آخرین خبرها

کدام ویژگی، مهمترین ویژگی یک کارآفرین است؟

نویسنده: زهرا گلیج (این مطلب در یکی از نشریات اقتصادی چاپ شده است.)

به عنوان یک نویسنده که سال‌هاست در حوزه کارآفرینی می‌نویسم و مطالعات مختلفی در حوزه کارآفرینی انجام دادم و با کارآفرینان بسیاری نیز در ارتباط بودم اذعان می‌کنم که ریسک‌پذیری و جسارت مهمترین ویژگی یک کارآفرین است. کارآفرین فردی متهور و شجاع است که ریسک می‌کند، نوع ریسک یک کارآفرین به ریسک منابع مالی و سرمایه، ریسک انرژی و وقت گذاشتن و جوانی خود را در راه ایده، آرمان و هدف خویش گذاشتن، ریسک آبرو و حیثیت و ورود به حوزه‌ای که از دید بسیاری حماقت و دیوانگی است. کارآفرین به عملی مبادرت می‌کند که در بسیاری از مواقع روی کاغذ و یا با عدد و رقم و طبق محاسبات منطقی نتایج مشخصی در ابتدا ندارد و یا در برخی مواقع بی‌نتیجه است اما زمانی که به این کار مبادرت می‌کند و شجاعانه و بی‌پروا ریسک می‌کند ایمان دارد که به نتیجه می‌رسد و موفق می‌شود چرا که به نیرویی و اراده‌ای مافوق نیروی بشری باور دارد که در تمام مراحل حرکتش او را یاری می‌کند و در نتیجه موفق می‌شود. فرد کارآفرین را فرد صاحب ایده و فکر مخاطره پذیر می‌شمارند. مخاطره‌پذیری و ریسک از ریشه به خطر انداختن می‌آید. خطری که اموال و دارایی و سرمایه فرد کارآفرین، را در ایده ناشناخته و سرشار از ابهام تهدید می‌کند یا خطری است که حیثیت و آبروی فرد کارآفرین را در جامعه و خانواده به سمت تهدید می‌برد. در بسیاری از مواقع کارآفرین اعتبار خویش را به خطر می‌اندازد به این امید که با رسیدن به هدف اعتبار بیشتری کسب کند. تفاوت فرد کارآفرین با دیگر صاحبان کسب و کار تفاوت‌های بسیار ظریفی است، تفاوت در میزان زمان دستیابی به سود از عمده‌ترین تفاوت‌های فرد کارآفرین با افراد بازرگان و دیگران است. یک فرد کارآفرین در کمتر از 5 سال باید سود قابل ملاحظه‌ای را از آن خود کند. ایده خلاقانه و قدرت ذهن و فکر فرد کارآفرین به او کمک می‌کند با ویژگی ریسک پذیری بالایی که دارد به سمت خطرپذیری رفته و یک ایده نو را به امید به ثمر رساندن و سودآوری جهت دهد و از ریسک سرمایه، زمان و اعتبار اجتماعی و خانوادگی‌اش واهمه‌ای نداشته باشد و اقدامش را عملی کند. حال که به این نکته اشاره کردم لازمست این را نیز بگویم که مهمترین ویژگی یک کارآفرین قدرت و توان ریسک‌پذیری وی است. بنابراین ریسک پذیری دومین ویژگی مهم یک کارآفرین است که او را از یک بازرگان و صاحب کسب و کار متمایز می‌کند.

ویژگی متمایز کارآفرین

نکته قابل توجه در مورد میزان ریسک پذیری یک فرد کارآفرین اینست که فرد کارآفرین ریسک منطقی می‌کند یعنی ریسکی که او را به موفقیت برساند و این موضوع نیز به ویژگی توفیق طلبی فرد کارآفرین مربوط است. علاوه بر ریسک پذیری که برای کارآفرین مهم است استقلال طلبی نیز اهمیت دارد. یک فرد کارآفرین کسی است که استقلال طلبی و رییس خویش بودن در وجود وی شعله‌ور است. کارآفرین میل به آزادی را به میزان زیادی در خود دارد. آزادی در تصمیم‌گیری، آزادی در اختیارات و انجام مسئولیت‌ها، آزادی در زمان و وقتی که در اختیارشان است، آزادی در ایده‌پردازی و انتخاب ایده و عملی کردن ایده‌هایش از آزادی‌های یک فرد کارآفرین است. کارآفرینان افراد خلاق، صاحب فکر و ایده هستند که توانایی عملی کردن ایده‌های خویش را دارند. آنها می‌توانند به شیوه بسیار هوشمندانه منابع لازم برای عملی کردن ایده‌هایشان را بسیج کرده و آن را به اجرا می‌گذارند و هدفشان محقق می‌شود. کارآفرینان افراد تحسین برانگیز و قابل احترامی هستند که در هر جامعه توانستند با یک ایده که ایمان دارند که این ایده ثروت‌ساز است سرمایه، اعتبار، آبرو و زمان و همه زندگی خود را به مخاطه می‌اندازند تا آن ایده عملی شود و به نتیجه برسد. اجرای ایده مستلزم توجه و انرژی فراوان است که از طریق امید داشتن، باور داشتن به توانایی خویش برای پیاده‌سازی و به ثمررساندن آن ایده، رویاپردازی و دیدن خویش در نوک قله موفقیت و پیروزی، توجه به شهود و دریافت الهامات و گام به گام و مرحله به مرحله در مسیر هدایت قرار می‌گیرند و به ندای درونی خویش گوش فرا می‌دهند و ایمان دارند در تمام مسیر توسط این نیروی هدایت‌گر درونی به سمت جلو پیش رانده می‌شوند و به نتیجه می‌رسند. با اینکه یک فرد کارآفرین می‌داند که برای هدفش مانند یک فرد در دومینوی رقابتی با ریسکی که مرتکب می‌شود ممکن است کل سرمایه، اعتبار اجتماعی و خانوادگی‌اش را ببازد و از دست بدهد اما شیرینی رسیدن به اوج و نوک قله و ایمان و توکل به خداوندی که او در طول مسیر تنها نمی‌گذارد و با الهامات قدم به قدم را به او نشان می‌دهد پس جایی برای ترس و نگرانی وجود ندارد و در درونش اطمینان دارد که صد درصد به هدفش می‌رسد اما هیچ نشانه بیرونی برای تایید خارجی وجود ندارد تنها باید به پیش برود با این حال چون بارها در ذهنش خود را در نوک قله موفقیت و پیروزی دیده است و لحظه رسیدن به هدف را تجسم کرده است بنابراین مشتاقانه و بی‌مهابا مخاطره می‌کند تا موفقیت را در دنیای بیرونی به تصویر بکشد.

همچنین بخوانید

مینی دوره بازاریابی به زبان ساده

مینی دوره رایگان بازاریابی به زبان ساده

این مینی دوره برای کسانی که میخواهند با روشهای کاربردی فروش محصول آشنا بشوند مناسب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *