آخرین خبرها

باغستان علیا

باغستان علیا

آب و هوای خوش و جاری بودن نهرین آب بلده در روستای باغستان علیا سبب شده تا از باغستان به عنوان دالانی بهشتی در شهرستان فردوس است یاد شود.

252555_610

روستاي ييلاقي باغستان مرکز دهستان باغستان با جمعیت 7 هزار نفری  از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس بوده و در فاصله ي 15 كيلومتري شرق فردوس و 330 کیلومتری مشهد در محل تقاطع دو محور فردوس – بجستان و فردوس – گناباد كه تنها مسير هاي ارتباطي فردوس با مشهد مقدس مي باشد ؛ واقع گرديده است و در مجاورت جاده ترانزیتی و در مسیر تردد استان‌ های جنوبی کشور به بارگاه رضوی قرار دارد. فردوس يكي از شهرستان‌هاي استان خراسان جنوبی است كه در بخش مركزي استان واقع شده و مركز آن شهر فردوس است و در کتب قدیم به نام تون معروف بوده است .این شهرستان از طرف شمال به شهرستان گناباد و كوير نمك، از طرف خاور به دهستان نيميلوك و دهستان پساكوه از شهرستان قائن، از جنوب به بخش خوسف و دشت لوت و از باختر به شهرستان طبس و كوير نمك محدود است . مساحت شهرستان 5100/56کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 1275 متر است.این روستا ، بافت تاریخی با ارزشی دارد.مردم روستا نیز به زبان فارسی دری با لهجه فردوسی سخن می گویند. آن ‌ها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند

باغستان با دارا بودن قنات بلده و مناظر زيبا و ديدني در اطراف مسير حركت ، آب و باغات متعدد ميوه ،به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی اقلیمی معتدل دارد. همچنین از روستاهای دشتی است. در زمستان ها سرد و در تابستان ها خشک است. رودخانه فصلی چهل از جنوب روستا عبور می کند و پوشش گیاهی آن استپی تنک می باشد. عمده‌ ترین صنایع دستی روستا مشتمل بر انواع قالی و قالیچه ، گلیم ، حصیر و اسپندی است . انار ، زعفران ، زیره ، شیرینی محلی و کلوچه از معروف ‌ترین سوغات روستای باغستان علیا به شمار می آیند.محصول انار باغستان،مرغوبترین انار منطقه فردوس می‌باشد .محصول باغات این روستا ” انار” است که در احادیث و روایات از آن به عنوان بهترین میوه بهشتی یاد شده و مهمترین تولیدات بخش کشاورزی و باغداری در فردوس است که آن را به یکی از مناطق ییلاقی و گردشگری شهرستان فردوس تبدیل کرده به‌گونه‌ای که این روستا به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شده‌است و همواره کانون حضور تعداد زیادی از مسافران، گردشگران و زائران علی‌ بن موسی‌ الرضا(ع) است.از جمله جاذبه هاي تاريخي و گردشگري روستا وجود آسياب تاريخي معروف به ” آسياب آبي حاجي خان” در كنار مسير جوي اصلي قنات بلده مي باشد. از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف روستا ، می ‌توان به حواشی سد برون در فاصله 10 کیلومتری روستا اشاره کرد .همچنین ارتفاعات کلات پیرامون روستا را فرا گرفته است ارتفاعات کلات مورد توجه کوهنوردان و دوستداران طبیعت است و هر ساله گروه های کثیری به قلل این ارتفاعات صعود می‌ کنندو دامنه این ارتفاعات با گیاهان متنوعی پوشیده است.همچنین استقرار روستای باغستان علیا در نزدیکی روستای بیدسکان که بافت تاریخی با ارزشی دارد و همچنین همجواری آن با سد مهویه و امامزاده سلطان احمد مهویه ، بیانگر قدیمت کهن آن است .ابگرم معدنی فردوس نیزدر8 کیلومتری روستای باغستان علیا واقع شده است و اشتهار منطقه ای دارد.هرساله مسافران زیادی برای استفاده از خواص درمانی این آب معدنی به این روستا مسافرت میکنند.روستای باغستان از طریق شهرهای گناباد، بجستان و فردوس با جاده آسفالت قابل دسترسی است.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *