آخرین خبرها

بندر سیراف بوشهر

بندر سیراف بوشهر

امواج زیبا،همراه با نسیم ملایم وزش باد که قطرات ریز آب دریا را به صورت ساحل نشینان و مرزداران رشید خطه خلیج همیشه فارس می تراود،طراوت و شادابی خاصی به این چهره زیبا و نیم سوخته داده است.اینجا سیراف است،سیرافی که روزگاری ابهت و هیمنه اش تاریخ را درنوردیده بود، بندری که نقش مهمی در تجارت،دریانوردی،صدور فرهنگ و هنر ایرانی و اسلام به جنوب شرق آسیا،شرق آفریقا و کشورهای خاور دور داشته و مانند نگینی درخشان در ساحل سینوس پرسیکوس (خلیج فارس) متلالو بوده است.

سیراف

شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در فاصله 245 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر، در 40 کیلومتری کنگان، و در 34 کیلومتری پارس جنوبی (غرب عسلویه) و در 310 کیلومتری فیروزآباد و در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است. اين بندر در 27 درجه و 38 دقيقه عرض شمالي 52 درجه و 20 دقيقه طول شرقي گرينويچ قرار دارد.سیراف یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. این بندر یکی از قدیمیترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بوده‌است. شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی می‌باشد که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور می‌باشد.

سیراف1

خليج فارس از روزگاران كهن تاريخ،به دليل قرار گرفتن در مسير تجارت غرب و شرق و امكان رسيدن به مهد فرهنگ هاي بزرگ تاريخ نخستين ،يكي از حساس ترين مناطق و هميشه مطمع نظر فاتحان بزرگ تاريخ ، تجار و بازرگانان و حتي راهزنان بوده است. بندری که در آن زمان بیش از سیصدهزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون: زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون: رومیان، یونانیان و چینی ها در این بندر زندگی می کرده‌اند. گورستان های بازمانده از پیروان دین های گوناگون در این شهر باستان نشانگر این آزادی دینی بندر ایرانی است. سیراف پررونق ترین بندرکشور بود که روابط تجاری زیادی با کانتون چین و…در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت.در فاصله قرون دوم تا پنجم هجري قمري/هشتم تا دوازدهم ميلادي، بندر باستاني و تاريخي سيراف (طاهري امروزي) يكي از بزرگترين و باشكوه ترين بنادر ايراني و اسلامي در سرتاسر حوزه خليج فارس به شمار مي رفت.

سیراف2

سیراف3

اين بندر تاريخي كه پس از ورود اسلام در سال ٢٩ ﻫ .ق مسير تجارت و پيشرفت خود را با مديريت فرمانداري ايراني و به عنوان مبدأ راه آبي ابريشم استمرار بخشيد.و اوج شكوفايي و عظمت سيراف به قرون سوم و چهارم هجري مربوط و اين بندر را با دريانوردان افسانه اي و ثروتمند به يكي از بزرگترين بنادر تجاري و بازرگاني جهان مبدل نمود.اغلب مورخين مانند استخري،ابن خلدون،ابن حوقل،مقدسي و… از زيبايي شهر،ثروت فراوان،دريانوردان شهير و توجه به ساختمان سازي سيرافيان ياد مي كنند. مشاهير و مفاخر سيراف : ١- ابو سعيد سيرافي از عالمان علم نحو و نخستين واسط گفتگو ميان دستور زبان فارسي و عربي در قرون سوم و چهارم هجري.٢- ابو محمد يوسف سيرافي از عالمان علم نحو و استاد سيد رضي گرد آورنده نهج البلاغه. ٣- قطب الدين محمد سيرافي از عرفا و علماي بزرگ سده هفتم هجري.٤-سيبويه عالم بزرگ علم نحو جهان اسلام كه كتاب الكتاب وي معروف مي باشد. ٥- سليمان سيرافي اولين جهانگرد كه چهارصد سال قبل از ماركوپولو مبادرت به سفر به چين كرد. ٦- محمد ابن بابشاد سيرافي از دريانوردان بزرگ و شجاع سيرافي.٧- ابو زيد حسن سيرافي،نگارنده خاطرات سليمان سيرافي. ضمناً طبق روايات و احاديث در بحارالانوار علامه مجلسي چهار تن از اصحاب امام زمان (ع) سيرافي مي باشند.
سیراف4

سيراف بندري بوده كه در باريكه اي ميان كوه و دريا قرار داشته و به همين دليل از چشم انداز بسيار زيبا و استثنايي برخوردار بوده است. هيچ بندري در سرتاسر خليج فارس، موقعيت طبيعي سيراف را نداشته است. شهر با عظمت و پرشكوه سيراف سرانجام در زلزله هولناكي كه در نيمه دوم قرن چهارم هجري رخ داد به كلي ويران شد و بخش قابل توجهي از آن نيز به زير آب فرو رفت. اكنون از آن همه شكوه، تنها ستون هاي نيمه فرو ريخته، ديوارهاي شكسته، قبرهاي متروك و مساجد ويران باقي مانده است. ويرانه هايي كه هنوز زيبا و چشم انداز هستند و بيانگر رونق افسانه اي شهر در روزگاري دور مي باشند. بطور كلي آثار بجا مانده باستاني در بندر سيراف بطور پراكنده ودر چندين نقطه از سيراف ديده مي شود كه عبارت از بخش ساحلي كه آثاري از گمرك ، حمام عمومي -.بازار كوره هاي سفال پزي در بخش كوهستاني نيز به طول 6 كيلو متر و عرض 2 كيلومتر از ابتداي عراضي غرب دره لير تا حوالي جبهه شرقي در انتهاي بندر سيراف ودر راه سيراف به پرك پايان مي پذيرد. اين آثار عبارتند از : 1 – دخمه ها ومقابر دره لير 2 – در ه ليرو مقابر آن در بازوي غربي دره 3 – تل گنبد 4 – سد و بناهاي آبرساني در ده لير 5 – آثار بين بازوي غربي دره لير و مسجد امام حسن بصری 6 – چاههاي آب قديمي سنگی 7– قبور با سنگ قبر با خط كوفي 8 – آثار شرق بندر سيراف و قلعه فعلي نصوري 9 – گور منسوب به سيبويه 10 مسجد امام حسن 11 – خونه گوري

سیراف5
برخي از اين آثار مانند آرامگاه سيبويه، قبور صخره‌اي و مسجد جامع سيراف در شمار آثار ملي به ثبت رسيده‌اند که تعدادشان به 20اثر می رسد.

مردم روستاي بندر سیراف به زبان فارسي با لهجه کنگاني سخن مي‌گويند و مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

اين بندر علاوه برداشتن آثار تاريخي فراوان و قدمت تاريخي چندهزار ساله يک از زيباترين سواحل استان محسوب مي شود.

درحال حاضر،دراستان بوشهر،بندرسيراف يکي از مهم ترين قطب گردشگری محسوب می شود.

az

همچنین بخوانید

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه

بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه فاز ۴ شهر جدید اندیشه بازار ایرانی-اسلامی شهر اندیشه با الگوگیری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *