آخرین خبرها

بازارگردی با طعم چای دبش حاج علی درویش

کوچک‌ترین قهوه‌خانه بازار تهران

photo_2016-03-07_14-36-09
بازار تهران هزاران حجره و مغازه را در خود جای داده وهزاران نفر روزانه در آن رفت‌وآمد می‌کنند اما برای اکثر حجره‌دار‌های آنجا، قهوه‌خانه درویش نامی آشناست؛ قهوه‌خانه‌ای که   بیش از 120سال قدمت داره و تا چند سال پیش حاج علی مبهوتیان معروف به درویش آن را اداره می‌کرد و امروز پسرش جای او را گرفته
در بازار کمتر کسی است که حاج‌علی مبهوتیان را با قهوه‌خانه کوچک و چایی‌‌هایش نشناسد؛ هنوز هم کنار مدرسه عبدالله‌خان سماورش قل می‌خورد؛
در قهوه‌خانه کوچک حاج علی درویش جای نشستن نیست و فقط چند صندلی بیرون مغازه دارد. مبهوتیان می گوید:«منوی قهوه خانه ما نیز کمی عجیب است. در این منو  قیمت چای ۲۰۰۰ تومان اعلام شده اما بسته به فردی که چای می‌خورد و سابقه آشنایی با پدرم و وضعیت مالی فرد، چای هزار تومانی، ۵۰۰تومانی، ۲۰۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی، ۵۰ تومانی و رایگان هم داریم. چای رایگان معمولا برای باربرانی است که وضعیت مالیشان مطلوب نیست.
به تمام مشتریانش برای بار اول ، یک یادبود که با خط خودش عبارت “یا علی” رو نوشته هدیه می ده و  برای مشتریان ثابتش استکان مخصوص داره .
طعم چایی حاج درویش بی نظیره و با شیرینی یزدی سرو می شه .
اگر گذرتون به بازار افتاد حتما سری به حاج درویش بزنید و سرشار از احساس خوب و انرژی مثبت به خریدتون ادامه بدید .

photo_2016-03-07_14-37-25

حاج درویش در سال ۱۳۰۶ در همدان متولد شده و در سن ۱۵ سالگی به تهران آمده و از سال ۱۳۴۰ این قهوه خونه روخریده . سابقه تاسیس این قهوه خانه به سال ۱۲۹۷ بازمی‌گردد.
البته در طول تاریخ چند بار دست به دست شده اما از سال ۱۳۴۰ تا کنون مالک آن حاج علی مبهوتیان معروف به حاج علی درویش بوده که اینک در بستر بیماری است و اکنون کاظم مبهوتیان، فرزند حاج علی درویش این قهوه خانه ۲ متر مربعی را اداره می‌کند. قهوه خانه‌  کوچک است اما برای هر کدام از مشتریان خاص و کسبه بازار استکان اختصاصی با شماره وجود دارد.
این قهوه‌خانه بسیار مورد توجه گردشگران خارجیه
در این قهوه خانه  یادمان زیبایی به شکل سکه به گردشگران اهدا میشه و دفتر یادبودی برای نوشتن خاطرات گردشگران دارند. بر سکه یادمان هم این بیت نوشته شده است: «نقش کردم رخ زیبای تو بر خانه دل/ خانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند».

az

همچنین بخوانید

موزه حوضخانه هزاردستان

موزه حوضخانه هزاردستان   موزه حوضخانه هزاردستان اولين موزه تركيبى كشور است كه اكثر آثارهنرى ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *