آخرین خبرها

کارآفرینی زنان در دنیا

کارآفرینی زنان در دنیا  (بخش اول)

نویسنده: زهرا گلیج (این مطلب در نشریه اقتصادی منتشر شده است.)

کارآفرینی نوعی ورود نوآورانه به دنیای کسب و کار است که با ریسک بسیاری توام است، اما مرزبندی جنسیتی برای آن قائل نیستند و دلیل تفکیک کارآفرینی به مردانه یا زنانه منظور از جهت برخی تفاوت‌های ظریف در نقش‌ها و شخصیت‌های این دو جنسیت است و گرنه تفاوت دیگری در کار نیست. اساس کارآفرینی ذهنی بوده و بر بستر ایده و فکر استوار است هر چه ایده خلاقانه و بکرتر باشد فعالیت کارآفرینانه تر و میزان موفقیت آن در اجرا بیشتر است. اما آنچه در دنیا به عنوان تفاوت کارآفرینی زنان و مردان است به فضای کسب و کار مربوط است و براساس گزارش‌هایی که بانک جهانی هر ساله استخراج و تحلیل می‌کند کشور به نسبت سهولت دسترسی به منابع و فضای کسب و کار مناسب در رتبه‌بندی بانک جهانی قرار گرفته و امتیاز دریافت می‌کنند و براساس امتیازدهی بانک جهانی در گزارش Doing Business در رده‌های مختلفی جای می‌گیرند. یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی به وضعیت فضای کسب و کار زنان اختصاص دارد. براساس سهولت فضای کسب و کار تعدادی از کشورها در رتبه‌های بالاتری نسبت به سایرین قرار دارند این به معنای اینست که زنان در کشورهای دارای رتبه بهتر به فضای بهتری برای کارآفرینی و فعالیت اقتصادی دسترسی دارند و در کشورهای در رتبه پایین‌تر فضای کسب و کار و کارآفرینی برای زنان نامساعدتر است.

یکی از کشورهای دارای فضای کسب و کار مساعد برای زنان، کشور استرالیاست. ایران نیز از کشورهای دارای فضای نسبتاً نامساعدی برای کسب و کار زنان است. هر چند فضا و نگاه سنتی نسبت به کار کردن زنان در جامعه تغییر کرده است اما موانع دیگری در کسب و کار زنان وجود دارد که بسیاری از آنها به باورهای خود آنان مربوط است و اینکه بسیاری از زنان جامعه ایرانی هنوز نیروهای درونی خویش را آزاد نکرده و از اعتمادبنفس و عزت نفس لازم و کافی در این زمینه برخوردار نیستند و خود این امر عاملی است که سرعت حرکت آنان را در جامعه کُند می‌کند. زنان به دلیل ویژگی‌های رواشناختی و شخصیتی که دارند غالباً نه تنها در ایران درک درستی از خویش و توانمندی‌هایشان نداشته و از طرف دیگر قدرت ابراز توانمندی‌ها و اعتماد بنفس کمتری دارند. بانوان هر اندازه بیشتر بتوانند در جامعه با عزت نفس بیشتری حاضر شوند و رفتارهای قاطعانه‌تر و قوی‌تری داشته باشند فرصت‌های بیشتری در برابرشان ظاهر می‌شود. در عین حال خلاقیت زنان در ایده‌ها و انجام کارها و مدیریت بیشتر است و روابط عمومی بهتر و مناسب‌تری دارند. حال اگر شبکه ارتباطی قویتر و هدفمندتری نیز در کنار مدیریت خلاقانه داشته باشند درصد موفقیت بیشتری نیز دارند.

در میان کشورهای آسیایی بویژه آسیای شرقی که زنان در نقش‌های اجتماعی و اقتصادی خود پذیرفته شده‌اند مالزی زنان مدیر و کارآفرین خوبی دارد. از زمان نخست وزیری مهاتیر محمد که فضای مناسبی برای رشد بانوان به زنان این کشور داده شده است و برنامه‌ریزی دقیقی که در خصوص آموزش زنان و ترغیب آنان به تحصیل تا مدارج عالی فوق لیسانس و دکترا در رشته‌های مختلف فراهم شده بود شاهد ظهور کسب و کارهای موفقی در میان زنان این کشور هستیم. یکی از عواملی که به موفقیت زنان مالزی در کسب و کار کمک کرده است موضوع خودباوری و باور توانایی‌های خویش توسط آنان است. آموزش‌های پیوسته و مداومی که زنان مالزی در آن فضا قرار می‌گیرند و شبکه پیوسته‌ای که میان زنان کارآفرین در کشور مالزی وجود دارد که به صورت زنجیره به هم متصل هستند به بهبود فضای پیشرفت زنان در کسب و کار و کارآفرینی کمک می‌کند.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *