آخرین خبرها

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

 

index

تنها منطقه ای که می توان برف را در کنار سبزه، لک لک ها را در کنار ماهی ها و چشمه ها را در کنار پیچش بید ها در آینه برکه دوبار مشاهده کرد. تالابی که از ضلع جنوبی شهرستان بروجن، در امتداد کوه کلار به طرف غرب منطقه گسترده شده و با ایجاد یک منطقه بزرگ زیستی، زیستگاه های کم همتای پرندگان مهاجر و ماهیان منحصر به فرد است.

تالاب بین المللی چغاخور با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن ( محور ارتباطی شهرکرد – خوزستان) و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار همچون نگینی می درخشد. ویكی از زیباترین و بزرگترین تالابهای استان چهار محال و بختیاری است. این تالاب در موقعیت جغرافیایی N3155 E5054 در استان چهار محال و بختیاری واقع شده و با شهرکرد 60 کیلومتر فاصله دارد.

منابع آبى تالاب عمدتا از طریق نزولات جوى و چشمه هاى حاشیه کوه کلار تامین مى شود.مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هكتار قبل از احداث سد بر روى آن تا 2300 هكتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شكار ممنوع ۲۵۰۰ هكتار برآورد شده است.عمق آب تالاب چغاخور در بهترین شرایط و موقعیت بارندگی، به 3 متر می‌رسد و آن را در دل سبزه زاری 700 هکتاری مثل یک نگین فیروزه ای رنگ نشان می دهد. این سبزه زار، در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود. رشته كوه زيباي كلار نيز در سمت جنوب غربي مشرف بر تالاب است كه قله آن 3830 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاري وسيع در بر گرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است. اين مرغزار در ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر كه سطح آب رو به كاهش مي‌گذارد، از اين هم وسيع‌تر مي‌شود.

chaghakhor2

واقع شدن تالاب چغاخور، در گستره چهارمحال و بختیاری شرایطی ویژه و منحصر به فردی را برای این قطعه از طبیعت کشور به لحاظ ارزشهای زیست محیطی و ظرفیتهای اکوتوریسمی به ارمغان آورده است. این تالاب با ۵۸ گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می شود.

250231_675

از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سر می‌برند و تخم‌گذاری می‌کنند. این تالاب زیستگاه انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر و انواع حواصیل، لک‌لک سفید، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکاری‌ها، پلوه، حواصیل، اکراس، قو، سلیم و کاکایی‌ها و خروس کولی است. و همچنین خزندگانی شامل انواع مارها، بزمجه‌ها، لاک‌پشت آبزی و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمورسنگی، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ، انواع قورباغه در مجاور آن زندگی می کنند. ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپور دندان) می باشد.

پوشش گیاهی این تالاب از گونه های حاشیه ای، نم پسند و شناور و غوطه ور تشکیل شده که عمده ترین آنان بید، مرغ پگن، پتامژتون، پلیگونیوم و ساز است.

همچنین مساحت منطقه شکار ممنوع تالاب دو هزار و 500 هکتار است که پنج محیط ‌بان در این منطقه از فعالیت غیرمجاز صیادان و شکارچیان جلوگیری می‌کنند.

223.2

برای دیدن تالاب چغاخور باید به شهر بلداجی سفر کنید و این تالاب را در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان ببینید. راه‌هاى دسترسى به تالاب از طریق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهرکرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشیه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امکان پذیر است. راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد اقامتي و پذيرايي، پاركينگ از امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان این موهبت الهی است.

مطالعات طرح ساخت، دهكده سياحتي چغاخور در فضايي به وسعت 20 هكتار از زمينهاي حاشيه تالاب سد چغاخور در استان چهارمحال و بختياري پايان يافته است.

 

هوای مطبوع و چشم انداز های زیبایی كه در این مكان قرار دارد، ان را در ردیف یكی از مهم ترین كانون های سیاحتی استان قرار داده است.فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از تالاب است همچنین فصل زمستان و یخ بستن تالاب نیز زیبایی بی نظیری دارد و این زیبایی ها سالانه گردشگرانی را به این مکانها می کشاند.

منبع : دانا خبر

https://telegram.me/hezaaresevom

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *