آخرین خبرها

دو خواهر اردنی ، الگویی در کارآفرینی اجتماعی

JoAnn-painting-2nd

همکاران و آشنایان ثریا السلطی وی را به عنوان راهبری با استعداد می‌شناسند که با برخورداری از کاریزما و تعهدی قوی در جهت تغییر مثبت اجتماعی حرکت می‌کرد و الگویی برای همه به خصوص پیشروان عرصه کارآفرینی اجتماعی در خاورمیانه و شمال آفریقا بود.

جمانه السلطی، خواهر کوچکتر وی نیز یک مدیر بالا رتبه و پیشرو در زمینه آموزش و مشاوره به موسسات غیرانتفاعی بود. وی روی برنامه‌های اصلاحی آموزشی و توسعه حقوق کار در منطقه فعالیت می‌کرد.

این دو خواهراهل اردن، چندی پیش در یک سانحه جان خود را از دست دادند اما میراثی که از خود به جا گذاشتند، همچنان برای بسیاری از جوانان منطقه، سرنوشت‌ساز است.
این دوشوق زیادی برای آموزش جوانان و ساختن فردایی بهتر داشتند چرا که معتقد بودند کلید آینده امیدبخش در منطقه، آموزش است. ثریا، خواهر بزرگتر، بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی منطقه‌ای «انجازالعرب» بود؛ این سازمان با هدف توانمندسازی جوانان منطقه و آموختن مهارت‌های لازم برای ورود آنها به بازار کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تاسیس شده است و تا به حال بر کار و زندگی میلیون‌ها جوان در منطقه تاثیر گذاشته ‌است.

ثریا در سال 2006، جایزه بین المللی کارآفرینی اجتماعی «شواب» (Klaus Schwab) را برای کشور اردن کسب کرد و همین‌طور از سوی مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یک پیشرو جوان در این عرصه برگزیده شد؛ او اولین زن عرب بود که جایزه «اسکول» را برای کارآفرینی اجتماعی در 2009 از آن خود نمود. ثریا در سال 2009 به عنوان یکی از صد زن قدرتمند عرب از سوی مجله عربین بیزینس انتخاب شد.

یکی از ابتکارات موسسه انجاز العرب ارتقاء آموزش جوانان در زمینه آمادگی برای بازار کار و آموزش امور مالی است که در همکاری با سازمان‌های بخش خصوصی انجام می‌پذیرد. جوانان در این طرح تشویق می‌شوند تا تمام پتانسیل خود را در رابطه با کاریابی در بخش خصوصی به کار گیرند.
وبسایت این موسسه به جوانان کمک می‌کند تا صنایع و بخش‌های رو به رشد و فعالیت آنها را بشناسند. تمرکز این موسسه بر مشاغلی است که در سطح و درجه جهانی هستند؛ صنایعی همچون هوانوردی، تلویزیون و رسانه و مشاغل سطح بالا در کسب و کارهای جهانی و همینطور صنعت مهمانداری. این وبسایت به شکلی طراحی شده است که کاربران بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند و کانالی برای جوانان است که به آنها کمک می‌کند تا در مورد شرکت‌های خاص که در زمینه‌های ذکر شده فعالند و اینکه واقعا چطور می‌توان با آنان همکاری کرد، اطلاعات کسب کنند. جوانان حتی می‌توانند از طریق این وبسایت مستقیما برای کارآموزی در این شرکت‌ها درخواست بفرستند. این موسسه به جوانان کمک می‌کند تا با اطلاع کافی در مورد آینده شغلی خود تصمیم بگیرند و انتخاب‌های متفاوتی را پیش روی آنها قرار می‌دهد.

این موسسه غیرانتفاعی بر این باور است که مشکل بیکاری جوانان منطقه را باید با کارآفرینی و آموزش‌هایی با موضوع آمادگی برای بازارکار حل کرد. برنامه‌های این سازمان، مهارت‌های به روز را در سطح جهانی به نسل بعد که قرار است پیشروان جامعه خود باشند، آموزش می‌دهد.

منبع : مدرسه پرتو

کانال تلگرامی ما @hezaaresevom

https://telegram.me/hezaaresevom

همچنین بخوانید

مناطق آزاد ایران و جهان؛ پیشینه، اهمیت و کارایی (بخش 1)

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج بنادر و مناطق آزاد به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *