آخرین خبرها

نخلستان دهسلم در فهرست ميراث طبيعي ثبت شد

نخلستان دهسلم در فهرست ميراث طبيعي ثبت شد

82061090-70699028.jpg (450×253)

پرونده نخلستان روستاي دهسلم نهبندان در خراسان جنوبي كه مقر پايگاه بيابان لوت است به عنوان ميراث طبيعي اين منطقه تهيه و در فهرست آثار طبيعي كشور ثبت شد.

پرونده پيشنهاد ثبت نخلستان دهسلم در جلسه كميته ثبت و حريم ميراث طبيعي كه در تاريخ 8/2/95 در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور بررسي و در فهرست آثار طبيعي- ملي ثبت شد.
زهرا رضايي ملكوتي كارشناس ثبت ميراث طبيعي استان خراسان جنوبي در اين خصوص گفت: با توجه به اينكه نزديك به 400 هكتار از اراضي روستا زير كشت نخل خرما است و معيشت و زندگي اهالي ده سلمي به طور مستقيم به خرما و نخل مربوط مي شود، پرونده آن تهيه و ثبت شد.
ملكوتي گفت: در پرونده معرفي اين اثر طبيعي كم نظير، انواع مختلف خرما، چگونگي كاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبياري نخلستان، توليدات دستي مرتبط با درخت نخل و… معرفي شدند.
به گفته وي، نخلستان براي مردم دهسام از اهميت ويژه اي برخوردار است چراكه از شاخه هاي نخل تيرانداز سقف خانه ها و يا سوخت زمستانيشان محسوب مي شود و از برگهاي بافته شده به عنوان سبد و جارو و حصير و زيرانداز، الياف استفاده مي كنند. به همين دليل است كه مي گويندخون نُه جوان به گردن كسي است كه يك نخل را بكُشد.
به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، وي افزود: روستاي دهسلم به عنوان مقر پايگاه بيابان لوت و مهمترين گذرگاه به بيابان داراي نخلستاني است كه چون نگيني سبز در دل بيابان مي درخشد و همواره گردشگران بسياري را به خود جلب كرده است.
نخلستان به جهت تنوع زيستي، گردشگري و جهاني حايز اهميت است.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *