آخرین خبرها

با شکوه ترین گنبد های جهان

با شکوه ترین گنبد های جهان

 

یه ساختارهای نیم کره ای که سقف را می سازد، گنبد می گویند.گنبدها از مصالح گوناگونی ساخته می شوند.گنبدهایی که امروزه به نمادی از یک شهر یا کشور تبدیل شده اند بسته به دوره و تمدنی که ان گنبد را ساخته است، مصالح مختلفی دارند.در شرق باستان گنبدها به عنوان مقبره‌ های ماهوری ساخته می‌شدند. اینویت‌ های‌ قطب شمال ایگلوهای‌ شان را از آجرهای برف فشرده و معمولا به شکل یک گنبد می‌ساختند.

گنبدها با معرفی نیم‌کره‌های سنگی توسط رومیان باستان شهرت یافتند. امپراتوری ساسانی در ایران ساخت اولین گنبدهای مقیاس بزرگ در ایران را آغاز کرد در حالیکه این بناها در دوره‌های رونسانس و باروک شهرت خود را بازیافتند که منجر به ساخت برخی از مشهورترین گنبدهای دنیا شد.

در بخش معماری دنج نت از این به بعد به شما ساختارهای خاص معماری را که در دنیا شهرت دارند بررسی خواهیم کرد.با ما در دنج نت همراه باشید تا در این قسمت مشهورترین گنبدهای ساخته شده در جهان را نشان دهیم.

عمارت پارلمان آمریکا

عمارت پارلمان آمریکا، در شهر واشنگتن و در بالای تپه ی کاپیتول قرار گرفته است.اولین جلسه‌ی کنگره، روز ۱۷ نوامبر ۱۸۰۰ با وجود نیمه ساخت بودن عمارت، در آن برگزار شد. گنبد چدنی عمارت پارلمان اولین گنبد قرار گرفته بر روی ساختمان نیست، بلکه دومین است. گنبد اولیه پس از گسترش عمارت در دهه‌ی ۱۸۵۰ میلادی برای جا دادن قانون‌گذاران روزافزون ایالت‌های جدید، با گنبد تازه‌ای جایگزین شد. این گسترش، طول عمارت را دو برابر، اما گنبد چوبی اولیه را کوچک‌تر کرد.

7c1b4da9-dfd6-48aa-9a5a-9605dbc7cef5.jpg (650×366)

کلیسای جامع سنت پاول

کلیسای سنت پاول که در قرن ۱۷ ساخته شده، یکی از مشهورترین و شناس‌ترین جاذبه‌های لندن است. این کلیسای جامع طی بمباران‌های جنگ جهانی دوم، به طور قهرمانانه‌ای توسط آتشنشانان از کام آتش نجات پیدا کرد. گنبد تحسین برانگیزش از قصر سلطنتی سنت پیتر در رم الهام گرفته و ارتفاع آن به ۱۰۸ متر می‌رسد. گنبد بلند بیرونی باعث شگفتی می‌شود، در حالیکه دو گنبد درونی کوتاه به معماری داخلی توازن می‌بخشند.

hhi145.jpg (400×283)

گنبد بزرگ سانچی

گنبد بزرگ سانچی قدیمی‌ترین ساختار سنگی هند است و اصالتا به سفارش امپراتور آشوکای عظیم در قرن سوم پیش از میلاد ساخته شد. هسته‌ی ساختمان یک گنبد آجری است که روی مجسمه‌های بودا ساخته شده است. یک قرن بعد این گنبد با صفحات سنگی تا تقریبا دوبرابر اندازه‌ی اصلی‌اش گسترش یافت. بالای گنبد صاف شده و بر روی آن سه چتر قرار دارد.

beautiful-domes-3.jpg (640×449)

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *