آخرین خبرها

سفرنامه ژاپن فصل ششم – اولین جمعه بهاری در توکیو

12

12-1

فصل ششم: اولین جمعه بهاری در توکیو

امروز اولين جمعه­ ای است که من در این کشور هستم. طبق برنامه امروز باید کتابخانه بروم اینجا تمرکز و آرامش آدم بالاست و مغز خوب کار می­کند. تجربه دنیای پر استرس در ایران و آرامش اینجا هیجان انگیز است. جمعه­ های اینجا برخلاف ایران و مثل کشورهای اروپایی روز کاری است و روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته است.

در شهر که راه می­روی نظم و ترتیب را همه جا می­شود دید. آراستگی در ظاهر افراد، عبور و مرور منظم و رعایت قوانین به چشم می­خورد. هرکسی در مترو از سمت چپ خود حرکت می­کند تا دیگرانی که از روبرو می­آیند از سمت راست حرکت کنند و فضای حرکت کافی داشته باشند و به هم برخورد نکنند. ناخودآگاه آدم حس تمیزی و مرتب بودن دارد و تمایل دارد شیک و مرتب لباس بپوشد. هیچ اثری از نامرتب بودن وجود ندارد و و همه چیز سر جای خودش است هنوز درباره کار تیمی تجربه­ ای ندیدم برنامه­ ای دارم که از چند مدرسه دیدن کنم و سیستم ژاپنی و مدل یادگیری آنان را بشناسم.

درباره فرهنگشان می­خواهم بیشتر بدانم و اینکه چه چیزی باعث شد که آنها اینقدر دقیق و منظم شوند نظمشان بی­نظیر و آموزنده است. از کارهایی که به نظرم خوبست انجام دهم اینست که چیدمان وسایلم طبق قاعده خاصی باشد مثلاً طبق کاربرد، طبق شکل ظاهری، طبق رنگ، طبق اندازه، یعنی بر اساس شباهتی که میان اشیا پیدا می­کنیم آنها را دسته بندی می­کنیم. مردم توکیو حتی در مترو هم به هم احترام می­گذارند و بسیار مراقب هستند تا به هم تنه نزنند.

آب و هوای اینجا بسیار ملایم و استوایی است شبیه شمال ایران چه بسا سرسبزتر. در روزهایی که کتابخانه تعطیل بود از یک کافی نت در یکی از فروشگاه­های فدکس #FEDEX# استفاده می­کردم. این فروشگاه در خیابان یوتسویا#Yotsuya# قرار داردبه ازای 10 دقیقه استفاده از اینترنت 270 ین و برای هر صفحه پرینت 11.5 ین می­گیرد. برای برآورد هزینه­ هایم جدولی تهیه کردم تا مقایسه­ای از روش­های استفاده از اینترنت داشته باشم که مقرون به صرفه و مناسب باشد.

هزینه/فایده کردن روش­ها

4500 ین هزینه چک کردن ایمیل و تماس با موبایل
380*7=2.0660 ین هزینه رفت و آمد به کتابخانه (جهت استفاده از رایانه، سرچ، چک کردن ایمیل
268*4=1072 ین (4 بار در هفته)

1072*2=2144

هزینه کافی نت و چک کردن ایمیل
400*3=1200 (3 بار در هفته) هزینه کافی شاپ برای چک کردن ایمیل و صرف قهوه

 

همچنین بخوانید

خاطرات سفر به ژاپن فصل شانزدهم ـ اولين مصاحبه با پيشرو و حامي ترويج كسب و كار اجتماعي در ژاپن

  خاطرات سفر به ژاپن فصل شانزدهم ـ اولين مصاحبه با پيشرو و حامي ترويج ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *