آخرین خبرها

قبرستان متروکه و ممنوعه دولاب تهران

بازید از قبرستان متروکه و ممنوعه تهران
photo_2016-02-01_23-33-50
اگر به قبرستان آرامستان پرلاشز Pere-Lachaise پاریس سر نزده اید، اگر آرامستان هایگیت لندن یا نووودویچی روسیه را ندیده اید، وادی السلام  نجف یا ظهیرالدوله تجریش را در برنامه بازدیدتان ندارید، حتما سری به گورستان ممنوعه تهران بزنید.

پا که به گورستان میگذاریم انگار در جنگلی بکر وارد شده ایم لازم به ذکر است  مساحت کل گورستان 75000 مترمربع بوده که حدود 44000 متر مربع آن متعلق به ارامنه 14200 مترمربع متعلق به کاتولیک ها ، 3700 مترمربع متعلق به ارتودوکس ها و مابقی متعلق به آشوری های کلدانی است.   طول بلند علفها نشان از این داره که سالها از عمر این سنگ قبرها گذشته. سنگهایی با علامت صلیب بر آنها و متعلق به کشورهای روسیه، لهستان ، فرانسه ، ایتالیا و مسیحیان ایرانی. روی سنگها نقوش صلیب – عکسهای سیاه و سفید و تصویر بانوی غمگین یا مریم غصه دار دیده میشه. بالای بعضی از قبرها شاخه های درختان کهن سایه انداخته.

photo_2016-02-01_23-33-41

در گورستان دولاب قبر 409 سرباز و 528 تن غیر نظامی وجود داره، بخش لهستانی گورستان با دو نماد سنگی که رویشان نشان عقاب و صلیب نقش بسته خودنمایی می کنه، نمادهایی که روی آنها به 3 زبان لهستانی فرانسوی و فارسی نوشته شده است: آرامستان تبعیدشدگان لهستانی  که در موقع مراجعت به میهن خود اینجا به خواب ابدی فرو رفتند.از زبان مردم دولاب افسانه های زیادی درباره این قبرستان می توان شنید.
مشاهده نشان سربازان گمنام روسیه، آرامگاه کنت های فرانسوی، شاهزاده های گرجی، پزشکان دربار قاجار و پهلوی، گورستان دسته جمعی لهستانی هایی که در جنگ جهانی دوم در راه بازگشت به وطن جان باختند.

و بسیاری از چهره های سرشناس تبعه ی کشور های دیگر در اینجا می تواند جذاب باشد.
به علت اینکه مالکیت آرامستان ارامنه متعلق به کشورهای روسیه، لهستان، فرانسه و ایتالیا است و کسب مجوز از تمامی سفارتخانه ها الزامی است و با توجه به اینکه تاییدیه خلیفه گری های ارامنه، آشوری  ها، ارتودکوسها و کاتولیک ها نیز مورد نیاز است، بازدید از آرامستان کمی غیر سخت است، اما غیر ممکن نیست.
. نکته دیگر اینکه حدود 50% آرامستان کاتولیک ها متعلق به لهستانی ها و مابقی شامل قبرهای افراد فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، چکی، آلمانی و… می باشد.
تمامی آرامستان ها گارد و نگهبانانی جدا داشته و هرکدام برای بازدید نیازمند اخذ مجوزی جداگانه داره و در تمامی بخش های گورستان افراد بزرگ و مشاهیر و افراد معروفی دفن هستند، از خفتگان شهیر بخش ارامنه گریگور می توان به نام های اوانس اوگانیانس ترکمنستانی اولین کارگردان فیلم ایرانی، وارطان سالاخیان، خانواده تومانیان و… اشاره نمود.
یکی دیگر از قسمت های این آرامستان بخش ارتودکس ها می باشد که در این آرامستان افراد معروفی چون خاندان جهانبانی، دکتر مارکوف گرجی تبار معمار ساختمان های مختلف شهر تهران از جمله موزه پست در میدان امام خمینی (ره)، آنتوان سورگین عکاس گرجستانی دوران قاجار و پهلوی و… دفن شده اند، در این قسمت گورستان نمای یادبود تهی گور کشته شدگان روسیه در جنگ جهانی، نصب شده.
در بخش گورستان کاتولیک ها افراد مشهور دیگری از قبیل دکتر کلوکه پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار دکتر تولوزان پزشک مخصوص ناصرالدین شاه دکتر جمشید اعلم پزشک مخصوص محمدرضا پهلوی ولادیمیر گاردایستکی معمار ایستگاه راه آهن تهران و… دفن شده اند.
مهمترین و ارزشمند ترین قسمت گورستان ارامنه دولاب، بخش آرامستان لهستانی های آرامستان کاتولیک ها است. لهستانی هایی که با کشتی به ایران آمده بودند و باید زودتر به کشورشان بازمیگشتند اما بیماری و خستگی امانشان نداد و درگذشتند و بر روی سنگ قبرهایشان نوشتند: هیچ کدام این ها سربازانی نبودند که در جنگ کشته شده باشند بلکه دلیل مرگشان بیماری های واگیر دار تیفوس و تحلیل قوا بود.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *