آخرین خبرها

باغ موزه قصر (تهران گردی در نوروز )

باغ موزه قصر
•  آدرس: خیابان شریعتی،خیابان پلیس،باغ موزه قصر

photo_2016-03-04_14-57-44

•  زندان قصر؛ از فضايي محبوس تا باغ موزه¬اي مأنوس
•  برج های دیده بانی باغ موزه قصر، باقیمانده از زندان قصر در گوشه های محوطه قرار دارد.
برج جنوب شرقی محوطه دارای تلسکوپ و دوربین دوچشمی برای رصد نجومی و شهری می باشد.

photo_2016-03-04_14-57-40

زندان قصر بخشی از قصر باغ فتحعلی شاهی به شمار می آید. مجموعه قصر در ابتدا 24 هکتار بود وسط آن هم کاخ فتحعلی شاه قرار داشت ناصر الدین شاه اما از این مجموعه خوشش نیامد و به کاخ گلستان رفت. دوران رضا خان که رسید تصمیم گرفت در تهران زندانی دست و پا کند این بود که شخصی را به نام مارکوف معمار مشهور روس را مامور کرد تا مجموعه قصر را برای زندان طراحی کند.
حدود یکصد و سی سال بعد از ساخته شدن قصر قاجار  شالوده های اولین زندان نوین ایران بر پای ویرانه های قصر و زمین های پایین دست آن بنا نهاده شد.
تا از آبان ماه سال 1308 هجری  شمسی  نام زندان قصر را به خود گیرد.

photo_2016-03-04_14-57-30

روایت باغ موزه قصرروايت تاريخ۲۰۰ساله تهران و مبارزات و دلاورمردي¬هاي زندانيان سياسي و مفاهيم غني انقلاب است که بصورت مرحله¬اي ودربازه زماني به مجموعه اضافه وبرفرهنگ و محتواي آن افزوده است. داستاني که راوي آن بناو رخدادهاي داخل آن مي¬باشدکه روزهاي خوش وناخوش زندگي خودرابازگومي¬کندوشرح مبارزات مردان وزناني را که جان خودرادر راه آزادگي گذاشتندبازمي¬گويدودراين بين گريزي به خاطرات خودمي¬زندکه موقعيت وفضاي داستانرابازگوکند.
photo_2016-03-04_14-57-21
این زندان  در مهر ماه 1391 به نام باغ موزه قصر گشوده شد تا روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ دو سده گذشته این سرزمین باشد.

از جمله این فضا ها می توان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان رو به روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد، همچنین ساختمان بند جوانان که در زمان پهلوی اول ساخته شده و بنای تاریخی محسوب می شود نیز حفظ شده است، برج دیده بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان معروف به برج قجر و ساختمان واحد برق در شمال غربی که شامل دو اتاق مربوط به پهلوی اول و ساختمان مدرسه اندرزگاه 12 یا بند کارگری است و زمان پهلوی دوم ساخته شده نیز حفظ شده است.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *