آخرین خبرها

مدل کسب و کار (بخش دوم)

سومین ویژگی در ارزش پیشنهادی به مشتری، نوآوری در بازاریابی یا یافتن بازار است مثلاً روش بازاریابی خود را تغییر داده و به دنبال مشتری جدید یا روش بازاریابی جدید و نوآورانه باشیم. پس از انقلاب اینترنت و دیجیتال و دسترسی آسان به اطلاعات امروز روش‌های بازاریابی با تکیه بر وب و شبکه‌های اجتماعی است. این روش یک نوآوری در بازاریابی است.

ویژگی چهارم نوآوری در بسته‌بندی است. چه نوع بسته‌بندی جدیدی را برای محصول مورد نظر خود پیشنهاد می‌دهید این نوآوری نیز می‌تواند به تازگی محصول شما بیانجامد و نوآوری در بسته‌بندی که با خلاقیت در طراحی و گرافیک انجام می‌شود نگاه مشتریان را از محصول متفاوت می‌کند و دید متفاوتی به آنها می‌دهد و به افزایش فروش محصول کمک زیادی خواهد کرد.     

ویژگی پنجم نوآوری در شکل سازمان است. سازمان‌های مجازی و استارتاپ‌هایی که بر بستر وب و بستر موبایل شکل گرفته‌اند، شیوه سنتی کسب و کارهای فیزیکی را به چالش کشیده‌اند. سازمان‌هایی مانند گوگل و فیسبوک شکل نوینی از سازمان‌های غیر فیزیکی هستند که امروزه به شدت در حال گسترش هستند.

انتخاب کانال‌های ارتباطی با مشتری هم تعیین کننده نوع مشتری شماست برخی سازمان‌ها از طریق تماس تلفنی، وبسایت و یا برگزاری سمینار و همایش با مخاطب خود برقرار می‌کنند و برخی دیگر نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی مخاطب خود را در گستره ارتباطی خویش دارند. برای اینکه محصول یا خدمت خویش را در دسترس مشتری قرار دهید نوع روش توزیع محصول یا خدمت خود را معین کنید. روش‌های توزیع مستقیم و فیزیکی یا روش‌های توزیع مجازی و غیر مستقیم می‌تواند کمک کند که محصول یا خدمت خود را در دسترس مشتریان خود بگذارید. برای توزیع محصولات یا در فروشگاه عرضه مستقیم می‌شود و یا به صورت غیر مستقیم از طریق پست و یا پیک بدست مشتری ارسال می‌شود.

روش درآمدی شما در این مدل چگونه است؟ شاید این بخش بعد از ارزش پیشنهادی برای مشتری مهمترین بخش مدل کسب و کار شما باشد. روش درآمدی برای کسب و کارهای نوپای مبتنی بر بستر وب فروش اینترنتی و از طریق ورود به درگاه بانکی آن مجموعه است و یا واریز به کارت از طریق پرداخت کارت به کارت است. پرداخت در محل دریافت کالا یا خدمت هم یک گزینه برای بسیاری از مشتریانی است که هنوز اعتماد کافی به این کسب و کار ندارند. برخی مجموعه‌ها خدمات رایگان به مشتری می‌دهند و پولی بابت آن خدمات دریافت نمی‌کنند اما از فروش خدمات جانبی، خدمات پشتیبانی و سایر محصولات جانبی درآمد کسب می‌کنند.

 یک شیوه کسب درآمد برای مدل‌های کسب و کار ارائه خدمات رایگان در قالب سازمان‌های مردم نهاد است که برای اقدامات ترویجی خود بودجه‌هایی را از سازمان‌های ملی یا بین المللی دریافت می‌کنند. مثلا مدرسه کارآفرینی خورشید چنین مدل درآمدی دارد. مدل دیگری از کسب درآمد از طریق خواب پول یا سرمایه است که سایت‌های خارجی همچون PayPal و سازمان‌های داخلی مانند زرین پَل چنین روشی را برای کسب درآمد اتخاذ کرده‌اند. این سایت‌ها پولی از کاربران و کسانی که صاحب حساب کابری هستند و مبلغی را به صورت مدت زما مشخص واریز می‌کنند، دریافت نمی‌کنند اما درآمد و سودشان از خواب پول و انباشت پول صاحبان حساب است. یک روش دیگر کسب درآمدی فروش خدمت است. بسیاری از سایت‌های آموزشی، مشاورهای از این روش استفاده می‌کنند. یک نمونه دیگر فروش خدمات سایت‌های تخفیف گروهی هستند این گونه سایت‌ها با ابتکار عملی که به خرج می‌دهند درصدی از فروش تبلیغات تخفیف‌دار مشتریان را دریافت می‌کنند. یک روش درآمد دیگر ارائه خدمات رایگان و ایجاد ترافیک بالاست و از طریق درج آگهی در سایت یا مثلاً اپلیکیشن ایجاد شده براساس تعرفه‌های تعیین شده درآمد کسب می‌کنند.

از بین 9 بخش معرفی شده در مدل کسب و کار پیشنهادی کانواس معروف به مدل کسب و کار کانواس 5 بخش یا اجزا؛ آن که در سطور بالا توضیح داده شد بسیار به طراحی خلاقانه فرد صاحب ایده مرتبط است. و این 5 بخش خلاقانه‌ترین قسمت‌های مدل کسب و کار هستند و هر گونه خلاقیت در این بخش‌ها به خلق مدلی بسیار حرفه‌ای که درآمد بالایی دارد کمک می‌کند. 4 بخش بعدی از اجزای مدل کسب و کار نیاز به خلاقیت خاصی ندارد و به صورت یک سبک روتین و عادی ارائه می‌شوند.

تعیین منابع کلیدی، فعالیت کلیدی و اصلی کسب و کار مد نظر شما، شرکای اصلی که می‌توانند در ارائه خدمات مکمل به شما کمک کنند تا به فرض اگر خدمات رایگان ارائه می‌کنید شریکی را انتخاب کنید که با فروش خدمات آنها درآمد مورد نظر خود را کسب کنید. تعیین شرکای اصلی و جریان درآمدی با هم در ارتباطند. به عنوان مثال شبکه اجتماعی واتساپ که خدمات تلفنی رایگان را برای استفاده کنندگان از تلفن‌های هوشمند ارائه می‌کند با توزیع کنندگان اپلیکیشن شریک کاری شده و از طریق فروش نرم افزار و استیکر درآمد کسب می‌کند. ساختار هزینه یک کسب و کار که مد نظر شماست براساس هدفی که دارید و اقدامی که می‌خواهید انجام دهید و زیرساخت‌های مورد نیازتان مشخص می‌شود.

از معرفی این 4 جزء دیگر ساختار 9 بخشی مدل کسب و کار آشکار است که این بخش‌های چهارگانه نیازی به ابتکار عمل فرد صاحب ایده نداشته و براساس یک ساختار مشخص و از پیش تعیین شده تنظیم و تکمیل می‌شوند. برای شفافیت بیشتر مطالبی که گفته شد تصویر یکی از مدل‌های کسب و کار معروف در ادامه مطالب درج می‌شود تا مثال ملموسی برای خوانندگان این مطلب باشد. در تصویر زیر مدل کسب و کار واتساپ را ملاحظه خواهید کرد. و از روی تصویر می‌بینید که تمامی بخش‌های این مدل کسب و کار با چه دقت و ظرافتی طراحی و تکمیل شده است.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *