آخرین خبرها

دشتستان و تنگستان؛ قلب اقتصاد ایران

دشتستان و تنگستان؛ قلب اقتصاد ایران

74ba2125-a212-4ad2-89c4-65817827413b

شهرستان دشتستان، یکی دیگر از زیبایی‌های استان بوشهر است که مکان‌های دیدنی و تاریخی زیادی دارد. مرکز این شهرستان برازجان نام دارد. با کجارو همراه باشید تا شمارا با این شهر زیبا آشنا کنیم

لهجه‌ی مردم  شهر دشتستان خیلی شبیه به گویش مردم استان لرستان است و علت آن‌هم این است که این شهر با استان لرستان همسایه است. شغل دشتستانی‌ها از قدیم کشاورزی بوده  و بهترین محصول  این منطقه  خرما است که این فرآورده  باعث رونق اقتصادی شهر شده است.

موقعیت جغرافیایی شهرستان دشتستان

شهرستان دشتستان  در قسمت شرق بوشهر واقع‌شده است که  از ناحیه‌ی مغرب به شهرستان بوشهر و تنگستان، از بخش جنوب به شهرستان دشتی، از  قسمت شمال غرب به شهرستان گناوه و از شرق و شمال‌شرق‌وز به استان فارس متصل شده است.

تاریخچه  شهر دشتستان

یکی دیگر از شهرهای قدیمی و باستانی جنوب ایران، دشتستان است و کارشناسان  نام آن را دستقان گذاشته و به دلیل آب‌وهوای گرمی که دارد، این شهر را بخشی از استان فارس می‌دانند.  گفته می‌شود فردی به نام اصطخری، شهر دشتستان را  جزو کوره‌های استان فارس معرفی کرده است. در سال ۱۳۸۵ بر اساس گزارش مأموران اداره سرشماری، جمعیت شهر دشتستان ۲۲۶۹۰۵ هزار نفر اعلام شد و بعد از۵ سال یعنی در سال۱۳۹۰، اداره‌ی سرشماری جمعیت این شهر را ۲۲۹۸۹۷  هزار نفر اعلام کرد.

جاذبه های قدیمی و سیاحتی شهر دشتستان

شهرستان دشتستان جاذبه‌های تاریخی و سیاحتی متعددی دارد. تل خندق در دشت دهرود، تل مر، کاخ زمستانی کورش در شهر برازجان، شهر تاریخی توز یا توج، گور دختر که آرامگاه دختر کورش در آنجا بناشده است، کاروانسرای مشیرالملک،کوشک اردشیرخان ساسانی  ملقب به اردشیر بابکان و آتشکده‌ای که در همسایگی تل خندق وجود دارد. بعضی از  این بناها نزدیک شهر برازجان قرار دارند و برخی هم داخل شهرستان دشتستان طراحی و ساخته‌شده‌اند.

 آرامگاه دختر کوروش

گفته می‌شود مقبره‌ی دختر کوروش بزرگ، واقع در دهکده‌ی پشت پر، از شهرستان‌های دشتستان، ساخته‌شده  و طبق اسناد برجای‌مانده، قدمت این بقعه مربوط به دوران حکومت هخامنشیان است. گویا آرامگاه دختر کوروش مانند بقعه‌ی کوروش کبیر طراحی و ساخته‌شده است. محققان بر این باورند که این مقبره در اواخر دهه‌ی ۸۰ (۱۳۸۰) بازسازی‌شده است. این آرامگاه در ناحیه‌ی شهر دشتستان و در جاده‌ی  برازجان به کازران واقع‌شده است. بنای گور دختر در سال ۱۳۷۶، به شماره‌ی ملی ۱۸۹۷، ثبت و جزو بناهای تاریخی کشور ایران قرار گرفت.

بنای تاریخی کوشک اردشیر ساسانی در قسمت شرق آرامگاه دختر کوروش، ساخته‌شده است. عمارت چرخاب و بردک از دیگر بناهای قدیمی شهر برازجان قرار دارد.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *