آخرین خبرها

سفرنامه ژاپن – فصل دوازدهم: 15 خرداد روز پدر و ميلاد با سعادت حضرت علي (ع)

سفرنامه ژاپن فصل دوازدهم ـ 15 خرداد 91 روز پدر

خاطره گردش ديروز در پارك ملي گيوئن شيرين بود و هنوز حس شادي و خوشايند ديروز را در ذهن دارم.

هفته جديدي را پر از انگيزه و اشتياق حركت و تلاش آغاز كردم از اين هفته به بعد وارد بخش‌هاي جدي پروژه مي‌شوم. امروز از ساعت 10 صبح طبق معمول هر روز كاري هفته كه روي مطالب تحقيق كردم، كاوش‌ها و دسته‌بندي اطلاعات گردآوري شده و يا ترجمه شده را انجام دادم. گزارشي هم درباره و بنگاه‌هاي اجتماعي و گزارش سفرم به بنگلادش نوشتم.

4524523

بنگلادش مهد كسب و كارهاي اجتماعي است و ژاپن هم كشوري است كه در حوزه كسب و كار اجتماعي و ترويج ايجاد بنگاه‌هاي اجتماعي پيشرو بوده كه در گزارشم به هر دو كشور توجه مي‌كنم. هفته پيش رو با يكي از كارآفرينان اجتماعي ژاپني مصاحبه دارم. كارآفرينان اجتماعي منتخب براي مصاحبه متنوع هستند مجموعه آموزشي كه دانش‌آموختگان دانشگاهي را برای کارآفرینی آماده می‌کرد این موسسه علاقمندان و جوانان ژاپنی را برای کارآفرین اجتماعی شدن تربیت می‌کرد. ژاپن حدود 40 سالی هست که وارد عرصه کارآفرینی اجتماعی شده است. به دلیل برخورداری کشور از رفاه عمومی و نسبتاً بالا افراد برای کارآفرینی و کسب و کار با انگیزه مالی تمایلی ندارند اما حضور و مشارکت اجتماعی نیازی است که دانش آموختگان و جوانان ژاپنی در خود احساس می‌كنند. كمك به حل مسائل اجتماعي انگيزه جوانان یاژني براي حضور در عرصه جديدي به نام كارآفريني اجتماعي است عرصه‌اي كه ساختار آن در ژاپن با ديگر كشوره تا حدودي فرق دارد. پروفسور تانيموتو استادي كه راهنماي پژوهشي من در اين سفر بودند عقيده دارند بايد يادبگيريم و به مردم ياد بدهيم مسائل اجتماعي را با كسب و كار حل كنيم.

17125 picu.ir-bangladesh-bazzar

یکی از موضوعاتی که در این جستجوها و کاوش‌های اینترنتی توجه مرا جلب کرد مدل کسب و کار است که به Business Model معروف است. بعدها در ایران درباره این موضع بسیار مطالعه کردم. برگزاری دوره آموزشی در زمینه کارآفرینی اجتماعی نیز از جمله مطالبی است که من جستجو کردم و مطالب خوبی در آن زمینه یافتم و دسته بندی کردم تا بعدها از آن استفاده کنم.

امروز در ایران عید مناسبتی میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر است. روزهای ملی و آیینی در این کشور متفاوتست. برنامه‌ام اين است كه با خانواده تماس بگيرم و اين عيد پر بركت را به ايشان تبريك بگويم.

پس از كلي كار و مطالعه در كتابخانه به سمت مراكز خريد رفتم تا براي شام خريد كنم. بعد از خريد به طرف هتل به راه افتادم و پس از كمي استراحت و خوردن نوشيدني به طرف بيرون از هتل به راه افتادم اين برنامه هر روز است كه به طرف جاهاي جديد در شهر بروم و از جذابيت‌ها و ديدني‌هاي اين شهر زيبا ديدن كنم. يك نقشه هم براي يافتن مسيرهاي حمل و نقل مترو در كيفم دارم و قبل از حركت به هر مقصدي مسيرم را به دقت مشخص مي‌كنم. اصولاً يكي از مطالبي كه اينجا آموختم و در خود نهادينه كردم داشتن برنامه و برنامه‌ريزي در عين حفظ خلاقيت است. به هر حال گردش امروز هم به خوبي گذشت و در حال برنامه‌ريزي براي فردا هستم.

ادامه دارد. …

 

az

همچنین بخوانید

خاطرات سفر به ژاپن فصل شانزدهم ـ اولين مصاحبه با پيشرو و حامي ترويج كسب و كار اجتماعي در ژاپن

  خاطرات سفر به ژاپن فصل شانزدهم ـ اولين مصاحبه با پيشرو و حامي ترويج ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *