آخرین خبرها

کشف آب انبار قاجاری در شمال شیراز

کشف آب انبار قاجاری در شمال شیراز

17fbcdad-13b5-4c4d-8420-0950bb693d7b

یک آب‌انبار تاریخی متعلق به دوره قاجار در شمال غرب شیراز کشف‌شده است.

«ابراهیم قزلباش» معاون اداره کل میراث‌فرهنگی فارس، گفت که این بنای تاریخی در شهرک آرین شیراز کشف و شناسایی‌شده است که طبق نظریه‌ی کارشناسان، احتمالاً این بنا متعلق به دوره قاجار است.

وی ادامه داد که شکی نیست اثر مکشوفه دارای ارزش تاریخی است و باید تمامی ضوابط میراث فرهنگی برای این اثر رعایت شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در ادامه افزود که طبق بررسی‌های انجام‌شده، این بنا در زیرزمین قرار دارد و تنها راه ورودی آن در سطح زمین است.

قزلباش بر لزوم حفاظت از این بنای تاریخی تأکید کرد و گفت:

در حال حاضر برای حفاظت این بنا مقرر شد تا شعاع ۱۰ متری آن، ساخت و ساز و یا تخریبی انجام نشود تا وضعیت بنا مشخص گردد .

وی ادامه داد که این بنای تاریخی در زمین‌های شخصی یکی از مالکین باغات این منطقه شناسایی شده و با توجه به ارزش بنا و ویژگی‌های معماری که دارد پرونده ثبتی آن به‌زودی تهیه و تکمیل خواهد شد .

قزلباش گفت که این بنا شبیه یک آب‌انبار است و دارای طاق و پله‌های متعددی است و با توجه به نوع سازه و معماری آن قدمتش به دوره قاجار نسبت داده می‌شود .

وی ادامه داد که احتمال اینکه بنا آب‌انبار باشد با توجه به وجود باغات متعدد دور از ذهن نیست هرچند که برخی از مردم محلی منطقه معتقدند که بنا، اتاقک آسیابان بوده است.

معاون میراث فرهنگی فارس بیان کرد که بنای کشف‌شده دارای سقف است که سوراخ بوده و با توجه به وجود پله‌های متعدد، بدون شک ساختمان یک آب‌انبار است.

به گفته وی، ابعاد این آب‌انبار ۴ متر در ۴ مترمربع است و در زیرزمین، در وسط باغی قرار داشته که هم‌اینک از سوی مالکین در حال تفکیک است تا عملیات ساخت‌وساز در محل انجام شود.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *