آخرین خبرها

مینی دوره رایگان پیش درآمدی به کسب و کار خانگی

پیش درآمدی به کسب و کار خانگی

این مینی دوره 5 پارت یا بخش دارد و برای شما که دید کمی نسبت به کارآفرینی و کسب و کار خانگی داری اطلاعات خوبی را فراهم میکند.

ارائه دهنده: خانم زهرا گلیج (مربی کارآفرینی)

https://www.aparat.com/v/bKyYl

درباره مدرس دوره:
خانم زهرا گلیج کارشناسی ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران دارد.
او 11 سال است که مدیرعامل موسسه کارآفرینان توسعه هزاره سوم است و سالها تجربه مدیریت کسب و کار، پژوهش و آموزش در حوزه کارآفرینی دارد.
او نویسنده کتاب در مسیر کارآفرینی و کتاب توکیو در 60 روز است.
کتاب 12 گام راه اندازی کسب و کار و بنای کسب و کار اجتماعی نوشته محمد یونس را ترجمه کرده است.

https://www.aparat.com/v/c5GeO

پارت اول سناریوی کسب و کار خانگی

سال 89 که می­خواستیم کنفرانسی را برگزار کنیم با موضوع تجربه­ های موفق و ناموفق زنان در کسب و کار که تعدادی از خانم­ها با تجربه­ های مختلفی در این کسب و کار شرکت کردند. یکی از تجربه­ها برایم جالب بود و برایتان نقل می­کنم. خانم مورد نظر ما سواد خواندن و نوشتن نداشت. یک خانم جوانی بود که در خانه تهیه غذای خانگی راه انداخته بود. او مثل خیلی­ها سرمایه اولیه کارش را نداشت او از کار کردن در خانه مردم پولش را جمع کرده بود و توانست از داخل خانه غذای خانگی بپزد و غذاها را به همان منازلی که کار می­کرد می­فروخت و کم کم از پول غذاها توانست تجهیزات بیشتری برای کارش تهیه کند و چون به کارش علاقه داشت. غذاهای باکیفیتی درست میکرد و طرفدار غذاهایش زیاد شد دیگر فضای کوچک آشپزخانه منزلش جوابگوی تقاضای کسانی که غذای خانگی خواستند نبود. در نتیجه با پولی که از فروش غذاها جمع کرده بود در پارکینگ منزلش فضایی را درست کردند که بزرگتر از جای قبلی بود. از کمک اعضای خانواده­اش هم استفاده می­کرد و باز هم وسعت کار زیاد شد و یک نفر را استخدام کرد و به او حقوق می­داد تا در کار طبخ و بسته بندی غذای خانگی به او کمک کند. برای بازاریابی هم تراکت چاپ کرده بود و تراکت­ها را در بین مردم توزیع می­کرد و از صاحب­خانه­هایی که در منزلشان کار می­کرد می­خواست او را به اشخاص دیگر معرفی کنند. دیگر وقتش اجازه نمی­داد در خانه­های مردم کار کند و حجم تقاضایش بالا رفته بود. حالا آنقدر درآمد داشت که توانست با پولش یک ماشین 206 بخرد. این مثالی است از کسب و کار خانگی. می­خواهم این مثال را برای شما تحلیل کنم.

هر کسب و کار از یک ایده شروع می­شود:

ایده: پخت غذای خانگی

امکانات:

توان آشپزی

مواد اولیه پخت غذا و ظروف یکبار مصرف

روش تامین سرمایه: درآمد حاصل از کار کردن خانه­ های مردم

روش بازاریابی و فروش: دهان به دهان و از شبکه دوستان و فامیل و منازلی که کار می­کرد.

مینی دوره پیش درآمدی به کسب و کار خانگی

پارت دوم قبل از کارآفرینی به این سوالات فکر کنید و جوابش رو برای بنویسید.

 کسی که کارآفرینی می کند در واقع دغدغه را از افراد زیادی برطرف می­کند می­تواند در زندگی گروهی از افراد سهولت ایجاد کند. وقتی در مورد گروهی از افراد صحبت می­کنیم منظورمان همان مشتریان است. به عنوان کارآفرین باید بدانی که کسب و کارت به چه کسانی می­خواهی محصول بفروشی یا خدمات ارائه کنی؟ اصلا چرا این طور بگویم. بهتر است بگویم مشتریان تو چه نیازی دارند و تو برای رفع دغدغه آنها و برطرف کردن نیاز آنها میخواهی کارآفرینی کنی.خوب حالا باید بدانی دغدغه و رفع نیاز چه کسانی را می­خواهی انجام بدهی این سوال مهمی است که باید به آن جواب بدهی و راهش را پیدا کنی.

اینکه ما از ارزش و تشخیص نیاز و دغدغه مشتری و گروهی از مردم صحبت می­کنیم این همان عصاره و جوهره کارآفرینی است، این همان است که به افراد زیادی کمک می‌کند تا نیازشان را برطرف شده ببینند پاسخ دغدغه و ای کاش­های (به نقل از دکتر روستا) آنها می‌دهی.

در کارآفرینی تو از ایده شروع می­کنی در واقع در منشاء این ایده همان نیاز یا فرصتی است که تشخیص می‌دهی و آن را از طریق ارزشی که از  ارتباط با افرادی که مشتریان تو هستند و تو تشخیص می­دهی پاسخ می­دهی یا از طریق مسئله­ ای که برایشان حل می‌کنی. وقتی پا در میدان کارآفرینی می­گذاری باید دانش کسب و کار بدانی باید کسب و کار داری را یاد بگیری و این با آموزش دیدن با آموزش درست و واقعی میسر می­شود. این کار با آموختن مهارت­هایی که در کارآفرینی به آن نیاز داری میسر می‌شود. ولی تو هم باید آماده باشی و لباس رزم کارزار کارآفرینی را به تن کنی باید ذهنت را آماده ورود به مسیر جدیدی کنی که برخی چیزها لازمه آن است. تو لازم است ریسک­پذیری کنی. لازم است عدم قطعیت­ها و ابهام­ها را بپذیری چون کارآفرین یک مسیر مه آلود است که تو با پذیرش ریسک وارد آن می­شوی و خودت را برای ارزش­ آفرینی آماده می­کنی.

 حالا که می­خواهی وارد کارزار کارآفرینی بشوی باید چیزهای زیادی را بدانی. تفاوت مفاهیم اساسی که در  کارآفرینی وجود دارد مفاهیمی مثل کسب وکار، کارآفرینی و نوآوری بازار تعریف ویژه‌ای دارند و باید به آن تفاوت آشنا بشوی نه تنها آشنا بشناسی بلکه آن را درک کنی و وارد میدان کارزار کارآفرینی شوی.

الان که در ابتدای مسیر هستی و می‌خواهی آگاهی کسب کنی و با کسب آگاهی و با آمادگی بیشتر وارد کارزار کارآفرین بشوی بهتر از این مفاهیم را بشناسی و برای درک آن تلاش کنی. خیلی­ها تفاوت کسب و کار و کارآفرینی را نمی‌دانند کسب و کار با کارآفرینی فرق دارد. هر نوع کارآفرینی کسب و کار است‌ ولی هر نوع کسب و کاری کار آفرینی نیست. کسب و کاری که صاحب آن ریسکی را متحمل بشود دست به نوآوری و خلاقیت بزند محصولی را وارد بازارکند که برای رفع نیاز عده­ای باشد یا دغدغه‌ای از گروهی حل کرده باشد و منجر به کسب سود شود آن کسب و کار کارآفرینی است.

کسب و کار هم می‌تواند کارافرینانه نباشد یعنی بر بستر کارآفرینی نباشد وقتی از نوآوری صحبت می­کنیم همان ارزشی است که برای مشتری فراهم کردی و به واسطه آن ارزش و نیازی را از مشتری پاسخ دادی. در مورد کارآفرینی می­گویند اگر کسب و کاری که شما راه انداختی و ارزشی را برای مشتری ایجاد کرد آن ارزش باید کمتر از 5 سال به تولید ثروت منتهی شود. ولی خیلی از کسب و کارها به خرید و فروش و عرضه محصول یا ارائه خدمت می­پردازند. مثل فروشگاه، مغازه، یا خیلی از کسب و کارهای دیگری که ما در اطرافمان سراغ داریم و اطرافمان می­بینیم. اما وقتی از بازار صحبت می­کنیم منظورمان همان مشتری است. وقتی در مورد محصول صحبت می­کنیم یعنی هم کالا و هم خدمات. اما اگر کسب و کارها را دسته ­بندی کنیم یکی از دسته بندی­ها می­تواند این باشد که برخی از کسب و کارها تولیدی هستند مثال خیلی ساده کارگاه تولید صابون دست ساز، یا کارگاه پخت نان و شیرینی باشد. برخی کسب و کارها فروش می­کنند مثل مغازه­ها، فروشگاه­های زنجیره­ای، فروشگاه­های خرده فروشی تخفیف دار، حتی بقالی­ها کارشان فروش محصول است. یا مثلاً لباس فروش­ها،   دکه­ های روزنامه فروشی، کتاب فروشی، فروشگاه لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و آرایشی. برخی کسب و کارها خدماتی هستند رایج­ترین آنها خدمات آرایشگری، خدمات ناخن و مو است. خدمات تعمیر موبایل، تعمیر لوازم خانگی، خدمات نظافت منزل، خدمات نگهداری از حیوانات. برخی کسب و کارها واسطه­ای هستند و به زبان عامیانه دلالی و خرید و فروش انجام می­دهند. شاید بتوان آنها را جزو دسته خدمات نیز به شمار آورد. مثل آژانس خرید و فروش اتومبیل یا بنگاه معاملات ملکی. یک بنگاه دار صاحب هیچ ملکی نیست ولی ارتباط بین خریدار و فروشنده یعنی صاحب ملک و زمین و خریدار ملک یا زمین را برقرار می­کند.

کسب و کارهای آنلاین نوع دیگری از کسب و کارها هستند که خدمات خود را بر بستر وب یا موبایل انجام   می­دهند. مثل فروشگا­ه­های اینترنتی که کار خرید و فروش انواع محصولات مثل کیف و کفش و لباس یا مواد غذایی می­فروشند.

برای هر گونه سوال و مشاوره در خصوص مینی دوره با لینک زیر تماس بگیرید.

https://chat.whatsapp.com/JiNRk7V6IdTLbBi3EQDrZd

کسب و کار می­تواند خانگی باشد یعنی فرد در خانه آن فعالیت خرید و فروش یا تولید یا خدمات را انجام بدهد. یا کسب و کار می­تواند خانوادگی باشد یعنی سهام­دارام و شرکا و مدیران از اعضای خانواده هستند. برخی کسب و کارها هم به صورت تک نفره ایجاد و اداره می­شوند (در خارج از ایران) و برخی کسب و کار چند نفره هستند.

پارت سوم: الزامات برای شروع کارآفرینی چیست؟

 از کاری شروع کنید که به آن علاقه دارید و ایده­هایی را پیاده کنید که در حوزه مورد علاقه شما است. دراین صورت هرگز دست از کار  نمی­کشید و همواره تلاش خواهید کرد. و همواره تلاش خواهید گرفت حتی اگر زمین بخورید باز هم بر می­خیزید. در حیطه مورد ‌علاقه خودتان که مهارت و تخصص لازم را دارید ورود کنید و   کسب و کار خانگی ایجاد کنید و اگر در حوزه مورد علاقه هیچ مهارتی ندارید وقت بگذارید. مطالعه کنید آموزش ببینید و بررسی کنید، مشاهده کنید. نمونه­های موفق را مشاهده کنید و پس از بررسی و مطالعه حالا نوبت به اقدام است. می‌خواهم به شما بگویم که اگر فکر می­کنید ایده­ها باعث موفقیت شما می­شوند باید بگویم خیر، ایده­ها باعث موفقیت شما نمی­شوند. این باورها هستند که باعث موفقیت شما می­شوند. به همین خاطر قبل از شروع خواستم روی باورهایتان کار کنید و باورهای قدرتمندکننده بسازید و باورهای قدرتمند کننده را تقویت  کنید است و جاهایی که باورتان محدود کننده است تلاش کنید تا باور درست جایگزین آن بشود .

اما ایده­ها چرا باعث موفقیت افراد شوند؟ خیر ایده ­ها باعث موفقیت یک فرد یا افراد نمی­شود. اگر این طور بود بارها دیده­ایم افرادی که یک ایده موفق را به تقلید اجرا کردند ولی موفق نشدند و نتیجه نگرفته­اند پس ایده به تنهایی عامل موفقیت نیست. از همین ابتدا و شروع یادبگیرید اصل را از فرع تشخیص بدهید و روی اصل تمرکز کنید. اصل موضوع کارآفرینی و کسب و کار خانگی این است که یک فرد با باورهای درست با عزت نفس و ایمان  به توانایی‌ خود و نیروهای درونی و نیروی توکل وارد مسیری می­شود که این مسیر پر از یادگیری است باید  خود را برای یادگیری آماده کنید .

کارآفرینی از فکر شروع می‌شود از یک ایده، ایده­ ای که با شرایط فعلی شما هم خوانی دارد و بعد جلو می­روید و  رشد می‌کنید. یاد می­گیرید، اصلاح می­کنید و به همین ترتیب این چرخه را اجرا می‌کنید. خود را برای یادگیری آماده کنید. ذهنتان باید یادگیرنده باشد و پذیرای تغییر. استعاره­ای را از یکی از کتاب‌های مدیریتی برایتان نقل می­کنم می‌گویند دایناسورها به این دلیل منقرض شدند که نتوانستند خود را با تغییر شرایط منطبق کنند و این تغییر همیشگی و دائمی است.

پارت چهارم: شروع ایجاد کسب و کار خانگی

در مورد کارآفرینی و رسیدن به  کسب  کار خانگی برایتان موارد مختلفی را گفتم.

انواع کسب و کارها را برایتان دسته بندی کردم و برشمردم حالا در ادامه ممکن است بپرسید با کلیت بحث  کارآفرینی خانگی آشنا شدم، من چطور می­توانم وارد این حیطه بشوم و کسب و کاری را برای خودم راه بندازم مقدمات کار چیست؟ و به چه الزاماتی نیاز دارم تا بتونم شروع کنم؟

شاید هم بپرسید آیا هر کسی می‌تواند کسب و کار خانگی راه بیندازد؟ یا نه افراد خاصی باید این کار را انجام بدهند؟ و چه ویژگی­هایی برای این کار لازم هست که آیا این ویژگی­ها قابل دستیابی و پرورش است یا نه نیازی به  پرورش ندارد و  در همه وجود دارد؟

 اما در مورد پیش نیاز والزامات کارآفرینی خانگی یا هر نوع کارآفرینی یکی از بهترین الزامات شما از نظر ذهنی و روانی آماده باشید. باورهای خود را بشناسید و باورهای درستی بسازید و باورهای قدرتمندکننده شروع کنید.

 به طور کلی باورها به دو دسته محدودکننده و قدرتمندکننده دسته­بندی می­شوند. باورهای محدودکننده از  اسمش مشخص است باعث محدودیت می­شود و پیشرفت ما را محدود و سد می‌کند و برعکس باورهای قدرتمند  کننده عامل حرکت و پیشرفت ماست وبه ما توان حرکت و پیشرفت و رشد می‌دهد. از زمینه مالی باورهای قدرتمندکننده زیادی داریم که از فرهنگ، جامعه، دوستان، خانواده و رسانه­ها بر ما القا شده و در ضمیر  ناخودآگاه ما قرار دارد نمی‌گذارد ما از یک حدی بیشتر پیشرفت کنیم و جلوی پیشرفت ما را می‌گیرد ‌باورهای محدود کننده در امور مالی مثل باورهایی که ریشه در فرهنگ و ضرب المثل ما دارد مانند: هرکه بامش بیش برفش بیشتر. این ضرب المثل بیانگر این است که ثروت و موفقیت باعث دردسر می‌شود و نباید ثروت داشته باشیم و نباید از یک حدی بیشتر جلو برویم چون زحمت­ها و سختی­ها به همان نسبت بیشتر می‌شود. باورهای ما از تکرار جملات و عبارت‌های این چنینی در ذهن ما جای گرفته و ساخته شده است.

برای گوش دادن فایلهای مینی دوره کلیک کنید.

بخش اول فایل مینی دوره پیش درآمدی به کسب و کار خانگی
بخش دوم مینی دوره پیش درآمدی به کسب و کار خانگی
بخش سوم پیش درآمدی به کسب و کار خانگی
بخش چهارم پیش درآمدی به کسب و کار خانگی
بخش پنجم پیش درآمدی به کسب و کار خانگی
مینی دوره پیش درآمدی به کسب و کار خانگی

این مینی دوره 4 پارت یا بخش دارد و برای شما که دید کمی نسبت به کارآفرینی و کسب و کار خانگی داری اطلاعات خوبی را فراهم میکند.

برای تهیه دوره اصلی ایجاد کسب و کار خانگی با ما تماس بگیرید. این دوره علاوه بر آموزش 100 روز پشتیبانی رایگان دارد و شما میتوانید کسب و کارتان را راه بندازید.

معرفی مدرس: خانم زهرا گلیج

https://www.aparat.com/v/SFUMX

شماره واحد فروش 09919730934 (واتساپ و تماس تلفنی)

دایرکت اینستاگرام:

https://instagram.com/zahra_golaij

https://chat.whatsapp.com/JiNRk7V6IdTLbBi3EQDrZd

واتساپ گروپ برای اطلاعات بیشتر لینک بالا را وارد شوید.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *