آخرین خبرها

کسب و کار اجتماعی – ستون بومرنگ نشریه صبح ایرانیان

کسب و کار اجتماعی – ستون بومرنگ نشریه صبح ایرانیان

بوم­رنگ – کسب و کار اجتماعی

نويسنده: زهرا گليج، مدرس و پژوهشگر كارآفريني

امروزه دست روي دست گذاشتن ديگر راه علاج معضلات و مشكلات اجتماعي نيست متخصصان بحث­هاي اجتماعي و كسب و كار موضوع حل مسائل اجتماعي را از طريق كسب و كار راهكار برون­رفت از اين معضلات مي­دانند و شعار حل مسائل اجتماعي با كسب و كار را سر مي­دهند. تعداد بنگاه­هاي اجتماعي در دنيا رو به رشد و گسترش است. در كشورهاي مختلف براي كسب و كار اجتماعي كه ايده آن زاييده اذهان خلاق و اراده پولادين كارآفرينان اجتماعي است تعاريف مختلفي دارند كه اين تعريف به نوع مدل كسب و كارِ كسب و كارهاي اجتماعي بستگي دارد. مدل كسب و كار روش تامين منابع مالي كسب و كار را تعيين مي­كند. مدل كسب و كار يا بوم كسب و كار در كشور بنگلادش مدل كسب و كارهاي اجتماعي غير انتفاعي و مبتني بر انتفاع اجتماعي و تنها به نفع اعضاي جامعه مي­انديشد. در حالي كه در ژاپن مدل­ كسب و كارهاي اجتماعي تركيبي و تلفيقي از انتفاعي و غير انتفاعي است. كسب و كار اجتماعي اكنون تبديل به يك جنبش اجتماعي شده و نوع تازه­اي از سرمايه­داري است. پروفسور محمد يونس اقتصاددان و مبدع طرح اعتبار خرد و مروج كسب و كار اجتماعي در بنگلادش و موسس مجموعه معروف گرامين بانك درباره كسب و كار اجتماعي عقيده دارد؛ كه اين نوع كسب و كار با كارآفريني اجتماعي، مسئوليت اجتماعي شركتي و خيريه­ها و ساير فعاليت­هاي اجتماعي تفاوت دارد. پروفسور يونس در كتاب معروفش با نام “بناي كسب و كار اجتماعي” به تفصيل درباره كسب و كار اجتماعي و گونه­هاي مختلف اين كسب و كار در بنگلادشسخن مي­گويد كه با همكاري برندهاي معروف دنيا و با تاسيس شركت­هاي مخاطره­پذير مشترك متولد شده است. در نوشته­هاي بعدي درباره بخش­هايي از كتاب يونس مطالبي خواهم نوشت.

ادامه دارد…..

همچنین بخوانید

مناطق آزاد ایران و جهان؛ پیشینه، اهمیت و کارایی (بخش 1)

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج بنادر و مناطق آزاد به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *