آخرین خبرها

يخچالهاي نايين

يخچالهاي نايين

 

از آنجا كه شهر نايين در كوير واقع گرديده و همواره مشكل گرما و كمبود آب داشته است مردمان اين ديار با ساخت و سازها و تأسيسات مختلف سعي در غلبه بر سختي هاي طبيعت داشته اند.photo_2016-02-20_23-12-41

 

از جمله ساخت آب انبار ها،قنات ها و يخچالها. يخچالهاي تاريخي از يك مخزن عميق به عمق تقريباً ده متر يا بيشتر ، يك گنبد مخروطي بزرگ بر روي مخزن و نيز حصاري بلند با نظمي خاص گراگرد آن كه وظيفه سايه انداختن روي گنبد را داشته تشكيل شده است. مخزن يخچال را در فصل زمستان با آب باران پر كرده و پس از يخ زدن آب بر اثر سرماي زمستان روي آن را با مقدار زيادي كاه مي پوشاندند تا از نفوذ گرما در فصل بهار و تابستان به يخها جلوگيري شود. در فصل تابستان مردم يخهاي درون يخچال را به مقدار نياز شكسته و برداشت مي كردند.

از مهمترين يخچالهاي نايين كه هم اكنون مرمت گرديده يخچال بافران و يخچال محمديه مي باشد.در کنار مخزن نیز دیوارهائی جهت سایه انداختن بر روی مخزن و جلوگیری از نور شدید آفتاب بر روی مخزن در کناره های مخزن کشیده شده است .از یخ این یخچال که با زحمتهای زیاد مردمان کویر به دست آمده در فصول گرم سال استفاده می گردیده است.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *