×253)

مسئول بخش نجات بخشی پژوهشكده باستان شناسی گفت: اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق كشور، صدمات زیادی به آثار تاریخی هرمزگان، كرمان و یزد وارد آورده است.

علیرضا سرداری اظهار كرد: اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق كشور، در استانهای هرمزگان، كرمان و یزد توسط شركت تأمین و انتقال آب خلیج فارس بدون انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی برخلاف آیین نامه بند «ج» ماده 114، مدتی است كه بدون هیچ گونه مجوز و موافقت سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است.
وی تصریح كرد: طبق گزارش های محلی رسیده از استان های هرمزگان و كرمان این طرح
تاكنون باعث تخریب و تهدید برخی از آثار تاریخی شده و متأسفانه تذكرات یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این خصوص بی تأثیر بوده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این طرح از غرب شهر بندرعباس از محل تأسیسات آب شیرین كن مجاور كشتی سازی آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر در 50 كیلومتری جنوب غربی سیرجان و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه ادامه می یابد.
وی با بیان اینكه این سامانه در ادامه به مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو و مجتمع فولاد اردكان در استان یزد منتهی می شود گفت: این طرح زیر نظر شركت تأمین و انتقال آب خلیج فارس اجرا می شود.
سرداری افزود: به منظور دریافت مجوز موافقت این طرح عمرانی از سازمان میراث فرهنگی، مكاتبه ای از طرف مدیرعامل این شركت به معاونت وقت میراث فرهنگی در تاریخ 21/10/1392برای استعلام انجام گرفت كه طی آن، این معاونت طرح مورد اشاره را برای انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی به ریاست وقت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع داد.
او گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به عنوان متولی انجام این مطالعات و در صورت لزوم عملیات نجات بخشی، با اعلام زمان بر بودن بررسی های باستان شناسی و مستندسازی میراث فرهنگی طرح های بزرگ، درخواست تهیه نقشه های مسیر و جزئیات طرح به منظور بررسی و ارزیابی میزان تأمین اعتبار مالی انجام این مطالعات كرد.
سرداری ادامه داد: در این مرحله پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با دریافت نقشه ها در تاریخ 10/2/1393 نمونه ای از پیش نویس تفاهم نامه همكاری و قرارداد خدمات پژوهشی را به این شركت ارسال كرد كه تاكنون منتظر پاسخ شركت كارفرما است.
او افزود: با وجود تشكیل جلسه و مذاكرات با شركت كارفرما درخصوص ضرورت انجام مطالعات پیش از اجرای طرح یادشده و چگونگی انجام برنامه بررسی های باستان شناسی و چندین مكاتبه از طرف پژوهشكده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هشدار نسبت به عواقب قانونی، تنها پاسخ شركت مورد اشاره اعلام مسكوت ماندن طرح بوده كه به محض تأمین امكانات و رفع مسائل اجرایی همكاری های لازم با پژوهشگاه صورت خواهد گرفت.
به گفته سرداری، همچنین این شركت با نادیده گرفتن حقوق پژوهشگاه و سرباز زدن از تأمین تعهدات مالی اجرای مطالعات فرهنگی- تاریخی و اتلاف وقت، اقدام به استعلام دوباره از معاونت میراث فرهنگی سازمان در تاریخ 13/3/1393 و همچنین ادارات كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های هرمزگان و كرمان كرده است. اما این معاونت و ادارات كل ضمن اعلام متولی بودن پژوهشگاه به شركت مجری، مكاتبات را دوباره به پژوهشگاه ارجاع دادند.
مسئول بخش نجات بخشی پژوهشكده باستان شناسی گفت: در حال حاضر شركت تأمین و انتقال آب خلیج فارس بدون انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی برخلاف بند «ج» ماده 114قانون 5 ساله چهارم، مدتی است كه بدون هیچ گونه مجوز موافقت سازمان میراث فرهنگی، اجرای طرح را آغاز كرده است.
وی خاطرنشان كرد كه طبق گزارش های محلی رسیده از استان های هرمزگان و كرمان اجرای این طرح باعث تخریب و تهدید برخی از آثار تاریخی شده و متأسفانه تذكرات یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این خصوص بی تأثیر بوده است.
سرداری افزود: بنابر گزارش های واصله از اداره كل میراث فرهنگی استان كرمان، این طرح در حال تسطیح و حفاری مسیری به عرض 30 متر و عمق یك متر است كه دارای ایستگاه ها و تأسیسات وابسته است.
سرداری گفت: برخی از مسئولان و حتی مقام های عالی رتبه هنگامی كه درباره اجرای طرح های عمرانی بزرگ سخن می گویند در حالی كه رعایت اصول زیست محیطی را در طرح ها مورد تأكید قرار می دهند، به ضرورت مطالعات تاریخی و فرهنگی و حفظ میراث فرهنگی حتی كوچكترین اشاره ای نمی كنند.
بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امكان‌سنجی و مكان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مكان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت كنند.
در ماه های اخیر عملیات چند طرح عمرانی در زمینه راه سازی، سدسازی و كانال كشی آب كه مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آنها صورت نگرفته متوقف شده است تا پس از انجام این مطالعات و كاوش های نجات بخشی احتمالی دوباره شروع شود.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *