آخرین خبرها

عضویت در انجمن جهانی کوهستان، فرصتی برای رونق گردشگری

عضویت در انجمن جهانی کوهستان، فرصتی برای رونق گردشگری

عضویت در انجمن جهانی کوهستان، فرصتی برای رونق گردشگری

صعود کوهنوردان خارجی به قله دماوند

کوه‌ های ایران خاطرخواه زیاد دارند، اما هنوز خیلی‌ ها نمی‌ دانند چگونه باید به دیدار آن‌ ها بیایند، حتی نمی‌ دانند سفر به کوهستان‌ های ایران ارزان‌ تر از برخی کشورها است.

علی شادلو که نخستین دوره‌  رسمی آموزش راهنمایان کوهستان را در ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی راه‌ اندازی کرده، به  ایسنا گفت: کوه‌ های ایران به واسطه‌  مدار جغرافیایی که روی آن قرار گرفته‌ اند، خاطرخواه زیاد دارند، ضمن آن‌ که سفر به آن‌ ها ارزان‌ تر از کوهستان‌ های سایر کشورها است. برای نمونه، پرمیت (جواز) “دماوند” را با 100 دلار می‌ توان گرفت، درحالیکه برای “فوجی‌ یاما” که خواهرخوانده دماوند است، 4000 دلار باید پرداخت کرد. بسیاری از کوهنوردان و گردشگران علاقه‌ مند به کوهستان حتی از این موضوع اطلاع ندارند.

او معتقد است، پیوستن به انجمن جهانی راهنمایان کوهستان می‌ تواند تا حدی این نقطه ضعف را بپوشاند و مسیر گردشگری کوهستان و کوهنوردی ایران را تغییر دهد.

«انجمن جهانی راهنمایان کوهستان (IFMGA) در سال 1965 میلادی توسط راهنماهایی از اتریش، فرانسه، سوییس و ایتالیا تاسیس شد که در حال حاضر بیش از 20 کشور از اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه به نمایندگی از حدود 6000 راهنمای کوهستان عضو آن هستند. از جمله اهداف این انجمن تعیین مقرراتی در مقیاس جهانی برای راهنمایان کوهستان، حمایت از این راهنمایان و ارائه خدمات گاهای رایگان به آن‌ها، تعیین استانداردهای بین‌ المللی آموزش، پشتیبانی از فعالیت‌ های حرفه‌ای کوهستان و انجمن‌ های ملی که عضو این تشکل جهانی هستند و مهمتر از آن، معرفی جهانی فعالیت‌ ها و ظرفیت‌ های کوهستانی کشورهای عضو است.»

شادلو گفت: اگر تعداد راهنمایان کوهستان در ایران به حدی برسد که بتوان انجمن ملی تشکیل داد و عضو انجمن جهانی راهنمایان کوهستان شد، می‌توان بازارسازی بهتری برای کوهستان‌ های ایران داشت.

طبق آماری که او براساس دوره‌ های آموزشی راهنمایان کوهستان که تاکنون در ایران برگزار شده ارائه کرده است، در حال حاضر 14 نفر از کارآموزان موفق شده‌ اند فارغ‌ التحصیل شوند و بزودی 15 نفر دیگر به این جمع اضافه خواهند شد.

«شادلو» اظهار کرد: تعداد راهنمایان کوهستان ایران دست‌ کم باید به 20 نفر برسد تا انجمن ملی تشکیل شود، البته در ایران تعداد راهنمایان زُبده بیش از این‌ ها است، اما آن‌ ها باید وارد این فرایند شوند تا این انجمن را بتوان در ایران ثبت کرد، انجمنی که وزارت ورزش و کشور آن را به رسمیت بشناسد. این یکی از شرط‌های اصلی عضویت در انجمن جهانی راهنمایان کوهستان است.

این راهنمای تور با بیان این‌که فدراسیون کوهنوردی نسبت به عضویت ایران در این انجمن جهانی بی‌ تفاوت نبوده است، افزود: این فدراسیون تا کنون خوب عمل کرده، نماینده‌ ای را به اجلاس انجمن جهانی فرستاده که این باعث می‌ شود آن‌ ها به فعالیت‌ های ما پی ببرند. همچنین از معاون انجمن جهانی راهنمایان کوهستان برای سفر به ایران دعوت کرده است. یقینا چنین تحرکی از نظر آن‌ ها پنهان نخواهند ماند.

او سپس درباره‌  مزایای این عضویت، گفت: پیوستن ایران به انجمن جهانی راهنمایان کوهستان با توجه به ترکیب اعضای آن و همچنین میزان مراجعاتی که به آن برای دریافت اطلاعات از کوهستان‌ های سایر کشورها می‌ شود، به نفع ایران خواهد بود. گردشگران و کوهنوردان زیادی از سراسر جهان به این انجمن مراجعه می‌ کنند تا مقصد و راهنمای مورد نظر خود را انتخاب کنند. در واقع از این طریق به راحتی می‌توان برای کوهستان‌ های ایران بازارسازی و بازاریابی کرد.

شادلو اضافه کرد: عضویت در انجمن جهانی راهنمایان کوهستان، حمایت‌ های علمی و آموزشی از راهنمایان ایرانی را در پی دارد و این اتفاق بزرگی برای سفرهای کوهستانی و کوهنوردی ایران خواهد بود، چرا که درحال حاضر کوهنوردی و گردشگری کوهستانی ایران به شیوه سنتی پیش می‌ رود و فعالیت در بعد جهانی حتی می‌ تواند بر استانداردهای مدیریت کوهستان تاثیر بگذارد.

همچنین بخوانید

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند

میوه‌ های عجیبی که انگار از سیاره دیگری آمده اند در سراسر جهان میوه‌های مختلفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *