آخرین خبرها

غذاهای محلی استان خراسان رضوی

غذاهای محلی استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی دارای پیشینه‌ی طولانی و فرهنگی غنی است که در تمام زمینه‌ها ازجمله غذاهای این استان نمود پیدا می‌کند. مردم عزیز این خطه از سرزمین پهناور ایران، در جشن‌ها، مهمانی‌ها و مناسبت‌های گوناگون، غذاهای سنتی متناسبی را طبخ می‌کنند که هرکدام طعم، بو و مزه‌ی منحصربه‌فردی دارد. در ادامه برای شناختن این غذاها با کجارو همراه باشید.

غذاهای سنتی در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارند. فرقی نمی‌کند در کجای کشورمان ساکن باشید، درهرحال لذت و طعم خاص غذاهای سنتی مناطق دیگر می‌تواند شمارا سر ذوق بیاورد و سفره‌هایتان را رنگین کند. در این مطلب سعی کرده‌ایم پرطرفدارترین غذاهای استان خراسان رضوی را معرفی کنیم. اما به یاد داشته باشید در معرفی مواد و ترکیبات اصلی ممکن است مغایرتی با دستورهای پختی که شما می‌دانید داشته باشد.

اشکنه

اشکنه یکی از خوراک‌های لذیذ ایرانی است که معمولاً همراه با نان میل می‌شود. این غذا قدمتی طولانی دارد و خواستگاه آن به خراسان برمی‌گردد. اشکنه چه در استان خراسان و مشهد چه درتمام ایران طرفداران خاص خودش را دارد. این خوراک سنتی انواع مختلفی دارد که با توجه به مواد به‌کاررفته در آن نام‌های مختلفی مانند اشکنه سیب‌زمینی، اشکنه پیاز، اشکنه سیب‌زمینی پیاز، اشکنه اودوغ و اشکنه اوجز دارند. از این میان شاید اشکنه سیب‌زمینی پیاز، رایج‌ترین نوع این غذا باشد. ترکیبات اصلی اشکنه شامل روغن، تخم‌مرغ، پیاز، شنبلیله یا مرزه خشک، آرد گندم، سیر، رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و ادویه‌های دیگر می‌شود. این غذای سوپ مانند، بسیار خوشمزه است- سریع آماده می‌شود و در شب‌های سرد زمستان می‌تواند زینت‌بخش سفره‌هایتان باشد.

ccaa5a6f-5f4e-420a-9968-7fac78fc2b83

کمه جوش

کمه جوش یکی از غذاهای سنتی سبزوار است که در تمام  استان خراسان طرفداران بسیاری دارد. این غذا همان‌طور که از نامش پیداست با کمه (نوعی فرآورده‌ی لبنی مشابه ماست چکیده) تهیه می‌شود. در حالت سنتی و اصیل، کمه جوش را باید به همراه سبزی‌خوردن و خوراک بادمجان یا نیمرو میل کرد تا تجربه‌ای مشابه مردم بومی سبزوار داشته باشید. ترکیبات اصلی این غذا شامل کمه، گوجه‌فرنگی، تره، نعناع، پیاز، گردو، کشک، کره (ترجیحاً کره محلی)، زردچوبه، فلفل، نمک و روغن است. البته می‌توان به‌جای کمه در این غذا ماست چکیده هم‌ریخت، اما طعم واقعی آن با کمه نمایان می‌شود. اگر دنبال غذایی ساده و سریع هستید، کمه جوش را در برنامه‌ی غذایی‌تان قراردهید.

 

 

 

4c18e9f5-12a5-4d3c-b0f4-97e2e0a75a56

 

حليم عدس خراسانی

همه‌ی ما بدون شک با حلیم که یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است آشنایی داریم. در خراسان اما علاوه بر حلیم معمولی، نوعی حلیم را با عدس پخت می‌کنند که به حلیم‌عدسی مشهور است. برای پخت این حلیم از ارزن بدون پوست، گوشت چرخ‌کرده، عدس، سیر، پیازداغ، جعفری، کشک، نعناع، زعفران، نمک و فلفل استفاده می‌شود. البته با توجه به دستور پخته‌ مختلف، استفاده از مواد نیز متفاوت می‌شود.

 

 

980d2721-274d-4e29-b493-4977096efe3d

 

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *