آخرین خبرها

زیباترین درختان بن سای

زیباترین درختان بن سای

 

درختان از جمله مظاهر زیبای طبیعت هستند که بشر را سخت مجذوب و شیفته‌ی خود کرده‌اند. گاهی شکوفه‌های رنگارنگ، گاهی خنکای سایه‌ساری دلپذیر و گاه نیز طعم خوش میوه‌های‌شان انسان را به سمت خود می‌کشد. اما درختان «بن‌سای» داستان دیگری دارند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این گیاهان خارق‌العاده آشنا شویم.

درختان «بُن‌سای» (Bonsai) زیبا و شگفت‌انگیز هستند. موجوداتی که چه بسا عمری بس دراز و طولانی داشته‌اند، اما به جای آنکه شاخ و برگ گسترده و عظمت خود را به رخ بکشند، در ابعادی مینیاتوری در گوشه و کنار منازل جاخوش کرده و به جلوه‌گری مشغولند.

c780bac0-cb56-472f-add9-f0834a1796a2

در کنار زیبایی و سهولت نگهداری در منزل، درختان بن سای استرس و نگرانی را از شما دور می‌کنند، هوا را تصفیه کرده و در عین حال با تغییر فصول، هر بار در همراهی با طبیعت به شکلی بیننده را به حیرت می‌اندازند.

c780bac0-cb56-472f-add9-f0834a1796a2

در واقع قدمت کاشت این درختان به هزاران سال قبل باز می‌گردد. چینی‌ها نخستین مردمی بودند که به این شیوه از باغبانی رو آورده و این درختان را در قالب هنر باستانی «مینیاتوری کردن چشم‌اندازهای طبیعت» ( Penzai or Penjing) و در گلدان‌هایی کوچک پرورش دادند. بعدها ژاپنی‌ها با تأثیر نگرش مکتب «ذِن» (Zen) و مذهب بودیسم دنباله‌رو راه آنان شدند.

c780bac0-cb56-472f-add9-f0834a1796a2

این درختان با شیوه و تکنیک‌های خاصی پرورش داده می‌شوند که مانع بزرگ شدن آنها شده و ابعادی ظریف به آنها می‌بخشد؛ روش‌هایی همچون هرس به موقع شاخ، برگ و ریشه‌ی درخت و نیز محدودیت در استفاده از کود و آبیاری. همچنین فرم‌دهی به درخت نیز از دیگر تکنیک‌های به کار رفته در این هنر است.

+

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *