آخرین خبرها

برگزاری نخستین جشنواره ملی گل غلتان در كاشان

برگزاری نخستین جشنواره ملی گل غلتان در كاشان

82062589-70701827.jpg (397×336)

نخستین جشنواره ملی گل غلتان در قالب آیین مطهر كردن نوزادان با گل محمدی همراه با پیوند زوج كاشانی روز پنجشنبه همزمان با عید مبعث در خانه تاریخی آل یاسین (خانه ملل) كاشان برگزار شد.

آیین گل غلتان ویژه نوزادانی است كه نخستین بهار زندگی را می‌گذرانند و این آیین بیشتر توسط مادر، خاله، عمه و مادربزرگ انجام می‌شود.
گل غلتان بدین شكل است كه اگر تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی مصادف باشد، تعدادی از زنان فامیل ابتدای روز برای چیدن گل با ذكر صلوات و خواندن ابیاتی به باغ و مزارع می‌روند و پس از جمع آوری گل‌های چیده شده و پرپر كردن آن ها، نوزاد را حمام كرده و بدنش را خشك می‌كنند، سپس میان پارچه‌ای سفید كه گلبرگ‌ها در آن ریخته شده می‌خوابانند و چهار نفر از اعضای خانواده چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی، در گل می غلتانند.
آیین گل غلتان توسط گروه سنتی منطقه فرهنگی كاشان بزرگ با لباس محلی همراه با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) اجرا می‌شود.
اجرای آیین بومی و سنتی گل‌غلتان ریشه در باورهای قدیمی مردمان این دیار دارد و چند سالی است به شكل جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود كه امروز نیز به منظور ایجاد شادابی و امید بخشی به خانواده‌ها و گردشگران نخستین بار در این جشنواره ملی برگزار شده است.
دفع آفات و امراض، حساسیت‌های پوستی و فصلی از خواص آیین گل‌غلتان با اجرای گروه سنتی موسیقی سنتی اسب چوبی از شورای فرهنگی روستای حسین آباد كویر، ایستگاه گریم كودكان، استقرار آتلیه عكاسی برای خانواده‌ها از آیین گل غلتان، موسیقی شاد، اجرای نمایش گروه هنری كاشانه، برگزاری مسابقه و سرگرمی برای كودكان و دیگر برنامه‌های فرهنگی آموزشی این جشنواره است.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *