آخرین خبرها

گزارش تصویری همایش

گزارش تصویری همایش

مقدمه

آمارها نشان می­دهد که جمعیت دنیا و کشور ما رو به پیر شدن است و نرخ رشد جمعیت کند است. اکنون حدود 5% از جامعه ما را سالمندان تشکیل می­دهند اما از منظر آینده پژوهی، در آینده نه چندان دور، حدود 25 سال بعد این رقم به 25% می­رسد و ¼ جمعیت ما افراد مسن و پیر خواهد شد. از یک­سو این موضوع یک تهدید بیرونی است با نگاه کارآفرینانه اگر اکنون برای این بحران اجتماعی بیندیشیم و ابتکارات اجتماعی و کارآفرینانه ترتیب دهیم این تهدید به یک فرصت تبدیل می­شود.

اين اولين همايش در زمينه كسب و كار اجتماعي است كه توسط همكاري موسسه كارآفرينان توسعه هزاره سوم برگزار شده و خيريه انجمن آلزايمر ايران و شهرداري تهران، اين موسسه را همراهي كرده است. مكان همايشفرهنگسراي ابن سيناست كه در منطقه 2 واقع شده است.روز جمعه 18 ارديبهشت ماه اين برنامه با حضور هنرمندان، مديران، علاقمندان و اعضاي انجمن آلزايمر ايران انجام شد.این همایش با هدف آگاه­سازی جامعه به موضوع سالمندی و شناسایی فرصت­های جدید در حوزه سالمندان است بخشی از جامعه که شاید تا حدی به دست فراموشی سپرده شده است اما در آینده نزدیک می­تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود. اهداف همايش در سه بند تعريف شده است:

  • ایجاد کامیونیتی برای کسب و کارها و بنگاه‌های اجتماعی در حوزه سالمندی
  • آگاه‌سازی عمومی جهت پیشگیری و حمایت از افراد مبتلا به دمانس و بيماري آلزایمری
  • شناسایی فرصت­های کسب و کاری در حوزه سالمندان

سخنرانی و مراسم افتتاحیه از ساعت 2 عصر آغاز شد. موسیقی زنده سنتی از برنامه­های اصلی بعد از ظهر است. آقاي دكتر طباطبايي دبير پياده­سازي تهران شهر دوستدار سالمندبه معرفي برنامه­هاي انجام شده و اقدامات بعدي اين دبيرخانه در حوزه سالمندي و وضعیت کسب و کارهای اجتماعی در حوزه سالمندی در دنیا نیز از دیگر سخنرانی­های همایش است. معرفی الگوی نقش کارآفرین اجتماعی توسط آقاي عارف رئيس شركت الماس گمشده پارسيان از برنامه­هاي همايش بود. نمایشگاه عکس از سالمندان که توسط خود انجمن برگزار می­شود. مسابقه، بازدید از غرفه­هایی که در همین حوزه سالمندی محصولات و خدمات ارائه می­کنند از شرکت­کنندگان این برنامه بود. خانواده­ها، سالمندان، کسب و کارهای فعال در حوزه سالمندی، سمن­ها و سازمان­های غیر دولتی فعال در حوزه سالمندی، ارگان­های اجتماعی و فعال در حوزه سالمندی و پژوهشگران و علاقمندان از مدعوین اولین همایش کسب و کارهای اجتماعی در حوزه سالمندی بودند.

دبير دائمي پياده سازي تهران شهر دوستدار سالمند به عنوان يكي از سخنرانان اصلي همايش به معرفي برنامه­هاي دبيرخانه و پوستن تهران به مجموعه شهرهاي دوستدار سالمند خبر دادند و به اقدامات شهرداري در اين راستا اشاره كردند از جمله کمک­های شهرداری بازسازی محل عبور سالمندان و امکانات رفاهی دیگر است. شروع کار از منطقه دو تهران بوده است. تهران شهر دوستدار سالمند نام دبیرخانه پیاده­سازی اين پروژه است.

 

سركار خانم صالحي رئيس انجمن آلزايمر ايران در اين همايش با معرفي انجمن و بيان تاريخچه شكل­گيري به برنامه­ ها و فعاليت­هاي انجمن اشاره كرد همچنین روش­های پیشگیری از آلزایمر و مراقبت از بیماران آلزایمری که اشاره به نوع تغذیه و ورزش، موسیقی، نقاشی درمانی، و بطور کلی هنر درمانی غیره، پیاده­روی و ورزش مثل یوگا و غیره انجام فعالیت­های ذهنی مانند انجام جدول و شطرنج و غیره، این مراسم برای نخستین بار برای حمایت از بیماران آلزایمری و کمک به جلوگیری از آن برگزار شد. موضوع كسب و كارهاي اجتماعي دنيا در حوزه سالمندي و طرح پديده اقتصاد و بازار نقره­اي سخنراني ديگر همايش بود كه توسط خانم زهرا گليج رئيس موسسه و دبير همايش ارائه شد،پديده­اي كه از كشورهاي آلمان و ژاپن ظهور يافت و مي­تواند فرصت­هاي كسب و كاري بسياري را براي سالمندان بوجود آورد. كسب و كار اجتماعي يكي از مولفه ­هاي اصلي براي ورود به اين اقتصاد است. ايشان گزارشي از همايش و فعاليت­هاي تيم اجرايي نيز ارائه كردند.

30

و در کنار مراسم حضور افراد کارآفرین و حضور غرفه ­های در زمینه­های مختلف حتی برای کمک برای بیماران آلزایمری وجود داشت.غرفه­هاي فروش محصولات سالمندي از ساعت 9 صبح شروع و تا ساعت 7 شب ادامه يافت. حضور هنرمندان و بازيگران سينما و تلويزيون از مهمانان همايش بودند. خانم پروين مُلكي يكي از سخنرانان همايش بود كه به عنوان يكي از بازيگران مسن و پيشكسوت در اين همايش سخنراني كرد. مسابقه جدول كه توسط نشريه كلبه سرگرمي به عنوان يكي از حاميان اين همايش انجام شد. به برندگان مسابقه جدول هداياي ويژه­اي اهدا گرديد. اعطاي لوح تقدير به سخنرانان و حاميان همايش برنامه پاياني بود.

 

همچنین بخوانید

وبینار به همراه (کوچینگ یک به یک)

برای کسانی که از نظر کاری احساس می کنند گم شدند و می خواهند کاری را شروع یا کارآفرینی کنند ولی نمی توانند یا سالها کار کرده اند ولی به این نتیجه رسیندند مسیرشان اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *