آخرین خبرها

بازاریابی با شبکه های اجتماعی

بازاریابی با شبکه های اجتماعی

 

بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های طرح بازاریابی یک شرکت امروزی می باشد ( و اگر نیست، حتما باید گنجانده شود، چرا که ضرر حاصل از نبود آن قابل جبران کردن نیست).

ش

فروشندگان مطلع و آگاه هم از این موضوع کاملا اطلاع دارند. اما مشکل اصلی در اینجاست که تعداد این شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است – و همچنان شبکه های زیادی هم در حال توسعه و شکل گرفتن هستند – که در نتیجه تعیین اینکه کدام یک از اینها برای سرمایه گذاری بهتر است را به کاری دشوار تبدیل می کند. همچنین به دلیل تعدد این شبکه ها آزمودن هر یک برای شرکتی که از بودجه محدودی برای بازاریابی خودش برخوردار است ممکن نمی باشد.

در ادامه به گزارشی اشاره می کنم که اخیرا توسط یکی از مراجع تحقیقاتی معتبر در حوزه بازاریابی اجتماعی بنام Social Media Examiner منتشر شده است. این گزارش بخوبی توضیح می دهد که بازاریابان در کدام یک از شبکه ها باید سرمایه گذاری داشته باشند و مهمتر از همه اینکه دلیل این اهمیت چیست، که اطلاعاتی هم در رابطه با آن ارائه شده است.
مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

استفاده از این شبکه ها به چه صورتی است؟ و چه تاثیری بر نتیجه فعالیت بازاریابی ما دارد؟ SME برای پاسخ دادن به این سوال با ۳۷۰۰ بازاریاب مصاحبه کرده است تا در نتیجه متوجه شود که این افراد چگونه از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بهره برده و برای ترویج کسب و کار خود از آن استفاده می کنند.

۹۰% از این افراد تاثیر گذاری مثبت بازاریابی در این شبکه ها بر روی کسب و کار خودشان را تائید کرده اند. دومین تاثیر مهم از نظر آنها افزایش ترافیک بوده که ۷۷% از افراد مورد مصاحبه آن را تائید کرده اند. در این بین ۶۹% افراد هم اعلام کرده اند که همچنین از این شبکه ها جهت افزایش تعداد طرفداران و میزان آگاهی مخاطبین از برند خودشان استفاده می کنند.

نکته جالب در این رابطه این است که در گزارش مشابهی که در این رابطه در سال ۲۰۱۴ منتشر شده بود، این سه مزیت به همین ترتیب در صدر اهمیت بودند، فقط با این تفاوت که هر یک در سال جاری نسبت به سال گذشته افتی یک درصدی را نشان داده اند، ولی میزان فروش نسبت به سال گذشته با افزایشی ۱% مواجه بوده است.

شش
“شبکه هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند”

در مقایسه با سال گذشته، فیسبوک با کاهش یک درصدی از ۹۴% به ۹۳% رسیده است، اما همچنان در صدر جدول پر کاربرد ترین شبکه ها برای امر بازاریابی قرار دارد و این در حالی است شبکه توئیتر از ۸۳% کاربری به ۷۹% در سال جاری رسیده است.

در این بین گوگل پلاس نسبت به سال گذشته با رشدی ۲% در جایگاه چهارم قرار دارد و شبکه تصویر محور اینستاگرام که اخیرا در ایران هم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده است به نسبت سال ۲۰۱۴ از ۲۸% به ۳۶% رسیده است، به این معنا که ۳۶% شرکت کننده گان در این تحقیق برای فعالیت های خود از این شبکه استفاده می کنند.
بازاریابی با شبکه اجتماعی

مهمترین زیر ساخت اجتماعی برای بازاریابان

در یکی از سوالات این تحقیق از شرکت کننده گان پرسیده شده بود که از بین شبکه های مختلف تنها یک شبکه تاثیر گذار در فعالیت بازاریابی شرکت خود را نام ببرند که نتایج آن در ادامه قابل مشاهده است:

۵۲% شبکه فیسبوک را انتخاب کردند (افت نسبت به ۵۴% سال ۲۰۱۴)

۲۱% شبکه لینکداین را انتخاب کردند (افزایش نسبت به ۱۷% در سال ۲۰۱۴)

۱۲% شبکه توئیتر را انتخاب کردند (۱% افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴)

۴% شبکه یوتیوپ را انتخاب کردند (۱% افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴)

ششش
“شبکه هایی که بازاریابان خواهان کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها هستند”

در سوالی از بازاریابان پرسیده شده بود که در رابطه با کدام یک از شبکه های اجتماعی خواهان کسب اطلاعات بیشتر هستند. در پاسخ به این سوال شبکه فیسبوک بالاترین علاقمندی را از آن خود کرد و به نسبت سال گذشته شبکه گوگل پلاس را پشت سر گذاشت. همچنین شبکه لینکداین هم دارای بالاترین رشد نسبت به سال گذشته در بین شبکه های دیگر بوده که با توجه به ویژگی های جدیدی که به این شبکه اضافه شده است، جای تعجبی هم ندارد.
انواع مرسوم محتوا که منتشر می شوند

هر چند اینکه چه شبکه ای را برای فعالیت های خود انتخاب کنید از اهمیت زیادی برخوردار است، اما نوع محتوای انتشار یافته از طرف شما هم اگر نگوییم از بالاترین میزان اهمیت برخوردار است، اما باید بگوئیم که از نکات بسیار مهم در این بین می باشد.

به ترتیب محتوای تصویری ۷۱%، متنی ۷۰%، ویدئو ۵۷% و در آخر صوتی ۱۰% از بالاترین اهمیت برخوردار می باشند.

امسال بیشترین تلاش خود را برای تاثیر گذاری در محیط های اجتماعی از قبیل فیسبوک، لینکداین، توئیتر و . . . داشته باشید.

منبع : ibazaryabihttps://telegram.me/hezaaresevom

همچنین بخوانید

مناطق آزاد ایران و جهان؛ پیشینه، اهمیت و کارایی (بخش 1)

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج بنادر و مناطق آزاد به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *