آخرین خبرها

نماد گردشگری ایران به زودی انتخاب می شود

نماد گردشگری ایران به زودی انتخاب می شود
 

در حالی مسئولان از اعلام نماد گردشگری ایران در آینده نزدیک خبر دادند که یک و نیم سال بعد همچنان این موضوع روی میز قرار دارد.
«زعفران نماد امسال است و به زودی نظرسنجی وسیعی برای انتخاب یک نماد ملی و برند گردشگری انجام خواهد شد.»
رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزهای ابتدایی مهر سال 1393 ضمن بیان این نکته اظهار کرده بود هم اکنون در حوزه گردشگری هیچ برند و نشانی نداریم که بتوانیم به عنوان جاذبه ها و محصولات ایران معرفی کنیم. البته فقط داشتن نشان کافی نیست و ما باید بتوانیم آن نشان را مطرح و برند‌سازی کنیم تا همه دنیا؛ ایران را به نام این برند بشناسند.
با این حال یک و نیم سال پس از بیان این نکته ها هنوز نه نشانی از نماد گردشگری است و نه برند گردشگری ایران معرفی شده است. این تاخیر در حالی رخ می دهد که دولت در سفرهای استانی خود همواره از گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه در شهرهای کمتر توسعه یافته و صنعتی سبز برای حفاظت و ارتقای معیشت یاد کرده است.
موضوع دیگر در مقایسه ایران و کشورهای دور و نزدیک در انتخاب نماد و برند گردشگری است، علاوه بر کشورهای اروپایی، آمریکا و جنوب شرق آسیا، بسیاری از کشورهای اطراف ایران نیز در این زمینه توانسته اند به نتیجه گیری مشخصی برسند و حتی برخی مانند نیوزلند از نماد گردشگری خود در استانداردسازی خدمات گردشگری نیز بهره بگیرند. به این ترتیب که در این کشور در کنار درجه بندی های بین المللی، شاخصه های محیط زیستی نیز با نماد گردشگری این کشور در سه شکل طلا، نقره و برنز ارزیابی شده و قدرت انتخاب گردشگر را بر اساس دغدغه های محیط زیستی نیز افزایش داده اند.
نگاهی به نماد گردشگری سایر کشورها نیز نشان می دهد علائم و نمادهای محیط زیستی در مقابل طرح های گرافیکی از پرچم یا نام کشورها بیشترین فراوانی را در میان نمادهای گردشگری دارد که این امر نشان دهنده مقوله طبیعت در نمادسازی است. شاید از این روست که تصویر گل زعفران که سال 93 نیز از آن به عنوان نماد گردشگری بهره گرفته شد هنوز هم بتواند با کمک گرفتن از طراحان و گرافیست ها به عنوان نمادی از گردشگری ایران انتخاب شود؛ آنهم زمانی که از گردشگری به عنوان صنعتی که در مواجهه با کم آبادی توان توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته و رشد متوازن و فراگیر در مناطق را دارد، یاد می کنیم.
زعفران به عنوان گونه ای گیاهی که توانسته است خود را با شرایط کم آب سازگار کرده و در کنار آن به محصولی برسد که به گفته رحمانی موحد 90 درصد بازار جهانی را از آن خود کند شاید بتواند نقشی که برگ در نماد نیوزلند را دارد ایفا نماید و ملاک استاندارسازی محیط زیست در سایر صنایع وابسته به گردشگری اعم از هتل ها، اقامتگاه ها، حمل و نقل و یا حتی گالری ها قرار بگیرد. این مهم اما تنها زمانی محقق خواهد شد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عزم جدی برای تحقق بخشیدن به گفته های مسئولان آنهم در موضوعاتی مانند برند و شعار گردشگری به عنوان اولین گام در تبلیغ بسته توریسم ایران است، را داشته باشد.

az

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *