آخرین خبرها

فرآیند ایجاد یک بنگاه اقتصادی

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج (این مقاله در یک روزنامه اقتصادی چاپ شده است.)

مجوز تاسیس و بهره ­برداری از یک واحد صنعتی يا بنگاه اقتصادي متناسب با حوزه و نوع فعاليت و محصول توليدي توسط سازمان­هاي مختلف استاني از جمله صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، تعاون و رفاه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، و… صادر می­گردد.

براي تبيين بهتر فرايند تاسيس يا صدور جواز فعاليت براي يک بنگاه اقتصادي ابتدا مي ­بايست تعريف مشخصي از بنگاه اقتصادي داشت، لذا براساس تعاريف؛ بنگاه، یک سازمان یا مجموعه ­ای از منابع است که در کنار یکدیگر، محصول (کالا یا خدمت) مشخصی را عرضه و ارائه می‌کنند و آن را با هدف کسب سود اقتصادی می‌فروشند. بنگاه با هدف عمر طولانی و فعالیت مستمر کسب ­وکار تشکیل و تأسیس می‌شود.

همان‌طور که در تعریف مشخص شده، بنگاه باید با هدف کسب سود و فروش خدمات تأسیس شده باشد. بنابراین یک وزارتخانه یا یک سازمان مردم نهاد یا انجمن فرهنگی که محور اصلی آن کسب درآمد اقتصادی نیست، بنگاه محسوب نمی‌شود. نکته‌ی دیگر این‌که، لازم نیست بنگاه شخصیت حقوقی یا صنفی داشته باشد. اگر چند نفر با هم یک فروشگاه کوچک فروش لباس داشته باشند و هیچ‌نوع شخصیت حقوقی متناسب با این فعالیت هم ایجاد نشده باشد، هم‌چنان از نظر اقتصاددان‌ها ما با یک بنگاه اقتصادی مواجه هستیم.

اما براي راه­اندازی يک واحد صنعتي يا بنگاه اقتصادي چه شرايطي و مراحلي را بايد سپري کرد:

مرحله اول: اخذ جواز تأسیس

براي تاسيس يک واحد توليدي يا صنعتي يا اقتصادي که مي­تواند در حوزه هاي مختلف از قبيل کشاورزي، دامپروري، دامداري، طيور، کالاهاي صنعتي و نيمه صنعتي، توليد نرم­افزار، کالاهاي پزشکي و تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي و … ابتدا مي ­بايست از مرجع ذيصلاح مربوطه اقدام به ثبت درخواست صدور مجوز کرد که شامل مراحل زیر است:

Description: فرآیند راه اندازی یک واحد تولیدی در کشور
  • بازه زمانی مورد نیاز برای اخذ جواز تأسیس
Description: فرآیند راه اندازی یک واحد تولیدی در کشور
  • مدت اعتبار جواز تأسیس و نحوه تمدید آن

جواز تاسيس از تاريخ صدور به مدت 6 ماه دارای اعتبار می ­باشد و تمديد آن منوط به انجام اقدامات اجرايي اعم از خريد زمين و شروع عمليات ساختمان سازي، تأمین آب و برق و ارائه گزارش پيشرفت فيزيكي كار­، هر دو ماه يكبار به سازمان مي­باشد. انجام اقدامات اجرایی به شرح زیر انجام می ­پذیرد:

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *