مناطق آزاد ایران و جهان (بخش 3)

خصوصیات مناطق آزاد تجاری

  • معافیت مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی و کالاهای صادراتی از تعرفه‌های گمرکی
  • معافیت درآمدهای شرکت‌ها از مالیات به طور موقت
  • عدم وضع و اجرای مقررات دست و پاگیر و تشکیلات اداری مجهز
  • زیربنای اقتصادی مجهزتر و تسهیلات عمومی یارانه‌ای

مزیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد

منطقه آزاد تجاری برای تشویق صادرات صنعتی، شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. همان طور که گفته شد، چنین منطقه ای در بندر یا فرودگاه یا ناحیه محصور محافظت شده انتخاب می‌شود و کالاهای خارجی از طریق هوا، دریا و زمین بدون پرداخت حقوق گمرکی به کشور وارد و از کشور صادر می‌شوند. در مناطق آزاد، اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان‌های بین المللی می‌توانند طبق ماده 2 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران سرمایه گذاری نمایند. واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی است. به همین دلیل، از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می‌آید. سرمایه گذار می‌تواند در هر یک از مناطق آزاد که بخواهد فعالیت کند برای این منظور تقاضای خود را به همراه پرسش‌نامه‌ای به سازمان هر منطقه تسلیم می‌نماید که پس از بررسی، مجوز سرمایه‌گذاری صادر می‌شود. ملاحظه می‌شود که صدور مجوز در منطقه آزاد با تشریفات بسیار کمتری صورت می گیرد و بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به مجوز بهره برداری توسط سازمان است.

اهداف تشكيل مناطق آزاد در كشور

به‌طور كلي اهداف و فلسفه شكل‌گيري مناطق ويژه در جهان را به‌صورت زير بيان مي‌كنند.

  • جذب سرمايه‌هاي خارجي.
  • ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد.
  • كسب درآمد ارزي و افزايش صادرات.
  • دست‌يابي به تكنولوژي پيشرفته.
  • جذب نقدينگي سرگردان داخلي و كمك به مهار تورم.
  • محروميت‌زدائي از مناطقي كه امكان رشد و توسعه بالقوه را دارند.

از سوي ديگر ماده 1 قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي جمهوري اسلامي ايران مصوبه مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 72.6.21، اهداف تشكيل مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي را تسريع در انجام امور زيربنايي، عمران و آباداني، رشد و توسعه اقتصادي، سرمايه‌گذاري و افزايش درآمد عمومي، ايجاد اشتغال سالم و مولد، تنظيم بازار كار و كالا، حضور فعال در بازارهاي جهاني و منطقه‌اي، توليد و صادرات كالاهاي صنعتي و تبديلي و ارائه خدمات عمومی بیان می‌کند.

همچنین بخوانید

مدل کسب و کار (بخش دوم)

سومین ویژگی در ارزش پیشنهادی به مشتری، نوآوری در بازاریابی یا یافتن بازار است مثلاً روش بازاریابی خود را تغییر داده و به دنبال مشتری جدید یا روش بازاریابی جدید و نوآورانه باشیم. پس از انقلاب اینترنت و دیجیتال و دسترسی آسان به اطلاعات امروز روش‌های بازاریابی با تکیه بر وب و شبکه‌های اجتماعی است. این روش یک نوآوری در بازاریابی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *