آخرین خبرها

نه قانون بازاریابی در شبکه های اجتماعی – بخش اول

نه قانون بازاریابی در شبکه های اجتماعی – بخش اول

 

شش

به یاد دارید که در دوران مدرسه ابتدایی و راهنمایی در رابطه با قوانین فیزیک یاد گرفتید چگونه به کل عالم هستی نظم و ترتیب می دانند؟ آن زمان بود که با دانستن قوانین زیر ساختی انرژی و مواد، تازه جزئیات بسیاری از مطالب دیگر برای شما منطقی جلوه می کردند! درسته است؟

در این مطلب سعی شده این قوانین جهان مادی را در رابطه با بازاریابی در شبکه های اجتماعی بررسی کنیم. سوال اصلی در این بین اینست که “قوانین اساسی که به عنوان زیربنای هر آنچه که در شبکه های اجتماعی انجام می دهیم، شناخته می شوند، شامل چه مواردی است؟ و شما چگونه می توانید این قوانین را برای بهتر شدن موقعیت برند خود به کار ببرید؟”

قوانینی که به نظر می رسد تشکیل دهنده بنای شبکه های اجتماعی باشند به قرار زیر هستند:

۱- قانون ارتباط دو سویه

نام اساسی ترین عنصر شبکه های اجتماعی باید خودش گویای تمام مطالب و خم و چم شبکه های اجتماعی باشد. اتم چیست، حیاتی ترین عامل شکل دهنده شبکه های اجتماعی چیست؟ ارتباط دو سویه!!!

در هر تصمیمی که اتخاذ می کنید، اولین نکته ای که در نظر می گیرید باید این موضوع باشد که: این فعالیت چگونه بر روابط دو سویه من با مخاطبین تاثیر می گذارد؟ آیا این کار روابط گذشته ای که با مخاطبین داشتم را قوی تر می کند؟ آیا مخاطبین بیشتری برای من به ارمغان می آورد؟

تمامی قوانین دیگری که در ادامه به آن اشاره می کنم، به نوعی مرتبط با این اولین قانون شبکه های اجتماعی می باشد.

۲- قانون گوش دادن

بر خلاف رسانه های دیگر، رسانه های اجتماعی همگی تعاملی هستند. این دقیقا همان عاملی است که موجب متمایز شدن رسانه های اجتماعی از دیگر رسانه ها می شود. ارتباط در این شبکه ها یک ارتباط دو سویه است. این ارتباط دو سویه در شبکه های اجتماعی است که موجب می شود هر نا متخصصی تبدیل به متخصص تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی شود و البته موجب پیچیده شده و در عین حال گسترده شده شبکه های اجتماعی می شود. بجای نوشتن یک مطلب که تنها ارتباطی یک طرفه را برای مخاطب ایجاد می کند، ما باید خودمان را با مخاطب در یک ارتباط و گفتگوی دو سویه قرار دهیم.

یکی از فاکتورهای اصلی و تعیین کننده در بازاریابی شبکه های اجتماعی گوش فرا دادن به مطالب منتشر شده در این شبکه ها است. توجه کنید و ببینید که مشتریان شما درباره شما چه می گویند. چه چیزی را صمیمانه دوست دارند؟ از چه چیزی تنفر دارند؟ درباره رقبای شما چه می گویند؟ اگر بر فرض شکلات می فروشید، بطور کلی چه نظری در رابطه با شکلات دارند؟

مشتریان شما یک ارتباط داینامیک و دو سویه با محصول شما دارند، اما این ارتباط در طی زمان دست خوش تغییر شده و میزان آن کم یا زیاد می شود و شما تنها در صورتی که به مخاطب خود و گفتگوی های وی با دیگران گوش فرا دهید می توانید از تکامل و تغییر این ارتباط مطلع شوید.

۳- قانون تمرکز

بازاریابی شبکه های اجتماعی به نسبت موضوع جدیدی است. در آغاز در صحنه بازاریابی اجتماعی بازیکنان و نقش آفرینان بسیار اندکی حضور داشتند و در نتیجه گاهی برند ها برای مردم به معنای همه دار و ندار آنها بود. اما همچنان که رفته رفته بازار شلوغ تر شد و مشتری های جدید تری در آن حضور یافتند، استراتژی بهتر و مناسبتر برای آن چیزی جز تمرکز نیست. یک بازار تخصصی برای خود پیدا کنید. جمعیتی از مخاطبین هدف خود پیدا کنید. بیان ویژه و یکتایی برای خود پیدا کنید و بر این موارد و ویژگی ها تمرکز کنید.

همواره بهتر است ارتباطی دو سویه و قوی با افرادی داشته باشیم که علاقه ای عمیق به برند شما دارند، تا اینکه ارتباطی ضعیف و بی پایه و اساس با گروهی از افراد داشته باشیم که ممکن است حتی جزء بهترین مخاطبین شما هم قرار نگیرند. که ما را در مرحله بعدی به قانون کیفیت می رساند . . .

۴- قانون کیفیت

شما خواهان داشتن ارتباطی خوب و با کیفیت در شبکه های اجتماعی هستید.. همانند داشتن دوستان خوب و با کیفیت که ارزشی برابر وزن خودشان در قابل طلا دارند. متمرکز بودن به این موضوع بسیار کمک می کند: این کار باعث می شود تا قادر به برآورده ساختن نیازها و انتظارات بهترین مشتریان خود شوید. اما شما نیاز به سرمایه گذاری در بهترین روابط دو سویه می باشید و این کار از طریق تولید محتوای با کیفیت انجام پذیر می باشد. این کار با گوش دادن و توجه کردن به محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی انجام پذیر می باشد. این کار با برقراری تعامل با مشتریان شما انجام پذیر می باشد.

 

به عبارتی می توان گفت کیفیت برگ برنده و محرکی برای کمیت می باشد. اگر شما از مجموعه ای از مخاطبین در شبکه توئیتر شامل ۱۰۰۰ نفر دنبال کننده برخوردار باشید که محتوای منتشر شده از طرف شما در شبکه توئیتر را باز نشر می کنند و با شما در مورد آن محتوا تعامل برقرار می کنند، ارزشی بالاتر از داشتن ۱۰۰۰۰ دنبال کننده در این شبکه را دارد که حتی ممکن است تعداد بسیاری از آنها بطور کامل نسبت به محتوای شما بی توجه باشند.

منبع :ibazaryabihttps://telegram.me/hezaaresevom

همچنین بخوانید

مناطق آزاد ایران و جهان؛ پیشینه، اهمیت و کارایی (بخش 1)

تهیه و تنظیم: زهرا گلیج بنادر و مناطق آزاد به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *