آخرین خبرها

بابا یادگار کجاست؟

بابا یادگار کجاست؟

 

یادگار

آرامگاه بابایادگار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه در شهرستان دالاهو است. این مکان در یک محل بسیار زیبا و کوهستانی قرار دارد که دیدن منظره ی طبیعی آن خالی از لطف نیست.این بنا، یکی از نقاط بسیار دیدنی شهرستان سر پل ذهاب است که به علت دور از دسترس بودن مدت هاست که محجور مانده و کمتر گردشگری موفق به دیدن آن شده است.

منطقه‌ی کرمانشاه ،یکی از بقاع متبرک اهل حق بقعه ی معروف به بابا یادگار، تقریبا در 45 کیلومتری شهرستان سرپل زهاب و در یک منطقه ی بسیار زیبا و دلنشین بنام ریجاب قراردارد. این آرامگاه در روستای«بان زرده» شهرستان دالاهو، نزدیک مجموعه‌ی تاریخی قلعه یزدگرد و در دامنه‌ی کوه دالاهو قرار دارد.
باستان‌شناسان استان کرمانشاه معتقدند که بقعه‌ی بابایادگار مربوط به سده هشتم هجری قمری است. این بنای تاریخی استان کرمانشاه در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این مکان ودر دل کوهستان های زاگرس چشمه هایی با آب گوارا وجود دارد که در نزد مردمان اهل حق مقدس می باشند . مراسم و آیین های مختلفی در ایام سال در این محل انجام می گیرد.مراسماتی که بیشتر شبیه مراسم درویشان با کف زدن و ذکر گفتن همراه است.

هویت حقیقی بابا یادگار مانند دیگر مشایخ اهل حق به تحقیق معلوم نیست. او یکی از یاران سلطان اسحق است و برخلاف اسمش هرگز بابا نبوده و جالب اینجاست هرگز ازدواج نکرده است.گفته می ‌شود بابا یادگار از مادری به نام ” داده سارا ” در سده هشتم هجری متولد شده و در هنگام جوانی بنا به دستور سلطان اسحاق برای گسترش آیین یارسان به هندوستان و پاکستان رهسپار شده است.بابایادگار چون متاهل نشده تا اولادی داشته باشد،از این رو دونفر از یارانش بنام خیال و وصال به سمت “پیر” بر مریدانش، جانشین خود گردانید و سادات خاندان بابایادگار از نسل آن دونفرند.دشمنان یارسان بابایادگار را کشتند و او را درجایی بنام “سرانه” در پیرامون کوه دالاهو کرمانشاه به خاک سپردند که آن دیار اکنون به نام بابا یادگار معروف است .بابایادگار را به نام ” یار زرده بام ” هم می ‌خوانند و از او مجموعه‌ ی اشعاری به نام ” زلال زلال ” به جای مانده است .

یادگار1

مقبره بابا یادگار همچون بسیاری از بقاع دیگر بر بلندای کوهی در نقطه صعب العبور واقع شده بطوریکه بسیاری از گردشگران از رفتن به آن منصرف شده و در نیمه راه بازمیگردند. موقعیت بقعه به گونه ایست که در کوهها مستتر شده بطوریکه از هیچ زاویه ای نمیتوان آن را بطور کامل دید و جاده منتهی به آن هم انقدر پر فراز و نشیب و ناهموار است که بسیاری از گردشگران مجبور می شوند ماشین خود را در یکی دو کیلومتری بنا پارک کرده و پای پیاده راهی شوند.برای رفتن به آنجا حدود 15 کیلومتری سرپل ذهاب به کرمانشاه جاده ریجاب جدا شده و به سمت دهستان های سرسبز و خوش آب و هوای ریجاب می رود. قسمتی از جاده مذکور آسفالته بوده و مابقی راهی نه چندان مناسب است. بابایادگار در آخرین نقطه از این جاده قرار دارد و برای رسیدن به مقبره و قسمت های تفریحی باید دقایقی پیاده راه را طی نمود.

این مکان زیبا و دلنشین در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمانان عزیز و گرامی استان و استانهای همجوار می باشد .اگر به این منطقه سفر داشتید حتما از این مکان دیدن کنید .در فصل گرما امکان اقامت در آن نقطه وجود دارد، مخصوصا در ایام تعطیل که مسافران زیادی برای دیدن آن نقطه می آیند. البته توجه داشته باشید بابایادگار شب های سردی دارد و از همه مهمتر اینکه زیاد از منطقه مسکونی دور نشوید، به دلیل دور افتاده بودن، امکان وجود حیوانات وحشی را در نظر داشته باشید.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *