آخرین خبرها

پروژه «فرصت من»، فرصتی برای پیوند تجارت با کارآفرینی اجتماعی

palestine

لؤلو خازن‌بز Loulou Khazen Baz، اولین موسسه کاریابی آنلاین مشاغل آزاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا «نبش» Nabbesh را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد که پاسخی به معضل رو به رشد بیکاری در منطقه بود. این زن جوان کارآفرین در حال حاضر بر اشتغال‌زایی برای جوانان فلسطینی تمرکز دارد. موسسه «نبش» به همراه موسسه دیگری به نام موسسه «صلتک» Silatech که در قطر دفتر دارد، پروژه‌ای به نام «فرصت من» را راه‌اندازی کرد. این پروژه اجتماعی، کسب و کارهای موفق حوزه خلیج فارس را با جویندگان فلسطینی مشاغل آزاد مرتبط می‌کند. براساس گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان آمار فلسطین، ۵۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فلسطین بیکار هستند و پروژه «فرصت من» یک مجال برای کسب و کار با تاثیر بالا است. موسسه «نبش» که مجری این پروژه است، یک سری کارگاه‌های آموزشی را برای آموزش استعداد افراد فعال در حوزه مشاغل آزاد در فلسطین برگزار کرده است تا از طریق آن بتوانند برای کارهای مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

کارکرد این پروژه بسیار ساده است. آنها از سیستم آنلاین از پیش مهیا شده کاریابی بهره می‌‌برند و به وسیله آن کارفرمایان را تشویق می‌کنند تا شرح مختصری از مشاغل مورد نیاز را به صورت رایگان در این وبسایت پست کنند و تنها کاندیداهای از پیش تعیین شده و واجد شرایط ساکن نوار غزه و کرانه باختری امکان ارسال درخواست‌ خود را برای آن مشاغل دارند. این وبسایت تنها کارفرمایان و جویندگان کار را با هم مرتبط نمی‌کند بلکه آگاهانه و به شکل معتبری شاغلین پیشه‌های آزاد فلسطینی را از طریق کارگاه‌هایی که در غزه و کرانه باختری برگزار می‌شوند وارد دنیای مجازی کار می‌کند. این کارگاه‌ها توسط مدیر محلی اداره می‌شوند که بر روی کانال یوتیوب «نبش» و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن قابل‌ مشاهده هستند. این پروژه همچنین در مقابل کارفرمایان این مسئولیت را دارد که از شایستگی جویندگان کاری که به آنها معرفی می‌شوند اطمینان حاصل کند.

در واقع کار اصلی موسسه کارآفرینی برای مردم منطقه است و با ترکیب کارآفرینی اجتماعی با پروژه «فرصت من»، موسسه «نبش» به بیانیه ماموریت خود نیز وفادار می‌ماند. این موسسه پروژه جدیدی را در منطقه کلید زده است و برای مردم کشورهایی همچون فلسطین که از سال‌ها مخاصمه رنج می‌برند، کارآفرینی می‌کند. برنامه موسسه «نبش»، ایجاد کسب و کار پایداری است که تغییر ایجاد می‌کند؛ کارآفرینی اجتماعی، هسته اصلی کار این موسسه است.

این موسسه‌ها، کسب و کارهایی را که جویندگان کار فلسطینی را استخدام کنند از پرداخت حق کمیسیونی که معمولا باید برای معرفی جویندگان‌ کار دریافت کنند، معاف می‌کنند. لؤلو درباره این پروژه می‌گوید: «استارتاپ‌ها مجبورند که متخصصان حوزه مشاغل آزاد را مرتب استخدام کنند و معمولا برای جذب استعدادها به پشتیبانی زیادی نیاز دارند. این استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه، توانایی مالی استخدام کارکنان تمام‌وقت را ندارند. بنابراین این کارآفرینان نیزمی‌توانند از این ابتکار و منبع استعدادیابی بهره ببرند».

موسسه «نبش» از زمان تاسیس خود بیش از ۸۰ هزار متخصص بازار آزاد در منطقه را با حدود بیش از ۵ هزار شرکت که اکثرا در امارات متحده عربی دفتر دارند، مرتبط کرده است. این فرایند منجر به هماهنگی برای پیدا کردن فرد مناسب برای ۱۰ هزار شغل و بیش از دو میلیون درهم امارات تنها از محل دریافت هزینه ثبت‌نام افراد جویای‌ کار شده است.
منبع : مدرسه پرتو

به کانال تلگرامی ما بپیوندید :
@hezaaresevom

همچنین بخوانید

مناطق آزاد ایران و جهان؛ پیشینه، اهمیت و کارایی (بخش 1)

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج بنادر و مناطق آزاد به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *